بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۱۱۹۳۰۸
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۴
آقای روحانی دقیقا بگوید که منظورش از اختیارات ویژه چیست و قرار است چه کاری انجام دهد؟
تدبیر24»در روز‌های اخیر نقل قول‌هایی از سوی رئیس‌جمهور مبنی بر نداشتن اختیارات کافی یا اعطای اختیارات ویژه به دلیل شرایط جنگ اقتصادی به گوش می‌رسد که به‌نظر نمی‌رسد این اختیارات ویژه خیلی موضوعیت و ضرورت داشته باشد و اگر هم این اختیارات توسط مقام معظم رهبری اعطا گردد تغییر چندانی نخواهد شد. صورت مشکلات و مسائلی که آقای روحانی، قوه مجریه و کشور با آن روبه‌رو است مشخص‌تر و واضح‌تر از این است که بگوییم اگر اختیارات ویژه داده شود، می‌توان مشکلات را حل کرد. واقعیت امر بر این است که یک کشور 80 میلیونی وقتی که دچار تحریم‌های سنگین شده و نمی‌تواند به اندازه قبل نفت و مواد پتروشیمی بفروشد و احتمالا در آینده در فروش آهن، فولاد و... نیز مشکلاتی ایجاد خواهد شد، اختیارات چگونه می‌تواند جلوی عدم فروش این محصولات را بگیرد؟ زمانی که در چنین شرایطی بسر می‌بریم و مجبوریم نفت خود را به سختی و از راه‌های غیرمعمول بفروشیم، سوال این است که آیا منتقل کردن پول حاصل از فروش نفت به کشور ربطی به این موضوع خواهد داشت؟ حتی اگر حساب کنیم که مقداری سرمایه در خارج از کشور داشته باشیم، چگونه می‌توانیم کالا بخریم؟ آیا در ناتوانی از خرید کالا هم این موضوع مطرح می‌شود؟ آمریکایی‌ها رصد می‌کنند که ایران چه کالاهایی وارد می‌کند و چه کسانی این کالا‌ها را به ایران فروخته‌اند. از طرف دیگر اولین کشورهایی که در ارتباط با تحریم‌ها از ایران خارج شدند روسیه و چین بودند. یعنی روس‌ها و چینی‌ها حتی حاضر نشدند که در صنایع نفت و پتروشیمی ایران سرمایه‌گذاری کنند و زودتر از همه ایران را ترک کردند. در حالی که همچنان جزو متحدان ایران قلمداد می‌شوند. البته این کاملا واضح است چون آنها به‌خاطر 20، 30میلیارد تجارت با ایران تجارت چند صد میلیاردی خود را با کشورهای دیگر از جمله آمریکا رها نمی‌کنند. از این روست که گفته می‌شود مشکلات و مسائل کشور مشخص است. اینگونه نیست که آقای روحانی به عنوان رئیس‌جمهور بخواهد کارهایی انجام دهد و قوانین و مقررات کشور به وی این اجازه را ندهد یا اگر اختیاراتی بیش از این به وی تفویض شود، کارهای مهمی انجام خواهد شد. به‌نظر می‌رسد که اختیارات ویژه یا اختیارات بیشتر و امثال اینها، نوعی آدرس غلط است که به مردم گفته می‌شود که اگر وضعیت کشور اکنون خراب است، به خاطر تاثیر تحریم‌ها نیست بلکه چون اختیارات رئیس‌جمهور محدود است نمی‌توان کاری از پیش برد. آقای روحانی دقیقا بگوید که منظورش از اختیارات ویژه چیست و قرار است چه کاری انجام دهد که نبود اختیارات ویژه جلوی این کار را گرفته و وی نمی‌تواند آن کارها را انجام دهد.



صادق زیباکلام، استاد دانشگاه
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها