بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۱۹۵۱۰
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۵
در شرایط فعلی هر نوع اقدام در راستای تخریب و تضعیف قدرت دولت، چه خواسته و چه ناخواسته بازی در زمین دونالد ترامپ محسوب می‌شود.
تدبیر24»ما منکر مشکلات و چالش‌های موجود در عرصه اقتصاد کشور نیستیم و می‌دانیم مردم در زندگی روزمره خود با چه مشکلاتی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند اما برای عبور از این چالش‌ها به انسجام، وفاق ملی و همچنین افزایش توان کشور نیاز داریم. از طرفی برای شکل‌گیری یک مقاومت ملی در برابر ایالات متحده نیاز است تا مردم همدل و همراه با دولت و حاکمیت باشند. امروز جمهوری اسلامی با استراتژی سه‌گانه دشمن، یعنی فشار حداکثری اقتصادی و تحریم ظالمانه، فشار حداکثری سیاسی برای انزوای ایران و فشار حداکثری روانی برای رواج ناامیدی در میان مردم روبه‌روست. دشمن تلاش دارد تا دستاوردهای 40 ساله انقلاب اسلامی ایران را زیر سوال برده و فضایی علیه نظام جمهوری اسلامی و کارآمدی آن در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ایجاد کند. در چنین شرایطی، مهم‌ترین استراتژی حاکمیت باید کسب فهم روشن از منافع ملی، درک آنچه باعث تأمین این منافع می‌شود و رسیدن به انسجام، وفاق، همدلی، همنوایی و همگرایی ملی برای مقابله با توطئه‌ها و برنامه‌های خصمانه دشمن باشد. مقابله با دشمن ممکن نیست مگر اینکه قدرت ملی افزایش پیدا کند. لازمه افزایش قدرت ملی، انسجام ملی و لازمه تقویت انسجام در میان مردم پذیرش همه سلایق و نظرات مردم در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است. از این منظر، باور دارم همه ظرفیت‌ها، انرژی، منابع و امکانات کشور باید در جهت حل چالش‌های داخلی در حوزه اقتصادی و ایجاد یک کانون مقاومت برای ایستادگی در برابر زورگویی‌‌های دشمن به کار گرفته شود. در وضعیت امروز ایران تضعیف شرایط دولت و تخریب چهره آن، تضعیف قدرت ملی است و به‌نوعی بازی در زمین آمریکا و رئیس‌جمهور این کشور محسوب می‌شود. بدون اینکه بخواهیم بررسی کنیم و ببینیم دلایل و انگیزه‌های تخریب‌کنندگان دولت چیست و آنها چه هدفی را از این امر دنبال می‌کنند، می‌توان گفت نتایج این تخریب با هر علت و انگیزه‌ای در راستای خواست آمریکایی‌هاست. از سوی دیگر همه دولت‌ها در شرایط بحران نیاز به اختیارات ویژه دارند تا بتوانند با استفاده از آنها، کشور را از بحران خارج کنند. در کشور ما دولت برای داشتن اختیارات لازم دو مسیر را می‌تواند طی کند؛ اول کسب اذن و رضایت رهبری است که دولت می‌تواند در چارچوب قانون اساسی از ایشان درخواست برخی اختیارات ویژه را داشته باشد و دوم آنکه می‌تواند به افکار عمومی و رفراندوم که در قانون اساسی پیش‌بینی شده مراجعه کند. از نظر من اما مهم‌تر از بحث اختیارات، مسأله انسجام ملی است، که قدرت ملی را ناشی می‌شود، یعنی اگر به دولت آن اختیارات ویژه‌ای که‌ طلب می‌کند، اعطا شود ولی در کشور انسجام و وفاق لازم برای رسیدن به اهداف ملی شکل نگیرد، مطمئنا دولت با چالش‌های فراوانی روبه‌رو خواهد شد.


صالحی امیری، استاد دانشگاه

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها