بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۲۰۶۲۲
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۸
نگاهی آماری به دیدارهای رئیس‌جمهور در آمریکا؛
پارسال رئیس‌جمهور ایران از سوی دونالد ترامپ، "مرد دوست‌داشتنی" خوانده شد تا شاید گشایشی برای کوتاه آمدن ایران از مواضعش حاصل شود و امسال از سوی آمریکایی‌ها واسطه پشت واسطه برای دیدار دوجانبه با رئیس‌جمهور ایالات متحده روانه محل اقامت تیم دیپلماسی ایران شدند تا شاید مذاکره‌ای صورت گیرد؛ ترامپ در دو سال اخیر نشان داده که چقدر دوست دارد اولین رئیس‌جمهور ایالات متحده باشد که با رئیس جمهوری اسلامی ایران دیدار می‌کند. پاسخ ایران در هر دو بار قاطع و مشخص بوده: نه.

تدبیر24»سفر پارسال حسن روحانی به نیویورک در روز یک‌شنبه (اول مهر۹۷) در حالی انجام شده بود که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در توئیتی روحانی را یک "مرد دوست‌داشتنی" خوانده و مدعی شده بود که تقاضای دیدار با ایرانی‌ها را رد کرده است. اما در سفر امسال تنها نگاهی به برخی فیلم‌های منتشرشده از دیدار سران کشورهای اروپایی با روحانی نشان می‌داد که این ترامپ است که با فرستادن واسطه‌های مختلف تلاش می‌کند شرایط دیدار با رئیس جمهوری اسلامی ایران را فراهم کند. پیغام‌هایی که البته خنده‌های تمسخرآمیز روحانی نشان از پاسخ منفی ایران به آنها را داشت.

رئیس‌جمهور پارسال برنامه فشرده کاری سه روزه خود را در سفر به نیویورک، با جلسه‌ای با شماری از مدیران رسانه‌های آمریکایی آغاز کرد. در بخش رسانه‌ای روحانی با شبکه‌های تلویزیونی "ان.بی.سی"، "سی.ان.ان." و "پی.بی.اس." آمریکا گفت‌وگو و با شرکت در یک کنفرانس مطبوعاتی با رسانه‌های خارجی در نیویورک، دستاوردهای سفر به مقر سازمان ملل متحد و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران درباره مسائل و موضوعات گوناگون منطقه‌ای و بین‌المللی را تبیین کرد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران همچنین در سفر پارسال در اجلاس صلح برای بزرگداشت نلسون ماندلا شرکت و سخنرانی کرد. شرکت در نشست جمعی از نخبگان صاحب‌نظران سیاست خارجی آمریکا و حضور در نشست مشترکی با شماری از رهبران مسلمان آمریکا و سخنرانی در این نشست‌ها از دیگر برنامه‌های روحانی در آن سفر بود. سخنرانی رئیس‌جمهور در هفتاد و سومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد هم سه‌شنبه (سوم مهر ۹۷) انجام شد که  روحانی در نطق خود، با تاکید بر اینکه "نه جنگ، نه تحریم؛ نه تهدید، نه زورگویی؛ فقط وفای به عهد و عمل به قانون"، اظهار کرد: «سازمان ملل یکی از ادارات دولت آمریکا نیست و نباید اجازه دهد که مصوباتش، گروگان بازی‌های انتخاباتی و تبلیغاتی برخی از اعضا گردد.»

رئیس‌جمهور پارسال در سه روز حضور خود در نیویورک ۱۷ دیدار هم با سران کشورهای جهان و سازمان‌های بین‌المللی داشت. "کریستین مادلین اودته لاگارد" مدیر اجرایی صندوق بین‌المللی پول، "میگل دیاز کانل" رئیس‌جمهور کوبا، "توماس باخ" رئیس کمیته بین‌المللی المپیک، "اوو مورالس" رئیس‌جمهور بولیوی، "عبدالله عبدالله" رئیس اجرایی دولت افغانستان، "رجب طیب اردوغان" رئیس‌جمهور ترکیه، "ترزا می" نخست‌وزیر انگلستان، "نیکول پاشینیان" نخست‌وزیر ارمنستان، "شارل میشل" نخست‌وزیر بلژیک و "ارنا سولبرگ" نخست‌وزیر نروژ، "امانوئل مکرون" رئیس‌جمهور فرانسه، "ماهاتیر محمد" نخست‌وزیر مالزی، "شینزو آبه" نخست‌وزیر ژاپن و "جوزپه کنته" نخست‌وزیر ایتالیا، "آلن برسه" رئیس‌جمهور سوئیس، "آنتونیو گوترش" دبیر کل سازمان ملل متحد و "نیکولاس مادورو" رئیس‌جمهور ونزوئلا سرانی بودند که روحانی در دیدار و گفت‌وگو با آن‌ها تلاش کرد مواضع بر حق جمهوری اسلامی و عهدشکنی آمریکایی‌ها به خصوص در خروج از برجام و اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه ایران را یادآور شود.

اما سفر امسال رئیس‌جمهور به ایالات متحده با کارشکنی‌هایی آمریکایی‌ها و ندادن ویزا به برخی همراهان و به تاخیر انداختن ویزای روحانی و تیم همراهش آغاز شد و با توجه به اتفاقات منطقه و فشارهای آمریکا و متحدانش، برخی از رسانه‌ها، سیاستمداران و کارشناسان بین‌المللی تلاش داشتند با منزوی قلمداد کردن ایران، این سفر را بی‌حاصل و نشان‌دهنده تنهایی جمهوری اسلامی عنوان کنند اما دیدارهای رئیس‌جمهور با روسای دولت‌های کشورهای مختلف و مقایسه آن با سفر سال گذشته نشان می‌دهد که ایران نه تنها منزوی نبوده بلکه به قول یکی از رسانه‌های عربی روحانی ستاره امسال سازمان ملل بوده است.

رئیس جمهوری اسلامی ایران شامگاه دوشنبه (اول مهر ۹۸) برای شرکت در هفتاد و چهارمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد و تشریح و تبیین مواضع ایران درخصوص آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی، وارد ایالات متحده آمریکا شد و در بدو ورود به فرودگاه "جان اف کندی" نیویورک در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه "امروز ملت بزرگ ایران در فشار جنگ بزرگ ظالمانه قرار دارد"، تاکید کرد: «ملت ایران، ملت مقاومت و ایستادگی بوده و خواهان بازگشت همگان به مقررات و قانون هستند.»

برخلاف تبلیغات برخی رسانه‌هابرای منزوی نشان دادن ایران، رئیس‌جمهور امسال هم در حاشیه هفتاد و چهارمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد با ۱۳ نفر از سران کشورها و سازمان‌های بین‌المللی دیدار و گفت‌وگو داشت. "عمران‌خان" نخست‌وزیر پاکستان، "امانوئل مکرون" رئیس‌جمهور فرانسه، "شینزو آبه" نخست‌وزیر ژاپن، "انگلا مرکل" صدراعظم آلمان، "پدرو سانچز" نخست‌وزیر اسپانیا، "اولی ماورر" رئیس‌جمهور سوئیس، "بوریس جانسون" نخست‌وزیر انگلستان، "استفان لوون" نخست‌وزیر سوئد، "آنتونیو گوترش" دبیر کل سازمان ملل متحد، "مایکل دی‌هیگینز" رئیس‌جمهور ایرلند جنوبی، "برهم صالح" رئیس‌جمهور عراق، "روهاکانا روگوندا" نخست‌وزیر اوگاندا، "نارندرا مودی" نخست‌وزیر هند سرانی بودند که روحانی در دیدار با آنها مواضع جمهوری اسلامی ایران را تشریح کرد و نشان داد که آمریکا نمی‌تواند با اقدامات خصمانه خود ایران را در صحنه بین‌المللی منزوی کند.

همچنین دیدار و سخنرانی در جمع مدیران ارشد رسانه‌های آمریکا و نخبگان و صاحبنظران سیاست خارجی ایالات متحده و گفت‌وگو با شبکه‌های تلویزیونی "فاکس‌نیوز" و "ای‌.بی‌.سی. نیوز" و همچنین نشست خبری با نمایندگان رسانه‌های بین‌المللی در نیویورک از دیگر فعالیت‌های روحانی در سفر سه‌روزه‌اش به نیویورک بود.

همچنین سخنرانی رئیس‌جمهور در نشست سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز چهارشنبه (۳ مهر ۱۳۹۸) انجام شد و روحانی در نطق خود با بیان اینکه"بیایید به جای سرمایه‌گذاری در جنگ و خشونت‌، بر روی امید به یک آینده بهتر، سرمایه‌گذاری کنیم"، پیشنهاد "ائتلاف امید" را مطرح و اظهار کرد: هدف "ائتلاف امید" ارتقای صلح، ثبات، پیشرفت و رفاه کلیه ساکنان حوزه تنگه هرمز و تفاهم متقابل و روابط صلح‌آمیز و دوستانه میان آنها است.

سفر امسال رئیس جمهوری اسلامی ایران به نیویورک و حضور وی در مجمع عمومی سازمان ملل و دیدارهای مهمی که با سران کشورهای دنیا از جمله انگلستان، فرانسه و آلمان (که برای اولین بار بود) نشان داد جمهوری اسلامی می‌تواند تلاش‌های ترامپ و ایالات متحده برای منزوی کردن ایران را بی‌نتیجه کرده و سیاست‌های جهانی و منطقه‌ای خود را بدون آمریکا و با تعامل با دیگر کشورهای جهان پیش ببرد.

جدول زیر فعالیت‌های رئیس جمهوری اسلامی ایران در دو سفر پارسال و امسال او به مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک ایالات متحده آمریکا را نشان می‌دهد:

نوع فعالیتسال ۱۳۹۷سال ۱۳۹۸
دیدار با سران کشورها و سازمان‌های بین‌المللی"ترزا می" نخست‌وزیر انگلستان"بوریس جانسون" نخست‌وزیر انگلستان
"امانوئل مکرون" رئیس‌جمهور فرانسه"امانوئل مکرون" رئیس‌جمهور فرانسه

"شینزو آبه" نخست‌وزیر ژاپن

"شینزو آبه" نخست‌وزیر ژاپن

"آلن برسه" رئیس‌جمهور سوئیس"اولی ماورر" رئیس‌جمهور سوئیس
"آنتونیو گوترش" دبیر کل سازمان ملل متحد"آنتونیو گوترش" دبیر کل سازمان ملل متحد
"رجب طیب اردوغان" رئیس‌جمهور ترکیه"انگلا مرکل" صدراعظم آلمان
"اوو مورالس" رئیس‌جمهور بولیوی"پدرو سانچز" نخست‌وزیر اسپانیا
"شارل میشل" نخست‌وزیر بلژیک"استفان لوون" نخست‌وزیر سوئد
"ارنا سولبرگ" نخست‌وزیر نروژ"مایکل دی‌هیگینز" رئیس‌جمهور ایرلند
"عبدالله عبدالله" رئیس اجرایی دولت افغانستان"برهم صالح" رئیس‌جمهور عراق،
"نیکول پاشینیان" نخست‌وزیر ارمنستان"عمران‌خان" نخست‌وزیر پاکستان
"میگل دیاز کانل" رئیس‌جمهور کوبا"روهاکانا روگوندا" نخست‌وزیر اوگاندا
"ماهاتیر محمد" نخست‌وزیر مالزی"نارندرا مودی" نخست‌وزیر هند
"جوزپه کنته" نخست‌وزیر ایتالیا-
"نیکولاس مادورو" رئیس‌جمهور ونزوئلا-
"کریستین مادلین اودته لاگارد" مدیر اجرایی صندوق بین‌المللی پول-
"توماس باخ" رئیس کمیته بین‌المللی المپیک-
سخنرانی و حضور در نشست‌هانطق در هفتاد و سومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحدنطق در هفتاد و چهارمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد
نشست با نخبگان و صاحب‌نظران سیاست خارجی آمریکانشست با نخبگان و صاحب‌نظران سیاست خارجی آمریکا
دیدار با مدیران ارشد رسانه‌های آمریکادیدار با مدیران ارشد رسانه‌های آمریکا
اجلاس صلح برای بزرگداشت نلسون ماندلا-
نشست مشترک با شماری از رهبران مسلمان آمریکا-
گفت‌وگوهای رسانه‌ایکنفرانس مطبوعاتی با رسانه‌های خارجی در نیویورککنفرانس مطبوعاتی با رسانه‌های خارجی در نیویورک
شبکه تلویزیونی "ان.بی.سی"شبکه تلویزیونی "فاکس‌نیوز"
شبکه تلویزیونی "سی.ان.ان."شبکه تلویزیونی "ای‌.بی‌.سی. نیوز"
شبکه تلویزیونی "پی.بی.اس."-

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها