بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۰۹۶۳۹
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۷
بیش از 20 سال از 2 خرداد 76 می‌گذرد؛ به‌نظر می‌رسد تمام نیازها و مطالباتی که انباشتی از گفتمان‌های قانونگرایی، آزادی ‌خواهی، پشرفت و عدالت بود همچنان به‌عنوان چهار گفتمان جدی و نیاز اجتماعی در کشور مطرح است.
تدبیر24»مجموعه عواملی که ریشه در تاریخ و فرهنگ این کشور داشت و خواسته‌هایی که از مشروطه به‌صورت گفتمان مدرن تحت تاثیر مسائل و تغییرات خارجی مثل انقلاب فرانسه، آشنایی با ملل پیشرفته جهان و تحقیر از دست دادن بخش‌هایی از سرزمین به‌خاطر شکست ایران از روسیه و بازسازی نظام اقتصادی در ایران همه مطالبی بود که در نهضت ملی نفت و انقلاب اسلامی به‌عنوان ارکان اصلی مطالبات پیگیری شد که دوم خرداد ادامه‌دهنده و تداوم بخش همان میراث تاریخی است. امروز پس از 20 سال همه آن نیازها و مطالباتی که منجر به پیدایش دوم خرداد شد برجای خود باقی است. البته این امر به معنای عقبگرد و درجا زدن تفسیر نمی‌شود، بلکه امروز این مطالبات عمیق‌تر شده، حوزه‌ها و لایه‌های اجتماعی بهتری را دربر گرفته، از سطح شهری به مناطق روستایی نفوذ کرده و ترکیب همگون‌تری را از مطالبات با روشنایی دقیق‌تر و مانیفست روشن‌تری را به جامعه ارائه داده است. دیگر از توهم قدرت مطلق طرفداران دموکراسی خبری نیست و از سویی بخش‌ها و نهادهای موثر نیز می‌دانند که برای پیشبرد مطالبات و برنامه‌ها نیازمند تعامل اجتماعی و سیاسی است. به‌رغم برخی اخبار منفی که گاها در حوزه‌های مختلف شنیده می‌شود و چه بسا ناامیدی را در لایه‌های مختلف تزریق کند، اما حقیقتی انکارناپذیر است که دوم خرداد موتور محرک و عامل پیدایش رویداد‌هایی مثل انتخابات 94،92و 96 بوده است. این عامل حداقل در شهرهای بزرگ نشان داده شد که چگونه می‌شود در غیاب مکانیزم‌های قدرتمند تشکیلاتی، احزاب نیرومند و فقدان آموزش‌های کلاسیک در کمترین زمان ممکن از فضای اعتماد و باوری که در میان مردم نسبت به پدید آورندگان دوم خرداد76 وجود دارد، جنبش سیاسی مدرنی را با حداقل هزینه‌ها به‌وجود آورد. اینک که با مخاطبان خود سخن می‌گوییم دولت آمریکا یکی از شدیدترین فشارها را به شکل ناجوانمردانه به ساختار نظام وارد می‌کند در حالی که جامعه جهانی که موافق چنین رفتارهایی نیست. اما از آنجایی که در نظام بین‌الملل مناسبات مبتنی بر اخلاق و فضیلت طراحی نشده، بلکه بیشتر تعریف قدرت و میزان اثرگذاری قدرت در این مناسبات معنا پیدا می‌کند نیازمند بازبینی و بازسازی قدرت خود هستیم که این قدرت در دستان مردم است. در این راستا باید از این فرصت استفاده کنیم و تمام آن مطالبات و خواسته‌هایی که در دوم خرداد 76 موجب سرزندگی، بالندگی، نشاط و پیشرفت کشور شد را دوباره مطرح کنیم. در حالی که رئیس دولت اصلاحات به هیچ‌وجه داعیه اصلاح انجام امور اقتصادی را نداشت، اما دولت او تمامی شاخص‌ها را یکی پس از دیگری احیا کرد و نشان داد که دولت اصلاحات موفق‌ترین دولت پس از انقلاب در توسعه و پیشرفت و عمران کشور بود. حال به‌نظر می‌رسد برای مقابله با خوی سلطه‌جوی خارجی نیازمند نوع روابط داخلی، افزایش سطح وحدت، توجه به گفت‌وگوی ملی در سطوح بالا، رفع مشکلات و برخی محدودیت‌های سیاسی و گستراندن چتر حمایت و پشتیبانی نظام بر کلیه جریانات، نیروها و جناح‌های سیاسی وفادار به اصل انقلاب هستیم. در همین راستا باید اذعان کرد بدون بازبینی در نوع مناسبات و روابط با توجه به آنچه در دی‌ماه 96 رخ داد و با عنایت به اینکه مدل فشار آمریکا برگرفته از جنگ سرد با اتحاد جماهیر شوروی است، باید با هوشیاری و مطالعه دقیق جنگ روانی دشمن با پیوند داخلی، گفت‌وگوی ملی و حل برخی از سوءتفاهم‌ها و با گسترش چتر دلجویی، زمینه‌های پیشرفت کشور را فراهم کنیم.



فیاض زاهد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها