بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۱۱۱۷۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۴
داود هرمیداس باوند کارشناس برجسته بین الملل
با توجه به حكمي كه دادگاه مستقل صادر كرده است اگر اتحاديه اروپا آن را معتبر بداند، اين تحريم‌ها قابل اجراست. اگر اين شركت‌ها خودسرانه به چنين اقدامي دست زده باشند . . .

تدبیر24 : وزارت بازرگاني آمريكا روز پنجشنبه 17فرد و شركت آسيايي و اروپايي را متهم كرد كه با دور زدن تحريم‌هاي آمريكا به شركت هواپيمايي ماهان كمك كرده‌اند تا برخي اقلام موردنياز خود را از آمريكا تامين كنند؛ تحريم‌هايي كه عليه ايران در گذشته شكل گرفته و توسط اتحاديه اروپا تنظيم و اعمال شده‌اند. اگر اين شركت‌ها برخلاف حكم دادگاه اتحاديه اروپا كه دادگاهي مستقل است، عمل كرده باشند مي‌توان نسبت به آن اعتراض و اين اقدام را محكوم كرد. ديوان دادگستري اتحاديه اروپا بلندپايه‌ترين دادگاه در اتحاديه اروپا در زمينه امور مربوط به قوانين اين اتحاديه است.

وظيفه اين ديوان، تفسير قوانين اتحاديه اروپا و تضمين اجراي همسان اين قوانين در سطح كشورهاي عضو اين اتحاديه است. عالي‌ترين دادگاه اروپا تاكنون چند مورد از تحريم‌هايي را كه عليه ايران وضع شده بود لغو كرده است زيرا اتحاديه اروپا حاضر به ارائه مدارك و شواهد نشده و استدلال كرده بود كه به دليل محرمانه بودن اطلاعات نمي‌توان آنها را افشا كرد. اين اقدام، افراد و شركت‌هايي كه متهم به دور زدن تحريم‌هاي ايران هستند را به ناديده گرفتن تصميمات شوراي وزيران اروپا متهم مي‌كند. با توجه به حكمي كه دادگاه مستقل صادر كرده است اگر اتحاديه اروپا آن را معتبر بداند، اين تحريم‌ها قابل اجراست. اگر اين شركت‌ها خودسرانه به چنين اقدامي دست زده باشند آمريكا حق متهم كردن آنها را دارد اما اگر براساس مصوبه شوراي وزيران دست به چنين اقدامي زده باشند نمي‌توان آنها را متهم كرد.

 در گذشته درباره بانك ملي نيز اتفاق مشابهي رخ داد كه دادگاه بدوي اتحاديه اروپا در حكم خود، دادخواست‌هاي بانك ملي شعبه لندن براي لغو مصوبه شوراي وزيران اتحاديه اروپا پيرامون انسداد دارايي‌هاي اين بانك را رد كرد. اين دادگاه در حكم 23صفحه‌اي خود ادله حقوقي بانك ملي شعبه لندن از جمله عدم دخالت اين بانك در تامين مالي فعاليت‌هاي هسته‌اي و داشتن شخصيت‌ حقوقي مستقل از بانك ملي را مردود دانست و مصوبه شوراي وزيران اتحاديه اروپا و استدلالات ارائه شده به بانك براي مسدود كردن دارايي‌هاي آن را معتبر اعلام كرد. پس از آن دادگاه عالي انگليس تحريم بانك ملي ايران را لغو كرد. اين دادگاه با صدور بيانيه‌اي اعلام كرد كه تحريم اعمال شده عليه بانك ملي ايران از طرف دولت انگليس را لغو كرده است.

 پيش از اين بانك ملت به عنوان نخستين بانك ايراني موفق شده بود، غيرقانوني بودن تحريم‌ها عليه خود را در دادگاه‌هاي انگليسي و اروپايي ثابت و از تحريم اعمال شده خارج شود. موضوع متهم كردن شركت‌ها نمي‌تواند به مذاكرات ژنو و روند آن ربطي پيدا كند و مساله‌اي جداگانه است؛ زيرا اين تحريم‌ها توسط شوراي وزيران اروپا به تاييد رسيده و به رابطه ايران و اتحاديه اروپا برمي‌گردد. ايالات متحده آمريكا از شروع مذاكرات تاكنون به برداشتن تحريم‌هاي حاشيه‌اي پرداخته است. ما شاهد بوديم كه تحريم‌هاي برخي شركت‌هاي آسيايي نسبت به ايران برداشته شد و همچنين برداشتن تحريم‌ها درباره توليدات پتروشيمي، طلا و ابزارهاي يدكي هواپيمايي از جانب آمريكا گام‌هاي مثبتي بوده است.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
کاظم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
0
1
آقای باونداینهمه صغری کبری چیدی که درآخربگی تحریمهای جدیدربطی بتوافق ژنونداره وکعبه آمالت امریکاراتطهیرکنی؟!وبگوئی اگرایران دراین موردشکایتی دارد بدادگاه مراجعه کندتاپس ازسالها دوندگی شاید آنراباطل کندونمیگویی چراغرب اگرعقیده داردایران درپی تولیدسلاح هسته ایست وان پی تی رانقض کرده چرابدادگاههای ایران مراجعه نمیکنندونمیگویی درتوافق ژنو صریحا ذکرشده طرفهای ماتحریمهای جدیدی نبایدوضع کنندونقض هرقسمت ازتوافق به معنای مرگ توافق است.لطفابرفقای غربیتان بگوییدآبنمکی که دفعه بعدبرایتان درست میکنندنمکش رابیشترکنندشایداثرش بیشترباشد.
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها