بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۲۱۳۴۵
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۵
فیاض زاهد
 تدبیر24»بحران شیوع این بیماری از نظر اقتصادی،‌ تاثیر شگرفی بر بسیاری از اقتصادها خواهد گذاشت.

به گزارش تدبیر24  فیاض زاهد، فعال سیاسی اصلاح طلب در گفتگو با خبرگزاری آریا در تحلیل از وضعیت جهان و ایران پس از عبور از بحران کرونا، اظهار داشت: واقعا نمی شود تحلیل جامع و دقیقی از جهان پس از کرونا به میان آورد. چراکه هنوز ارزیابی دقیق درباره اینکه چه زمانی از این مشکلی که جامعه جهانی را در برگرفته است،‌ خلاص می شویم نداریم. برآوردها می گویند حداقل یک تا دوسال و در شرایط بدبینانه شاید تا 10سال جامعه بشری با این ویروس درگیر باشد. شاید برای اولین بار است در تاریخ بشر از ابتدای آفرینش تا به امروز کره زمین و ساکنان چنین قرطینه ای شرایطی استثنایی را پشت سر گذاشته باشند. نه در جنگ جهانی اول و نه جنگ جانی دوم و نه حتی در دوران طاعون سیاه و بیماری های گسترده ای مثل وبا در ایران و دوران قاجار هم چنین شرایطی تجربه نشده بود. بیماری هایی هم که در گذشته تجربه شد،‌ بیشتر منطقه ای بود و در گسترده ترین شکل آن در آسیا و یا در اروپا یا در آفریقا این چنین مشکلی رخ می داد و مردم را تحت تاثیر قرار می داد. اما اینکه از اروپای سبز تا آفریقای سیاه و حتی آسیای پرتمدن همه مردم مجبور باشند در خانه ها حبس و پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند،‌ امر بی سابقه ای است.

زاهد در ادامه اضافه کرد: طبیعی است که این موضوع بر برخی از حوزه های زندگی و ذهنیت انسانی تاثیرگذار خواهد بود. یک تاثیر درباره بازتعریف معنا و مفهوم زندگی است. چیزی که مفهوم زندگی را معنا می کند این است که انسانها برای چه به دنیا می آیند،‌ برای چه زندگی می کنند و فرجام آن ها از چنین زیستی چه چیزی خواهد بود. بحران شیوع کرونا باعث شد حتی نوع نگاه ما به دین،‌ معنویت، ‌سرمایه و قدرت تحت تاثیر قرار بگیرد. فکر می کنم این موقعیت یک دریچه نوینی است به اصلاح برخی از نگرش ها،‌ تعصبات،‌ خرافه ها‌، جعلیات و داوری های نامناسب درباره آثار و اثرات نوع برداشت هایی که از مفاهیم دینی داریم که در دنیا در حال تغییر است.  ضمن اینکه به دلیل جهانی بودن این بیماری نوعی همزیستی ادیانی هم در حال شکل گیری است. مومنین در سراسر دنیا در کنار هم قرار می گیرند. دین در ذهنیت انسان ها بازتعریف می شود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطرنشان کرد: این نکته هم قابل ذکر است که این شرایط تاحدی باعث کاهش برخی تنش های منطقه ای و بین المللی می شود. نیاز جامعه بشری به فعالیت مشترک برای مقابله با چنین بحرانی مانند این است که کره زمین و ساکنانش مثل فیلم های تخیلی و هالیوود به یکباره با تهاجم قاره های دیگر مواجه شوند،‌ طبیعتا اختلاف را کنار بگذارند و تصمیم بگیرند به صورت مشترک در برابر حیات زیست خود دفاع کنند و این موضوع کمک می کند سطح تنش ها و تعارضات کاهش پیدا کند.

وی تصریح کرد: البته استثنائات و دیوانه هایی مانند ترامپ هستند که علی رغم وجود کرونا و مشکلاتی که با آن درگیر هستیم مقدمات یک جنگ گسترده را در عراق به عنوان محدود کننده نقش ایران در عراق و منطقه دنبال می کند. شاید به دلیل اینکه شیوع کرونا و نوع مقابله در آمریکا منجر به ضعف محبوبیت او شد بخواهد با ایجاد جنگ وضعیت خود را در انتخابات ترمیم کند. فاقد از وجود چنین دیوانه ای مجموعه منازعات بشری می تواند مورد بازبینی قرار بگیرد و این خودش از منظر انسان شناختی و معرفت شناختی قابل تحلیل است.

زاهد تاکید کرد: بحران شیوع این بیماری از نظر اقتصادی،‌ تاثیر شگرفی بر بسیاری از اقتصادها خواهد گذاشت. مشاغل خرد را نابود و مشاغل کوچک را از بین می برد. شاید مشاغلی که به شکلی به صورت خدماتی هستند و یا مشاغلی که در فضای مجازی می توانند بازتعریف شوند، ‌بتوانند خود را بازسازی کنند. این موضوع می تواند در استارتاپ ها و اپلیکیشن هایی که می توانند زمینه های همکاری اقتصادی در این حوزه را افزایش دهند، مورد توجه قرار بگیرد. به چنین امری می توان به عنوان یک دستاورد توجه کرد. ضمن اینکه اقتصاد کشورهای قدرتمند و توسعه یافته،‌ قدرت تاب آوری در مقابل چنین بحرانی را دارد. اینکه برای مثال کسب و کارها به مدت یکسال تعطیل شود،‌ دولت از طریق صندوق هایی که در اختیار دارند به کمک مشاغل آسیب دیده می روند. خصوصا کارگران روزمزد،‌حاشیه نشین ها و مناطق کمتر توسعه یافته که به شدت آسیب خواهند دید. کشورهایی مثل سوئیس، فرانسه، انگلستان، آمریکا،‌ کانادا و حتی چین می توانند با اختصاص منابع مالی قدرتمندی از فروپاشی اقتصاد کشورشان جلوگیری کنند. اما به نظر میاد بسیاری از کشورها مشکلات عدیده ای برایشان بوجود خواهد آمد.

وی با بیان اینکه پدیده آبان 98 که در نتیجه افزایش قیمت بنزین رخ داد، ‌نشان داد که جامعه ما تا چه حدی آبستن حوادث مختلف در نتیجه عدم تاب آوری و وجود مشکلات ساختاری در اقتصاد ایران است، خاطرنشان کرد: فرض کنیم اقتصاد ایران یک سال تعطیل شود و‌ فعالیت کارگاه های تولیدی ما متوقف شود،‌ شاهد افزایش تحرکات اجتماعی منفی در جامعه خواهیم بود و گروه هایی که دیگر چیزی برای از دست دادن ندارند برای تکاپوی زندگی وارد عرصه های ضد امنیتی خواهند شد و این نکته ای است که چند روز گذشته با آقای دکتر نوبخت هم در میان گذاشتم. توضیح دادم که پس از پایان کرونا شاهد موج جدیدی از نارضایتی های اجتماعی و شورش ها خواهیم بود. به این دلیل که در نتیجه تحریم ها، ضعف های ساختاری، مشکلات اقتصادی و نتیجه کرونا، قدرت اقتصادی هم تحلیل می رود و دولت و حاکمیت امکان مراقبت و پشتیبانی از تمام گروه های حاشیه ای در فشار را ندارد.

زاهد افزود: در همین راستا به نظام سیاسی توصیه می شود که تمام زمینه ها و ابزار لازم را برای افزایش پیوندهای سیاسی و اجتماعی را ایجاد کند، برای این کار از تحریک نیروهای اجتماعی در حاشیه مانده باید پرهیز شود. حاکمیت بایستی درهای خود را به روی مشارکت بیشتر باز کند، متاسفانه تجربه رفتار شورای نگهبان در انتخابات اخیر مجلس خلاف چنین تدبیری است. به نظرم حاکمیت درک درستی از وضعیت خود چه در عرصه منطقه ای، چه در عرصه بین المللی و همینطور اقتصاد ندارد و کمتر گوشش را به سمت ناصحان باز می کند. از طرفی به نظر دولت آقای روحانی نیازمند یک چابکسازی و جدیت در اجرای برنامه هایی است که باید بصورت کوتاه و میان مدت بخشهایی از تحرک اقتصادی را ایجاد کند و همه اینها دغدغه ها و مسائلی هستند که می تواند دورنمای وضعیت در سال 99 را در حوزه های مختلف دربر داشته باشد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در پایان تصریح کرد: تردیدی نیست که مردم ایران با مشکلات و مصائب بیشتری در طول تاریخ رو به رو بوده اند و حتما از این مرحله هم عبور خواهند کرد اما مهم آن است که حاکمیت چه میزان آمادگی دارد که هم با صداقت بیشتری و هم با مسئولیت پذیری بیشتری مردم و گروه های تاثیرگذار مرجع را وارد چنین هماورد بزرگی کند. در اینجا نقش دلالان سیاسی و فعالان غیرحقیقی و کاریکاتوری خود را نشان می دهد. به هیچ وجه وقت تسویه حساب های سیاسی و جناحی نیست، همه ایران برای اینکه بهتر بتواند ایستادگی کند و کشور در برابر چنین شرایط بغرنج اقتصادی نیازمند همه توانایی های خود است. متاسفانه برخی از چهره ها و رجال سیاسی فاقد چنین درکی هستند و الان که دولت در چنین شرایط بغرنجی است تلاش می کنند تا شرایط را برای دولت ناممکن تر کنند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها