بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۱۸۷۲۸
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۷
از جمله مشکلات محیط زیستی ایران ایجاد فروچاله‌هاست که متاسفانه تهران و مناطق دیگری از کشور با این پدیده زیست محیطی روبه‌رو شده‌اند.
تدبیر24»از جمله مشکلات محیط زیستی ایران ایجاد فروچاله‌هاست که در آن زمین به یکباره فرو می‌ریزد كه متاسفانه تهران و مناطق دیگری از کشور با این پدیده زیست محیطی روبه‌رو شده‌اند. مصرف روزافزون آب، رشد مصرف آب در کشاورزی، حفر چاه‌هاي‌ مجاز و غیرمجاز در طول چند دهه گذشته، موجب کاهش و افت سطح منابع آب زیرزمینی و در پی آن نشست دشت‌ها و ایجاد فروچاله شده است. ابعاد اين بحران ناشی از برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی دشت‌های ایران گسترده‌تر، خطرناک‌تر و ژرف‌تر از آن است که گزارش شده و به‌مراتب تبعاتی ماندگارتر، ویرانگرتر و غیرقابل جبران نسبت به رخداد زلزله دارد. حال، با توجه به سیل اخیر و اینکه سیلاب معمولا منجر به آب‌شستگی می‌شود، در مناطقی به جهت شدت عبور آب ناشی از سیل، فروریزش اتفاق افتاده است. تا اواخر سال97 نیز، حسب اظهارات رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور همچنان نرخ فرونشست در کشور بالا بوده و حال با وقوع سیلاب‌های اخیر در برخی مناطق با فروریزش و فروچاله رو‌به‌رو هستیم که براي جلوگيري از عميق‌تر شدن فجايع نیاز به رسیدگی و پیگیری عاجل دارد. آنچه كه مشخص است، رشد شتابان شهرنشینی، سبب تغییرات کند ولی بسیار مخاطره‌آور فرونشست شده است. چندین سال است که کارشناسان این حوزه درباره خطرات فرونشست زمین هشدار می‌دهند اما این موضوع، کمتر توسط مسئولان، مردم و رسانه‌ها جدی گرفته شده است. پدیده نشست زمین پدیده خطرناکی است و از آن در جریان بیابان‌زایی به‌عنوان آخرین و غیرقابل برگشت‌‌ترین مرحله از فرایند بیابان‌زایی یاد می‌شود. بحران سیل امسال، عاملی شد تا این پدیده جدی‌تر دیده شود و در این راستا با چند تن از نمایندگان به منظور بررسي شرايط، جلسه مشتركي با سازمان نقشه‌برداری کشور برگزار كردیم. با توجه به علم و تکنولوژی، پیش‌بینی و پیشگیری از بخش عمده‌ای از اتفاقات و حوادث غیرمترقبه نظیر سیل و زلزله با استفاده از فناوری‌های موجود، پیش‌بینی آن و آماده‌سازی مردم برای انجام تدابیر لازم، امکان‌پذیر است. در مباحثی مانند سیل، طوفان و سایر بلایای طبیعی هم با اطلاعات و داده‌هایی که جمع‌آوری شده، می‌توان نوع خاک و وضعیت اقلیمی منطقه و شرایط زمین را شناسایی نمود و براساس داشته‌ها، برخی مشکلات و تلفات را به حداقل ممکن رساند. سازمان نقشه‌برداری یکی از مراکز مهمی است که می‌تواند این اطلاعات را در اختیار سایر نهادهای مربوط بگذارد. این سازمان اقدامات مهمی را در موضوع نقشه‌برداري و ثبت چارت‌هاي الكترونيكي و اطلاعاتي داشته و از جمله مراکزی است که می‌تواند اطلاعات ارزشمندي را برای کنترل بلایای طبیعی در اختیار سایر دستگاه‌ها قراردهد تا بتواند در پیش‌بینی و پیشگیری از بخش قابل توجهي از حوادث غیرمترقبه نظیر زلزله و سيل و فروچاله‌ها و فرونشست زمين و آماده‌سازی مردم و مسئولان برای انجام تدابیر لازم، موثر واقع شود. نكته قابل تامل اين است كه شدت چنین مخاطراتی به دلیل ‌بی‌توجهی به موضوع آمایش سرزمینی بوده است. بنابراین مبالغی که صرف این‌ کارهای زیربنایی در کشور می‌شود، نه تنها هزینه تلقی نخواهد شد، بلکه سرمایه‌گذاری برای زیست ایمن در سرزمین ایران و حفظ سرمايه‌هاي كشور خواهد بود. متأسفانه موضوع آمایش سرزمین کمتر مبنای کار مدیران بوده است. لذا تقویت عملکرد در این حوزه جهت حفظ جان و مال افراد و سلامت جامعه و امنیت محیط زیست، یک ضرورت اجتناب‌ناپذير است.



فاطمه ذوالقدر، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها