بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۱۰۹۷۰۱
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۴
محمد مهدی زاهدی در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع “بررسی تطبیق سیاستها و برنامه‌های آموزش و پرورش با رهنمودهای مقام معظم رهبری” به روی آنتن شبکه آموزش‌رفت درباره چالش نیروی انسانی در آموزش و پرورش اظهار کرد: در ابلاغ سیاست های کلی ایجاد تحول در سال ۹۲ به اعتلای منزلت اجتماعی معلمان و رفع مشکلات معیشتی آنها، بازمهندسی ساختار اداری در کلیه سطوح، تربیت نیروی انسانی توانمند اشاره شده است.

تدبیر24»وی افزود: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز به ایجاد سازوکارهای لازم برای جذب و نگهداشت استعدادهای برتر به رشته های ترلیت معلم، ایجاد نظام ارزیابی صلاحیت معلمان، بازمهندسی سیاست ها و بازتنظیم اصول حاکم بر برنامه درسی تربیت معلم با تاکید بر کارورزی و ارتقای سطح معلمات و ارتقتی شیوه های جذب، تربیت و نگهداشت معلمان اشاره شده است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خلاف موارد فوق در دولت اتفاق افتاده است گفت: در سال ۹۱ دانشگاه فرهنگیان ۲۵ هزار نیرو جذب کرد که متاسفانه از سال ۹۲ روند نزولی داشت و سال بعد به ۱۷ هزار نفر رسید تا سال گذشته ورودی به دانشگاه فرهنگیان به ۳۵۰۰ نفر رسید.

زاهدی ادامه داد: ادعای وزارت آموزش و پرورش این است که در شش سال آینده حداقل ۳۰۰ هزار بازنشسته داریم. اگر قرار باشد دانشگاه فرهنگیان نیرو تربیت کند باید ۵۰ هزار نفر در سال جذب و تربیت کند. حتی اگر اکنون سالی ۵۰ هزار نفر بگیریم باز مشکل داریم زیرا دانشجویی که الان میگیریم چهارسال طول میکشد تا درسش به اتمام برسد. آیا با ۳۵۰۰ ورودی میتوانیم جوابگو باشیم؟ در قبال دانشگاه فرهنگیان و دادن ردیف استخدامی کوتاهی جدی شده است.

وی با اشاره به فرمایشات رهبری مبنی بر دور نگه داشتن آموزش و پرورش از بسته بندی های سیاسی اظهار کرد:
متاسفانه آموزش و پرورش را در این چندسال سیاسی کرده و با دانشگاه فرهنگیان هم سیاسی برخورد کردیم، چرا باید چهارسال این دانشگاه با سرپرست اداره شود؟

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بودجه سال ۹۴ بحث بسته حمایتی مبنی بر اینکه اداره مدارس دولتی مازاد را به بخش خصوصی واگذار کنیم مطرح شد که مجلس مخالفت کرد عنوان کرد: متاسفانه اینکار انجام شد و از دیوان محاسبات در نامه ای خواستم به این تخلف بزرگ رسیدگی کنند. با بحث بسته حمایتی، دانشگاه فرهنگیان کمرنگ شد. ما در مجلس این موضوع را مطرح کردیم که از زبده های نیروهای پیش دبستانی امتحان بگیرد و استفاده شود.

زاهدی افزود: جای تاسف دارد که در لایحه برنامه ششم توسعه یک بند راجع به آموزش و پرورش وجود داشت که آن هم واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی بود. یعنی دانشگاه فرهنگیان ضعیف بشود و به تعطیلی برسد. چه اشکالی داشت دولت دانشگاه فرهنگیان را تقویت میکرد؟

وی با بیان اینکه برای تقویت دانشگاه فرهنگیان باید کادر علمی قوی برای ان داشته باشیم گفت چرا به دانشگاه فرهنگیان ردیف استخدامی نمی‌دهیم؟ چرا از دهها هزار دکترای آموزش و پرورش را بر اساس رزومه علمی استفاده نمی کنیم و آن ها را بکار نمیگیریم؟ چرا درها بسته شده است؟ چرا باید هیأت امنای دانشگاه فرهنگیان بسته عمل کند؟

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اداره سیاسی آموزش و پرورش و برخی دیگر از دستگاههای فرهنگی ظلمی است که کرده ایم درباره طرح تعطیلات زمستانی دو هفته ای مدارس نیز عنوان کرد: محلس برای تقویم زمانی مدارس قانون دارد و هرگونه تغییر باید مصوبه مجلس را بگیرد. دولت لایحه بدهد ما کار کارشناسی انجام می دهیم.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها