بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۱۱۳۳۹۰
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۴
به راستی خطاب قرار دادن خداوند متعال و نقش کردن آن بر سردر سرویس بهداشتی مردانه با اسماء و صفات «مهرورزندگی» و «داوری کُنندگی» و همچنین در سردر سرویس بهداشتی زنانه با صفاتی همچون: «نیرومندی» و «یاریگری» چه تناسب و سنخیتی با این مکان خاص دارد؟
تدبیر24»در رشته معماری از جمله نکات مهم در بحث‌های آکادمیک و دانشگاهی، استفاده صحیح و درک درست از فرهنگ و باور‌های منطقه‌ای و بومی و همچنین شرایط جوی و اقلیمی، از منظر کارشناسان و خبرگان این فن است.

اما ظاهرا در خصوص دانش آموختگان در کشور ما، تمام نکات و فوت و فن‌های علمی و هنری، به همان کلاس‌ها و کتاب‌های درسی و دانشگاهی ختم می‌شود و متاسفانه در هنگام اجرا، توجه ویژه‌ای به اصول و پایه‌ها لحاظ نمی‌شود و این امر، باعث بروز بسیاری از کج سلیقگی‌ها در زمینه‌های مختلف در جامعه می‌شود یا بر عکس در خیلی از موارد کار به کاردان سپرده نمی‌شود و تبعات جبران ناپذیر اتفاق می‌افتد.

در «امامزاده قاسم» در شمال منطقه «تجریش» (شهر تهران) در زمینه معماری خارجی، در خصوص کاشیکاری‌های بالای سرویس‌های بهداشتی نکته‌ای به نظر می‌رسد که در این فرصت، قابلیت بحث و نقد دارد.

لطفا به تصویر زیر دقت کنید؛

کج سلیقگی در دستشویی‌های امامزاده قاسم تجریش

چنان که ملاحظه می‌کنید، بالای سردر دستشویی و سرویس بهداشتی مردانه، دو نمونه از اسماء و صفات الهی در کاشی‌ها نوشته و مورد خطاب واقع شده است.

سمت راست نوشته شده: «یا راحم» که معنای آن، «ای خداوند مهر ورزنده» است.
سمت چپ نیز نوشته شده: «یا حاکم» که معنای آن، «ای خداوند داوری کننده» است.
از سوی دیگر در سردر دستشویی زنانه نیز در کاشی ها، دو صفت دیگر از خداوند مورد خطاب واقع شده است.

کج سلیقگی در دستشویی‌های امامزاده قاسم تجریش

در سمت راست نوشته شده: «یا قادر» که معنای آن، «ای خداوند نیرومند» است.
در سمت چپ نیز نوشته شده: «یا ناصر» که معنای آن «ای خداوند یاریگر» است.

به راستی خطاب قرار دادن خداوند متعال و نقش کردن آن بر سردر سرویس بهداشتی مردانه با اسماء و صفات «مهرورزندگی» و «داوری کُنندگی» و همچنین در سردر سرویس بهداشتی زنانه با صفاتی همچون: «نیرومندی» و «یاریگری» چه تناسب و سنخیتی با این مکان خاص دارد؟ درست است که سرویس بهداشتی امامزاده است، ولی استفاده از این صفات و اسماء الهی نیز ارتباطی ندارد.

بهترین وکوتاه‌ترین چیزی که می‌توان در این مجال گفت، کج سلیقگی مُتولیان فرهنگی و معنوی در این زمینه و بی توجهی کارشناس معماری به فرهنگ دینی و معنوی یا عدم مراجعه به او بوده است.

برچسب ها: تدبیر24 ، کج سلیقگی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها