بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۱۱۸۲۳۶
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۸
صحبت‌های اخیر بهنوش بختیاری مبنی بر فواید گرانی گوشت، حاشیه‌های زیادی را در رسانه‌های اجتماعی به دنبال داشت و باعث شد که این بازیگر در مدت زمان کمی توضیحات بیشتری را درباره این گفته خود مطرح کند؛ اما او تنها کسی نیست که به خاطر صحبت‌های خاص یا حتی غیرقابل قبولش قربانی جریان‌سازی‌های فضای مجازی شده است.

تدبیر24»به باور بسیاری واکنش‌های سریع کاربران فضای مجازی به گفته‌های چهره‌های سیاسی، هنری، فرهنگی و به قول معروف سلبریتی‌ها باعث می‌شود این افراد بیش از پیش به صحبت‌هایشان فکر کنند و از دادن وعده‌های توخالی و گفتن جملات بی‌محتوا خودداری کنند.

اما در عین حال برخی نیز بر این باورند که جریان‌سازی‌های سریع در فضای مجازی که گاهی با موج‌های تندی نیز همراه می‌شوند، می‌تواند بیانگر احساسات زودگذر، عصبانیت و زودباوری کاربرانی باشد که پشت چهره‌های مجازی‌شان، شخصیت‌های واقعی نهفته است.

در همین راستا علی شاکر، پژوهشگر و کارشناس رسانه علوم ارتباطات و رسانه در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به صحبت‌های اخیر بهنوش بختیاری درباره مضرات گوشت که با واکنش‌های زیادی هم مواجه شد، اظهار کرد: صحبت‌های این خانم در چنین موقعیتی حرف خنده‌داری است. اصلاً مساله گوشت نیست و حتی اگر این صحبت درباره سیگار که قطعاً مضر است نیز مطرح می‌شد، باز هم صحبت قابل قبولی نبود؛ چراکه اکنون، درست یا غلط، فلان کالا مورد نیاز مردم است و برای آن صف می‌ایستند و گفتن این حرف باعث نمی‌شود که شبیه سریال‌های صداوسیما ناگهان افراد متحول شوند و بگویند پس ما تاکنون اشتباه می‌کردیم که گوشت سرطان‌زا می‌خوردیم از امروز به بعد برویم گیاه‌خوار شویم.

او افزود: این در حالی است که در کتاب‌های درسی و همچنین زمینه ذهنی ما گوشت فواید زیادی دارد و برای سلامتی مفید است. گفتن چنین حرفی در موقعیتی که مردم برای خرید گوشت در صف می‌ایستند، اصلاً درست نیست. جالب است از زمانی که گوشت گران شده، مضرات آن نیز مطرح شده است.

این پژوهشگر تصریح کرد: البته به قول یکی از بزرگان، برخی بدنامی را به گمنامی ترجیح می‌دهند و اینجاست که از هر موقعیتی برای نمایش خود استفاده می‌کنند.

شاکر همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که شبکه‌های اجتماعی برخلاف مردم‌فریبی عمل می‌کنند، خاطرنشان کرد: ای کاش اینگونه بود. موضوع این است مردم‌فریبی به شیوه‌های مختلفی خودش را بروز می‌دهد. شبکه‌های اجتماعی برخی مواقع ممکن است دست افرادی را رو کنند، اما گاهی هم روی احساس جامعه راه می‌روند و می‌توانند به کلی یک جریان را تغییر دهد.

او افزود: در واقع نه می‌توان فضای مجازی را ریشه درد دانست و نه سرمنشا درمان. اصلاً به این راحتی نیست که بگوییم اگر مردم از رسانه‌های اجتماعی بیشتر استفاده کنند، جلوی مردم‌فریبی گرفته می‌شود. چراکه رسانه‌ها و فناوری‌های فوق مدرن امروز می‌توانند احساس افراد را در هر مسیری که می‌خواهند، گاهی درست و گاهی غلط متأثر کنند. همانگونه که دونالد ترامپ و هوادارانش نیز از اخبار و جریان‌سازی‌های جعلی استفاده کردند و موفق شدند. امروز بحث از اخبار جعلی فراتر رفته و بحث جریان‌سازی هدفمند خبری به میان آمده است.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها