بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۲۱۲۹۵
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۸
جامعه پزشكي هيچ انتظاري از مردم ندارد به جز اينكه در خود مراقبتي و رعايت بهداشت و مشاركت در برخورد هدفمند با كرونا ويروس مشاركت كنند.
اين روز‌ها برخي از حضور طولاني و مداوم پرسنل درماني و پزشكان در بخش‌هاي پرخطر مراكز درماني كه مملو از بيماران مبتلا به ويروس كرونا است شگفت‌زده مي‌شوند و از خود مي پرسند چه اجباري دارند كه حال خود و خانواده را به خطر مي اندازند؟ بايد بدانيم كه تمامي دانشجويان گروه پزشكي هنگام فارغ‌التحصيلي سوگندي را ادا مي‌كنند كه براساس آن تا آخر عمر منافع بيماران را بر منافع خود مقدم بدانند و در هر شرايطي حافظ جان آنها باشند. به‌ همين دليل مي‌توان پزشكان را سربازان خط مقدم نظام سلامت دانست كه در خوشي و ناخوشي حكيم و شفا بخش و التيام ‌دهنده آلام جامعه است. شايد در اين‌ روزها كه انتشار بيماري كرونا به تهديدي براي سلامت تبديل شده بخشي از افكار عمومي تصور مي‌كرد كه بسياري از پزشكان و با پرستاران به سبب خطراتي كه اين ويروس دارد، در محيط كار خود حاضر نشوند. به‌خصوص در بخش‌هاي اورژانس كه احتمال ابتلاي تيم درمان به اين بيماري بسيار بيشتر از ساير نقاط است. اما مشاهده شد كه به‌رغم هجمه‌ها و تخريب‌هاي ناعادلانه‌اي كه در چند سال اخير در مورد جامعه پزشكي شكل گرفته و باعث شده بود تا نوعي «دلخوري» بين پزشكان به وجود‌ آيد ولي شاهد بوديم كه پزشكان چگونه با وجود تمامي اين نامهرباني‌ها و هجمه‌ها، با سعه صدري مثال‌زدني از همان ابتدا با تمام توان در صف مقدم مواجهه و درمان مبتلايان به كرونا ويروس و در كنار مردم بودند و حتي در اين راه برخي به خاطر ابتلا به همين بيماري در راه سلامت مردم مرگ را به جان خريدند و تعدادي نيز در حال حاضر در مراكز درماني بستري هستند . اين جانفشاني‌ها در اقصي نقاط كشور در حالي صورت مي‌گيرد كه بسياري از دانشگاه‌هاي علوم پزشكي به دليل مشكلات مالي سازمان هاي بيمه و هزينه‌هاي سنگين بيمارستان‌ها ماه‌هاست حق و حقوق پزشكان و پرستاران خود را پرداخت نكرده‌اند و اين خادمان سلامت مردم در شرايط تحريم با كمترين امكانات و تجهيزات به جنگ با ويروسي خطرناك به نام كرونا رفتند و تاكنون نيز بحق موفق بوده‌اند. شايد زمان آن باشد تا مردم و مسوولان چشم‌ها را بشويند و جور ديگري به جامعه پزشكي و مسائل آن بنگرند و جامعه كمي نگاه قضاوت‌گرايانه و نامهربانانه به اين قشر را تعديل و تغيير دهند و بپذيرند كه اگر امروز بهداشت و درمان كشور در بهترين شرايط قرار دارد حاصل مهارت و از خودگذشتگي و تلاش اين عزيزان است.

با تمام اين تفاصيل، جامعه پزشكي هيچ انتظاري از مردم ندارد به جز اينكه در خود مراقبتي و رعايت بهداشت و مشاركت در برخورد هدفمند با كرونا ويروس مشاركت كنند. سالم بودن مردم ارزشمند‌ترين هديه‌اي است كه مي‌توان به پزشكان تقديم كرد. اما براي دستيابي به وضعيت مطلوب‌تر نظام سلامت، انتظارات‌شان از مسوولان و دولتمردان اين است كه با تامين به موقع تجهيزات و كيت‌هاي استاندارد آزمايشگاهي و ابزارهاي حفاظتي زمينه را براي تشخيص و درمان به موقع و امن و سالم شهروندان مبتلا به بيماري نوپديد ناشي از كرونا ويروس مهيا كنند. قطعا مسوولان بر اين امر واقفند كه تقويت جامعه پزشكي و دلگرمي آنها در حضور در عرصه‌هاي سخت و خطرات خواهد شد و حوزه سلامت و بهداشت در عبور از اين بحران آسان‌تر به پيش مي‌رود و در نهايت سبب تضمين سلامت جامعه خواهد شد.


ناهید خداکرمی،عضو شورای شهر
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها