بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۱۱۹۲۴۳
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۱
سریال گرانی خودرو و گران‌فروشی خودروسازان در حالی ادامه دارد که پیگیری‌ها در این زمینه از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان همچنان بی‌نتیجه مانده و به پاسخی نمی‌رسد.
تدبیر24»منتقدین: در حدود یک سال اخیر بازار خودرو با التهاب زیادی همراه بوده و علاوه‌بر گرانی این محصول، با پدیده گران‌فروشی خودروسازان نیز روبرو بوده‌ایم. پدیده‌ای که طبق قانون وظیفه برخورد با آن با سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است. با این حال پیگیری‌های مکرر از این سازمان تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

در جدیدترین رویداد در این زمینه به‌تازگی گزارشی از گرانی ۵۰ میلیون تومانی خودروی S۳ در کمتر از یک ماه منتشر شد. طبق این گزارش از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری شرکت کرمان موتور، جکS۳ مونتاژی خود را سه بار تغییر قیمتی داده است؛ به گونه‌ای که اکنون این محصول نزدیک به ۵۰ میلیون تومان گران‌تر از روزهای ابتدایی اردیبهشت ماه به فروش می‌رسد.

این موضوع از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان پیگیری شد اما رئیس ‌این سازمان کلاً پاسخگو نبود و روابط عمومی این سازمان نیز پاسخگویی را به آینده‌ای نامعلوم موکول کرد. در این شرایط این پرسش اساسی مطرح است که آیا از نظر سازمان حمایت به عنوان نهاد ناظر بر عملکرد خودروسازان، افزایش قیمت ۵۰ میلیون تومانی یک خودروی داخلی ظرف کمتر از یک ماه طبیعی و قانونی است یا نه و آیا این سازمان در بررسی‌های نظارتی خود دلایل این موضوع و اسناد و مدارک مثبته این گرانی را از شرکت خودروساز مربوطه دریافت و بررسی کرده است یا نه و کلاً موضع این سازمان در این رابطه چیست!؟

البته سکوت بازوی نظارتی وزارت صنعت، معدن و تجارت در برابر گرانی خودرو و گران‌فروشی خودروسازان مسبوق به سابقه است. در ماه گذشته نیز در گزارشی اعلام شد که شرکت مدیران خودرو برخی محصولات خود را بعضاً تا حدود ۳۰ میلیون تومان گران‌تر از قیمت‌های بازار می‌فروشد، در حالی که طبق مصوبه وزارت صنعت، معدن و تجارت، قیمت فروش خودرو در کارخانه‌های سازنده باید پنج درصد کمتر از نرخ‌های حاشیه بازار باشد.

در آن زمان این موضوع از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان پیگیری شد اما این سازمان باز هم اقدام موثری برای مقابله با گران‌فروشی خودروسازان صورت نداد.

این وضعیت در حالی است که طبق قانون «حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مصوب سال ۱۳۹۵» وظیفه نظارت بر عملکرد خودروسازان و جلوگیری از تضییع حقوق مصرف‌کنندگان از سوی این شرکت‌ها، با وزارت صنعت، معدن و تجارت است و این وزارتخانه نیز این مسئولیت را به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به عنوان بازوی نظارتی خود بر بازار کالا و خدمات، واگذار کرده است.

با این حال بررسی عملکرد این سازمان در برابر تخلفات بازار خودرو و گران‌فروشی خودروسازان نشان می‌دهد که وزارت صنعت، معدن و تجارت باید فکری به حال بازوی نظارتی خود بکند تا بیش از این شاهد تضییع حقوق مصرف‌کنندگان خودرو از سوی خودروسازان نباشیم.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها