بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۲۱۳۲۹
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۶
مدتی است که سکان شرکت صنایع شیر ایران بزرگترین مجموعه لبنی کشور با ۱۷ کارخانه تولیدی و ۵ شرکت در حوزه بازاریابی و فروش و در مجموع با ۳۰ شرکت تحت پوشش به دست یکی از فرزندان صنعت قرار گرفته است.
 تدبیر24»مدتی است که سکان شرکت صنایع شیر ایران بزرگترین مجموعه لبنی کشور با 17 کارخانه تولیدی و 5 شرکت در حوزه بازاریابی و فروش و در مجموع  با 30 شرکت تحت پوشش به دست یکی از فرزندان صنعت قرار گرفته است. فردی که سال ها دراین مجموعه از پایین ترین سطح کار خود را شروع و اکنون مدیریت گروه کارخانجات پگاه را بعهده دارد.

عبدالله قدوسی متولد اول خرداد 1346 و اهل آزاد شهر استان گلستان است. وی پس از اتمام تحصیلات دبیرستان ، راهی کرج دانشکده کشاورزی،دانشگاه تهران شد و لیسانس  خود را در رشته علوم و صنایع غذایی در سال 1373 اخذ نمود. او که از هوش و توانائی بالائی برخوردار بود، توانست در آزمون های ورودی صنایع شیر ایران با موفقیت قبول شود و کار خود را در شرکت پگاه لرستان از شهریور همان سال آغاز و موفق گردید پست مدیریت تولید را به زودی از آن خود کند.

قدوسی تا اسفند سال 1377 در لرستان انجام وظیفه کرد و بخاطر توانائی هایش تا تیرماه 1384 معاونت بهره برداری پگاه گلستان بود. وی سپس راهی پایتخت و مرکز کشور شد و در اولین کارخانه لبنیات کشور، مدیریت کارخانه شهید صائمی شرکت پگاه تهران را بعهده گرفت. مهندس قدوسی در کنار کار موفق گردید فوق لیسانس مدیریت اجرایی را در سال 1387 از سازمان مدیریت صنعتی کسب نماید. وی از شهریور 1390 الی شهریور 1392 مدیر عامل شرکت شیر پاستوریزه پگاه لرستان شد.

سپس از شهریور 1392 الی تیرماه 1396 مدیریت عاملی شرکت پگاه گلپایگان را بعهده گرفت و با توجه به تخصص و تجارب خود، اقدامات بسیار گسترده ای در حوزه تنوع و افزایش تولید را به کار بست و موجب شد بعنوان مدیر برتر صنایع شیر انتخاب و شرکت پگاه گلپایگان نیز رتبه اول را در بین سایر شرکت ها کسب کند. پس از این موفقیت به عنوان مدیر عامل شرکت شیر پاستوریزه پگاه اصفهان یکی از شرکت های مهم بورسی پگاه انتخاب شد و با توجه به توان مدیریتی خود علاوه بر افزایش فروش و سود مناسب در این شرکت، در حوزه های صادرات و کیفیت نیز از سوی وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد عنوان شرکت برتر ملی را از آن خود کند.

مهندس قدوسی با این کوله بار تجربه و کسب موفقیت های قابل توجه ، توانست اعتماد وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جناب دکتر شریعتمداری و مدیران مرتبط در صندوق بازنشستگی کشوری و شرکت سرمایه گذاری صبا جهاد را به خود جلب کند و هدایت شرکت صنایع شیر ایران را در یکی از پر التهاب ترین زمان های ممکن به دست گیرد و از مرداد ماه 98  منشا تحولات بزگی در این مجموعه عظیم شود.

عبدالله قدوسی طی شش ماه گذشته ( شهریور الی اسفند 98 ) به همراه سایر مدیران خود و با برنامه ریزی و پشتکار توانستند بیشترین حجم صادرات محصولات لبنی در 10 ماهه 98 را از آن پگاه کنند و علوه بر رشد شاخص های فروش و مالی، در کیفیت و تولید موفقیت های بزرگ ملی بدست آورند.

به بهانه انتخاب شایسته ایشان به عنوان شخصیت سال 98 توسط اساتید و بزرگان صنعت غذا و خوانندگان ماهنامه کارآفرینی و صنعت غذا گفتگوی کوتاهی با مهندس قدوسی داشتیم که در ادامه می خوانید :

لطفا توضیح مختصری در خصوص تعداد شرکتهای تحت پوشش پگاه و میزان ورودی شیر خام و سبد  محصولات آن بفرمایید.

تعداد شرکت های تولیدی محصولات لبنی 17 شرکت می باشد با میزان شیر خام ورودی کلیه شرکت ها در حدود 3500 تن در روز و سبد محصولات شامل شیر پاستوریزه در ظروف بسته بندی مختلف، شیر استریل در حجم های مختلف، انواع شیر های استریل طعم دار، انواع خامه پاستوریزه و استریل، انواع ماست در حجم های مختلف؛ شیر خشک، پودر MPC ، انواع پودر های فوری از قبیل شیر قهوه؛ شیر زعفران؛ شیر کاکائو، انواع کشک؛ انواع دوغ با طعم ها و حجم های بسته بندی متفاوت است.

همچنین شرکت صنایع شیر ایران دارای 5 مجتمع کشت و صنعت و دامپروری می باشد که بخشی از شیر خام مورد نیاز از طریق این شرکت ها تامین می شود .و نیز شرکت صنایع بسته بندی، ظروف مورد نیاز شرکت های تولیدی را تامین می نماید .و یکی دیگر از شرکت های تابعه، شرکت بازرگانی صنایع شیر ایران می باشد که مسئولیت صادرات و واردات بخشی از نیازمندی های شرکت صنایع شیر ایران را تامین می نماید.

برنامه شرکت صنایع شیر برای صادرات محصولات لبنی به سایر کشورها چیست ؟

برنامه صنایع شیر ایران درحوزه صادرات ارزیابی و شناخت نیازهای بازار های هدف در منطقه و حوزه کشورهای اوراسیا با محصولاتی از قبیل خامه فریز شده، محصولات استریل در انواع مختلف، معرفی میدانی محصولات در کشورهای منطقه، توسعه فرمولاسیون محصولات هدف صادرات بر اساس نیازمندی کشور های مقصد، از جمله اهداف مورد طراحی آتی صنایع شیر ایران حضور گسترده در بازار های اتحادیه اروپا می باشد.

سال 1398 افتخارات زیادی در حوزه های مختلف از جمله کسب 4 تندیس نمونه استاندارد کشوری و اخذ گواهینامه حلال برای اولین بار در صنعت غذای کشور، نصیب شرکت صنایع شیر ایران (پگاه) شد. علت اصلی این موفقیت ها در یکسال گذشته را در چه می دانید؟

علت بسیاری از موفقیت ها و کسب افتخار در مرحله اول احساس تعهد و اخلاص عملی و همدلی کلیه کارکنان صنایع شیر ایران به همراه برنامه ریزی های عملیاتی متناسب با شرایط روز اقتصادی می باشد همچنین رعایت کلیه الزامات قانونی مورد ابلاغ توسط سازمان های نظارتی از قبیل سازمان غذا و دارو ، ادارات نظارت بر مواد غذایی، سازمان ملی استاندارد و همچنین پیروی از الزامات استاندارد برند پگاه مورد طراحی و پایش و کنترل توسط حوزه مدیریت تضمین کیفیت می باشد.

همچنین از دیگر افتخارات این شرکت کسب چهارده مورد گرید (درجه )A   در زمینهGMP  از سوی سازمان غذا و دارو از جمله مهمترین اقدامات شرکت صنایع شیر ایران حضور کارشناسان حوزه مدیریت تضمین کیفیت در جلسات تدوین استاندارد های ملی مرتبط با محصولات لبنی  می باشد.

نقش تحقیق و توسعه در شرکت صنایع شیر را تا چه حد جدی می دانید ؟

در بسیاری از شرکت های معتبر ملی و بین المللی حوزه های تحقیق و توسعه کانون توجه بسیاری از مدیران ارشد کمپانی های اقتصادی می باشد و بخش عمده ای از ادامه حیات و سود آوری شرکت های خود و حضور موفق در رقابت های اقتصادی را ناشی از توجه و توسعه حوزه تحقیق و توسعه می دانند و در صنایع شیر ایران نیز این سیاست گذاری و توجه به فعالیت های تحقیق و توسعه را حرکتی ارزشمند و اقتصادی و به نوعی سرمایه گذاری جهت دستیابی و تحقق سودهای کلان آتی می داند و از این رو در سیاست گذاری ودر تنظیم سند چشم انداز صنایع شیر ایران و منشور دهگانه یکی از موضوعات مهم سرمایه گذاری در حوزه تحقیق و توسعه می باشد و سود ماندگار و دستیابی به توسعه فرمولاسیون ثبات کیفیت و ماندگاری در صحنه رقابت اقتصادی را در موفقیت این حوزه می دانیم.

با توجه به ارزش غذایی شیر و توصیه پزشکان به مصرف آن برای جلوگیری از بیماری های مهلک چرا همچنان مصرف سرانه این محصول در ایران پایین است و جنابعالی چه راهکاری در این خصوص پیشنهاد می فرمایید ؟

در این حوزه صرفا توصیه پزشکان محترم کافی نیست و افزایش سرانه مصرف یک اقدام عملی جمعی در کل اجتماع را نیاز دارد از قبیل حرکت تبلیغاتی رسانه ملی، ارائه آموزش های متناسب با سال تحصیلی در کلیه مقاطع آموزشی آموزش و پرورش، همکاری ارکان مختلف وزارت بهداشت و درمان در معرفی خصوصیات و سلامتی بخشی شیر و محصولات وابسته؛ وزارت صمت در جهت ایجاد تسهیلات مناسب، حمایت های مالی بانک ها و ارائه تسهیلات مالی ارزان قیمت به شرکت های تولید به منظور کاهش هزینه های تولیدی؛ فراگیر سازی شیر مدارس در کلیه استان ها، حمایت های ویژه دولت در جهت ارائه تسهیلات تشویقی به مصرف کنندگان.

جنابعالی چه راهکاری را برای اعتمادسازی مشتریان پیشنهاد می فرمایید؟

فضای اعتماد سازی در مشتریان از طریق توجه به خواست مشتریان، تامین محصولات مورد نظرمشتریان، بهبود و توسعه کیفیت محصولات، تسریع در پاسخگویی به شکایات مشتریان و توجه به ندای مشتری صورت می پذیرد.

چه راهکاری برای خنثی کردن هجمه ها و صحبت های غیر قابل استناد در صنعت غذای کشور پیشنهاد دارید؟

برنامه ریزی و تلاش رسانه ملی در ارائه آموزش های عمومی و تخصصی، و تبلیغات به موقع رسانه ملی، بهره برداری از مشاوره های متخصصان و اهل فن در کلیه ارکان رسانه ملی، برخورد نیرو های انتظامی با خاطیان و افرادی که موجبات تشویش اذهان عمومی را فراهم می نمایند و فعال سازی سایت های صنایع غذایی و مرکز علمی و پژوهشی به منظور ترویج و شفاف سازی به موقع جامعه در برابر اظهارات بی پایه و اساس؛ بهره برداری از مشاوره های توصیه ای جامعه آموزشی از قبیل معلمان و دبیران آموزش و پرورش و اساتید دانشگاهی در مسیر شفاف سازی اذهان عمومی

بعنوان یک مدیر موفق در 25 سال اخیر تا چه حد از نظر مشورتی همکاران و مدیران خود بهره برده اید ؟

بر اساس سوابق چندین ساله در شرکت های مختلف صنایع شیر ایران رمز موفقیت و پیشرفت را در بهره برداری از نظرات مشورتی با همکاران محترم در سطح سوابقی و تحصیلاتی مختلف برده ام و در بسیاری از مقاطع در تصمیم سازی های مهم سعی بر بهره برداری از دانش فنی و تجربیات بسیاری از همکارانی که سالیان سال در کنار اینجانب بوده اند داشته ام و فضای مشورتی با اهل فن بسیارمورد استقبال اینجانب می باشد.

رویکرد حضرتعالی همواره احترام و نگاه حمایتی به کارکنان شرکت بوده است، چه امکانات و تمهیداتی را برای آسایش این قشر زحمتکش جامعه در شرکت پگاه در نظر گرفته اید؟

بر اساس استراتژی های مورد معرفی به کلیه همکاران محترم شرکت های تابعه هدفمان تلاش همگانی و رونق بخشی به فضای کسب و کار و کسب درآمد توجه به بهبود شرایط و بهبود وضعیت معیشتی کلیه همکاران محترم می باشد و در این مسیر اقدامات و تسهیلات معیشتی از قبیل اصلاح شرایط حقوقی کارکنان، ارائه برخی اقلام مورد نیاز روزانه، و ارائه تسهیلات زود هنگام تخصیص وام های اضطراری و ضروری به کارکنان؛ ایجاد تسهیلات رفاهی و تفریحی و مسافرتی؛ ایجاد تسهیلات ورزشی و امکانات غیر نقدی به منظور ایجاد نشاط و شادابی در کارکنان 

با توجه به سابقه حضور در دفاع مقدس از مرز و بوم و همچنین حضورتان بعنوان یک مدیر توانمند در بخش تولید و سکاندار صنایع شیر، در شرایط فعلی که در جنگ اقتصادی هستیم چه شباهتهایی را بین  این دو حرکت می بینید؟

مشابهت بسیاری وجوددارد؛ بنحویکه یکی از مصادیق آن تحمیل تحریم های اقتصادی ظالمانه و جنگ تحمیلی در دوران دفاع مقدس، در هر دو زمینه جنگ نظامی و جنگ اقتصادی نظام های پوشالی در راس آنها آمریکای جنایتکار مقصر و عامل جنایات تحمیلی می باشند.

در شرایط سخت تحریم چه انتظاری از ارگانهای دولتی برای حمایت بیشتر از تولید دارید ؟

ایجاد زیر ساخت های تامین منابع مالی و وام ارزان قیمت، تهیه لایحه های حمایتی و ارائه به مجلس محترم شورای اسلامی، بازبینی زیر ساخت های مالیاتی مورد طلب از شرکت های تولید صنایع لبنی به منظور تعدیل و کاهش هزینه های مالیاتی در جهت کاهش قیمت تمام شده و ارزان رسانی محصولات به مشتریان، ایجاد تسهیلات مناسب حمایتی در حوزه صادرات و ارائه تسهیلات تشویقی و سهل سازی امر صادرات 

بعنوان فردی که با تحصیلات آکادمیک صنایع غذایی و مدیریت پا به این عرصه گذاشته به جوانانی که علاقمند به حضور در صحنه تولید هستند چه توصیه ای می کنید ؟

اتکال به خداوند متعال؛ برنامه ریزی، تلاش و اقدام متناسب با شرایط شرکت، تعهدسازمانی و اخلاق تجاری، همدلی و پشتکار و تقویت روحیات خلاقانه و حفظ و صیانت از سرمایه های ملی را به کلیه جوانان حاضر در صحنه تولید توصیه می نمایم.

و سخن پایانی؟

سخن پایانی آرزوی سلامتی و نشاط برای جامعه اسلامی مان

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها