بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
کد خبر: ۱۱۰۰۷۹
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۴
رئیس مرکز مطالعات فقهی تعلیم و تربیت و رئیس سابق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش کشور ضمن ریشه‌یابی موضوع تعرض به چند دانش‌آموز در یک مدرسه تاکید کرد: معلمی تنها توانایی تدریس و صرفا داشتن مدرک تحصیلی نیست و باید به مراقبت بعد از استخدام نیز توجه شود. امروز می‌توانیم وظیفه نظارت بر مدارس و انجام وظایف متولیان تعلیم و تربیت را با تشکیل نهاد مدنی «سازمان نظام معلمی» به آن تفویض کنیم.

تدبیر24»حجت الاسلام و المسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان در گفت‌وگو با ایسنا، به بررسی ابعاد تعرض و آزار جنسی گروهی از دانش‌آموزان در تهران پرداخت و با اشاره به ریشه وقوع چنین اتفاقاتی اظهار کرد: این ناهنجاری‌های اخلاقی و ‌اختلالات رفتاری در وهله اول ناشی از عدم تربیت صحیح است. وقتی تربیت به صورت متوازن و در ابعاد مختلف شخصیتی اتفاق نیفتد و فرد به مرحله خود مدیریتی در کنترل قوا و غرایز نرسد نمی‌توان به پیامدهای رفتاری شخص اطمینان پیدا کرد.

وی افزود: نکته دوم این است که نفس اماره به بدی ها فرمان می‌دهد و اگر تقوا و خداترسی نباشد، شخص مقهور نفس اماره می‌شود. در این میان تقویت ایمان مذهبی و خداترسی چاره کار است.

رئیس مرکز مطالعات فقهی تعلیم و تربیت با اشاره به حیازدایی گفت: وقتی در جامعه اخلاق و ایمان جایگاه خود را از دست داده و رفتارهای ناهنجار اخلاقی و جنسی زشت شمرده نشود و برخی از ضد ارزش‌ها، ارزش قلمداد شود، ارتکاب بزه و جرم آسان می‌شود. از سوی دیگر فضای بیرونی و فرهنگی و اخلاقی نیز در وقوع چنین پیشامدهایی موثرند. انسان متاثر از محیط بیرونی و فضای پیرامون، نوع نگرش و رفتارش عوض می‌شود. در همین ماجرای اخیر نیز شخص مرتکب جرم برای این که مقاومت قربانیان خود را بشکند برای آنها فیلم و تصاویر و پیام‌های مستهجن و تحریک کننده غرایض جنسی نمایش می‌داده است. اگر این فضا، فضای غالب باشد، مقاومت‌ها از بین می‌رود و آلودگی توسعه می یابد.

محمدیان با اشاره به بهداشت جسمی و روانی و حتی نوع رژیک غذایی که بر این موضوع اثر گذار، تحریک کننده و تشدید کننده است گفت: مراقبت‌های خانوادگی و محیطی نیز نکته دیگری است که باید به آن توجه کرده و خانواده ، مدرسه و نهادهای مدنی مسئول باید در این حوزه هوشیارانه عمل کنند، متاسفانه در این زمینه بسیار ضعیف عمل می‌شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره روند گزینش معلم در سیستم آموزش و پرورش اظهار کرد: فرزندان ما گوهرهای پاک و قیمتی هستند و ما نمی توانیم آنها را به دست هر کسی بسپاریم. مدرسه باید دانش آموزان را به چشم امانت بنگرد. آموزش و پرورش دستگاه مورد اعتماد مردم است و نباید اجازه دهد این اعتماد  عمومی مخدوش شود.

رئیس مرکز مطالعات فقهی تعلیم و تربیت با تاکید بر این که معلمی تنها توانایی تدریس و صرفا داشتن مدرک تحصیلی نیست گفت: باید به مراقبت بعد از استخدام نیز توجه شود. نباید بعد از استخدام و احراز شرایط معلمی مراقبت از صلاحیت‌های حرفه ای و ماندگاری شرایط مورد غفلت قرار بگیرد.

به گفته محمدیان، امروز می توانیم وظیفه نظارت بر مدارس و انجام وظایف متولیان تعلیم و تربیت را با تشکیل نهاد مدنی سازمان نظام  معلمی به آن تفویض کنیم. همانطور که اکنون سازمان نظام پزشکی بر صلاحیت‌های حرفه‌ای، آموزش‌های دوره‌ای و رسیدگی به شکایات از جامعه پزشکی و خطاهای صنفی و حرفه‌ای نظارت می‌کند و یا به دفاع از حقوق حرفه‌ای آنان می‌پردازد.

رئیس سابق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه باید تعلیم و تربیت نیز به چنین سازوکاری مجهز شود گفت: حدود ۲۰ سال است همین معنا را تکرار می کنیم اما متاسفانه آنهایی که باید تصمیم بگیرند از زاویه سیاست و یا توسعه و تهدید قدرت و اختیارات به آن نگاه می‌کنند و مانع شکل گیری‌اش می‌شوند. اگر چنین نهاد مدنی وجود داشته باشد به صورت طبیعی غربالگری مداوم، بدون هیچ تنش و نگرانی برای ضمانت سلامت ارائه خدمت تربیتی و آموزشی اتفاق می‌افتد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره ضرورت آموزش مسائل جنسی در آموزش و پرورش گفت: بنده بر اساس نظریه‌های تربیتی و طبی آموزش‌های بهداشت و سلامت جنسی و مراقبت‌های جنسی را فی نفسه بدون اشکال و جایز می‌دانم اما در این آموزش‌ها به صلاحیت‌های آموزش دهنده، مراتب سنی رشد، آموزش گیرنده و محتوای آموزشی و موضوع آموزش تاکید دارم؛ زیرا این نوع آموزش‌ها تیغ دولبه است و اگر صلاحیت و شرایط رعایت نشود به اصطلاح از قضا سکنجبین صفرا می‌افزاید. هرچند سخت بودن به معنای حذف کردن نباید باشد.

محمدیان ادامه داد: در این میان باید به چند نکته توجه کرد از جمله این که این آموزش‌ها باید از خانه شروع شود و مادران نقش اساسی دارند. مادر باید تا سن ۴ سالگی نقاط شرمگین بدن را به فرزندانش بشناساند و اختصاصی بودن و پوشیدگی و حیا را در آن متذکر شود و باید نمود این امر را در پوشش داخل خانه توسط پدر و مادر و فرزندان بزرگتر مراعات کرد.

معاون سابق وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش دختران در زمینه بهداشت بلوغ و بهداشت جنسی تا قبل از سن بلوغ توسط مادر و در صورت فقدان مادر توسط محارم درجه یک زن و یا مربیان صاحب صلاحیت مهدهای کودک انجام پذیرد گفت: در مورد پسران نیز باید مراقبت‌های تغذیه‌ای، پوشش، دوستان و خلوت گزینی به صورت محسوس و نامحسوس انجام پذیرد.

وی افزود: در مدرسه از کلاس چهارم به بعد باید مشاوره با افراد صاحب صلاحیت آغاز و پرونده بهداشت تربیتی تنظیم شود. در دوره متوسطه اول نیز بهداشت بلوغ، مخاطرات بلوغ و در دوره دوم دبیرستان آسیب‌های اجتماعی، رفتارهای پرخطر ، تقوای جنسی و آمادگی های تشکیل خانواده باید ارائه شود.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها