بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۲۱۳۳۳
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۷
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی:
در این میان، درحالی‌که در ایران در شرایطی به جنگ کرونا رفته‌ایم که شدیدترین و ظالمانه‌ترین تحریم‌ها را هم تحمل می‌کنیم، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بسیج همه امکانات...
 تدبیر24»محمد شریعتمداری/ وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی - همه‌گیری کووید ۱۹ در کنار ایجاد بحران در حوزه سلامت، هزینه‌های گسترده‌ای را بر اقتصاد جهانی و ابعاد مختلف زندگی اجتماعی فرهنگی جوامع بر جای گذاشته است. روبروشدن با چالش‌های این بحران عالمگیر در کشورهای مختلف یک مواجه بی سابقه، تجربه‌نشده و بسیار سخت بوده است.

در این میان، درحالی‌که در ایران در شرایطی به جنگ کرونا رفته‌ایم که شدیدترین و ظالمانه‌ترین تحریم‌ها را هم تحمل می‌کنیم، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بسیج همه امکانات، از اوایل اسفندماه ۱۳۹۸، سیاست‌ها و تدابیر متعددی را برای ارائه خدمات درمانی به مبتلایان به کووید ۱۹، کنترل شیوع و قطع زنجیره انتقال ویروس  و حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و افرادی که شغل و درآمدشان تحت تأثیر قرار گرفته تدوین و اجرایی کرده است که اشاره‌ای کوتاه به برخی از آنها خواهم داشت.

۱- بیش از ۵ هزار تخت بیمارستانی در مراکز درمانی سازمان تأمین اجتماعی برای خدمت‌رسانی به مبتلایان به کرونا اختصاص یافت و بیش از ۹۲۰۰ نفر بیمار در این مراکز بستری شدند و خدمت دریافت کردند.

۲- مراکز تولیدی دارویی- بهداشتی وزارتخانه، به‌ویژه درشستا، حتی با تغییر و گسترش خط تولید خود، تاکنون ۴۰۰هزار لیتر محلول و ژل ضدعفونی‌کننده دست (بر پایه الکل)،  بیش از ۳ میلیون لیتر محلول ضدعفونی‌کننده سطوح (بر پایه آب اکسیژنه یا آب ژاول)، ۶ تن ماده مؤثر هیدروکسی کلروکین را طبق دستورالعمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تولید کرده‌اند. همچنین، شرکت‌های توزیع  نیز در ایام نوروز بدون محدودیت، محصولات  مقابله با این بیماری از جمله ۶/۱میلیون عدد ماسک سه‌لایه را بین مراکز درمانی توزیع کرده‌اند. در همین راستا، در مراکز سازمان فنی و حرفه‌ای نیز با اختصاص فضا و تجهیزات کارگاهی، تولید ماسک و لباس ایزوله، دستکش، و سایر تجهیزات مصرفیِ موردنیاز در حال انجام است.

۳- با توجه به اینکه قطع زنجیره انتقال ویروس و کنترل شیوع از طریق کاهش سفرها و ممنوعیت تجمعات و ایجاد فاصله اجتماعی از راهبردهای اصلی ستاد ملی مقابله با کرونا بوده است، از اوایل اسفندماه ۱۳۹۸ تمهیدات و تصمیمات متعددی (به‌ویژه درسازمان تأمین اجتماعی) برای عدم خروج غیرضروری مردم از منزل اتخاذ گردیده است. برای نمونه، كليه رسیدگی های هیئت های تشخیص بدوی و تجدیدنظر سازمان تأمین اجتماعی و همه رسیدگیهای هیئت های حل اختلاف کارگری و کارفرمایی تا پایان فروردین ماه به تأخیر افتاد، ضرورت حضور و غیاب افرادی که از بیمه بیکاری استفاده میکنند تا پایان فروردین ماه برای کاهش سفرهای شهری و بین شهری متوقف شد، کلیه دفترچه‌های درمانی که تا پایان بهمن‌ماه اعتبار داشتند بدون نیاز به مراجعه به شعب سازمان یا کارگزاری‌ها تا پایان فروردین‌ماه ۱۳۹۶ تمدید اعتبارشدند و الزام به مراجعه حضوری برای ثبت درخواست بیمه بیکاری برچیده شد  و به جای آن سامانه الکترونیکی راه‌اندازی شد  که متقاضیان را از مراجعه حضوری بی نیاز کرده است.

۴- با توجه به اینکه این وزارتخانه مسئولیت خدمت‌رسانی به یکی از آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه در مواجهه با کرونا را در سازمان بهزیستی بر عهده دارد، ضرورت داشت که از همه توان این سازمان برای حفاظت از این عزیزان استفاده کند. خوشبختانه، با مداخلات به‌هنگام و اقدامات کارآمد و ابلاغ پروتکل‌های متعدد بهداشتی و مراقبتی به همه مراکز تحت پوشش این سازمان شامل بیش از ۸۰۰ مرکز شبانه‌روزی نگهداری از سالمندان و معلولین عزیز،  بیش از ۶۰۰ مرکز شبانه‌روزی نگهداری کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست و شیرخوارگاه‌ها و بیش از ۱۰۰۰ مرکز اقامتی معتادان در حال بهبود ونظارت مداوم، به لطف خدا، تاکنون کمترین مورد ازابتلای معلولان، سالمندان، فرزندان و سایرافراد مقیم درمراکز این سازمان گزارش شده است که امید داریم همچنان این روند مطلوب به یاری خدا حفظ شود. در کنار این اقدامات استراتژیک و بسیار مهم، کمک‌هزینه برای تهیه اقلام بهداشتی و ضدعفونی‌کننده جهت پیشگیری ازکرونا به مراکز این سازمان تخصیص یافت و پرداخت شد.

۵-برای مواجهه با  تأثیرات شدید کرونا  بر حوزه اشتغال، کسب‌وکارها و حمایت از نیروی کار نیز تاکنون تدابیر متعددی اندیشیده شده است. افزايش مهلت‌هاي مربوط به فرايند انعقاد قرارداد و پرداخت حق‌بيمه بيمه‌شدگان صاحبان حرف ومشاغل آزاد، امهال سهم کارفرما برای فعاليت‌ها وکارگاه‌هاي مشمول قانون تأمين اجتماعي، پرداخت غرامت دستمزد ايام بيماري به کليه بيمه‌شدگان مبتلا به بيماري کوويد۱۹ و برقراری مقرري بیکاری برای کارگرانی که در این مدت بیکار می‌شوند. همچنین، با شناسایی تعاونی‌های فعال در حوزه البسه، دستکش و ماسک، تهمیدات لازم برای حمایت از آنها صورت گرفته است.

۶- در جهت کاهش استرس و اضطراب هموطنان از بیماری کرونا و کاهش خروج مردم از منازل، سامانه تلفنی ۱۴۸۰ سازمان بهزیستی فعال گردید و صندوق بازنشستگی کشوری نیز با مباشرت حوزه بهداشت و درمان در شهرهای درگیر کرونا به ارائه خدمات پزشکی به بازنشستگان پرداخت. صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر هم با حدود ۵/۱ میلیون نفر در این ارتباط تعامل نمود و به بیش از هزار خانوار که به نوعی نیازمند مشورت و مساعدت‌های لازم بودند، کمک‌های موردنیاز را ارائه کرد.

۷-  ایجاد سازوکارو سیاست‌های مشخص برای حمایت از اقشار کم‌درآمد در چهارچوب بسته‌های حمایتی دولت و با استفاده از اطلاعات بانک رفاه ایرانیان از دیگر اقداماتی بود که در حال انجام است و بر پایه آن، تاکنون به حدود ۳میلیون نفر از افراد ( با همکاری سازمان هدفمندی یارانه‌ها) بسته معیشتیِ ویژه پرداخت شده است.

تأکید می‌کنم در وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی مجموعه تحولات مربوط به کووید ۱۹ در سطح جهانی و ملی رصد و سیاست‌ها و اقدامات مرتبط با مواجهه با کرونا، از طریق مشورت با نخبگان و کارشناسان، به‌صورت کاملاً انعطاف‌پذیر وبه‌موقع تدوین و اجرا می‌شود.

نکته آخر اینکه باور دارم با اتحاد، انسجام و تدابیرِ به‌هنگام و کارآمد می‌توانیم در مبارزه با کرونا، که ابعادی ناشناخته و تأثیراتی غیرمعین داشته است، پیروز شویم.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها