بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۱۰۹۵۷۴
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۸
حجت نظری مطرح کرد:
عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران بر ضرورت احیای زندگی شبانه در پایتخت تاکید کرد.
حجت نظری گفت: بیش از هشت میلیون و 500 هزار نفر ساکن پایتخت هستند ضمن آنکه جمعیت شناور قابل توجهی هم در شبانه روز وارد شهر می‌شود و از این منظر تهران دارای موقعیتی متفاوت در حوزه جمعیتی و اجتماعی است اما متاسفانه در شهری با این جمعیت هیچ حیات شبانه‌ای برای شهروندان وجود ندارد.

وی یکی از ابعاد حیات شبانه در تهران را موضوع تفریح و نشاط اجتماعی در شهر عنوان و تصریح کرد: برخی اقشار از پایتخت نشینان با توجه به نوع شغل خود فرصت استفاده از فضاهای شهری در طول روز یا حتی ساعات آغازین شب را از دست می دهند ضمن اینکه امکانات لازم برای حضور در ساعات پایانی شب نیز برای شهروندان چندان میسر نیست.

نظری همچنین احیای زندگی شبانه در تهران را دارای توجیه اقتصادی دانست و گفت: دربسیاری از کلانشهرهای دنیا با اقتصاد مولد و پویا، به هیچ عنوان شهر حتی برای چند ساعت هم تعطیل نمی‌شود و فعالیت بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی ادامه دارد اما تاکید بنده بر اجازه فعالیت یافتن کسب و کارهای خرد با استفاده از فرصت احیای زندگی شبانه در شهر است.

به گفته این عضو شورای شهر تهران، می توان با استفاده از ظرفیت الگوی زندگی شبانه برای ساماندهی دستفروشان، به ارتزاق و درآمدزایی این گروه از شهروندان کمک کرد.

وی ترویج سبک زندگی شبانه در پایتخت را در کاهش معضل ترافیک نیز موثر دانست و گفت: پلیس بارها از شهروندان خواسته که زمان سفرعصرگاهی خود که معمولا به منظور استفاده از ظرفیت اماکن تفریحی و تجاری شهر است، مدیریت کنند و با احیای زندگی شبانه و افزایش ساعت کار این مراکز مدیریت ترافیکی خود به خود انجام می شود.

نظری حیات شبانه را عاملی موثر در ارتقا نشاط اجتماعی توصیف کرد و افزود: در شرایطی که ساکنان تهران در طول روز با استرس‌ها و فشارهای متعددی روبه رو هستند می توان با اجرای برنامه های مفرح از جمله گروه‌های موسیقی خیابانی در نقاط مشخصی از شهر و فراهم کردن فضای حضور خانواده‌ها در کنار یکدیگر به ارتقا نشاط اجتماعی شهروندان کمک کرد.

وی اضافه کرد: تجربه و نظریات طراحی شهری اثبات کرده که هرجا حضور پذیری و مشارکت مردم افزایش یابد، امنیت نیز ارتقا یافته و بسیاری از آسیب‌های اجتماعی فضای بروز پیدا نمی‌کنند.

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: تجربه‌ موفق احیای زندگی شبانه در ماه مبارک رمضان و اجاره فعالیت اصناف تا اذان صبح موجب شده تا شهروندان با نشاط بیشتری در فضاهای شهری حاضر می‌شوند و این امر حتی در مواردی همچون فروش سینماها هم تاثیرات چشم گیری داشته است و معتقدم می توان این وضعیت در نیمه نخست سال که هوا گرم است ادامه داشته باشد.

نظری درباره موانع موجود برای احیای زندگی شبانه در تهران نیز گفت: تامین امنیت و کمبود نیرو پلیس را می توان از موانع این طرح عنوان کرد اما به نظر می رسد همین تعداد گشت‌های شبانه پلیس برای تامین امنیت کافی باشد.

وی ابراز امیدواری کرد که با همراهی و هماهنگی تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط، بتوان حیات شبانه را در شهر تهران دائمی کرد.

پایان پیام
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها