بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۲۱۴۵۹
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۴
حق‌شناس در بازدید از اتحادیه صنف فرش‌بافان در قلب طهران:
تدبیر24»رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در جریان بازدید از اتحادیه صنف فرش‌بافان از امکان ایجاد گالری فرش در ایستگاه متروی خیام خبر داد و گفت: با ایجاد این گالری، ایستگاه متروی خیام به جذاب‌ترین ایستگاه مترو و حتی مکانی برای جذب گردشگر داخلی و خارجی تبدیل خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه 12، محمدجواد حق‌شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران به همراه علی‌محمد سعادتی شهردار منطقه به بازدید از اتحادیه صنف فرش‌بافان تهران پرداختند و در این بازدید از امکان ایجاد گالری فرش در ایستگاه متروی خیام سخن گفتند.
بر اساس این گزارش در این بازدید سعادتی ضمن تسلیت به مناسبت ایام سوگواری پیامبر اکرم (ص)، شهادت حضرت امام حسن مجتبی (ع) و حضرت امام رضا (ع)، از حضور و توجه رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر در منطقه تشکر و قدردانی کرد و گفت: انصافاً پیگیری‌های مجدانه ایشان در عرصه اقدامات فرهنگی، به‌ویژه در منطقه 12 که به هر حال قطب فرهنگی و تاریخی شهر تهران است، شایسته تقدیر است.

وی افزود: موضوع ایستگاه‌موزه‌ها که موضوع جلسه حاضر است، مسأله سابقه‌داری در بسیاری کشورهای دنیاست و در شهرهای تاریخی نظیر موسکو، رم و... از بابت تردد و تعاملی که در شهر باید صورت گیرد، ایستگاه‌ها یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی هستند که هر فرهنگی می‌تواند ظرفیت‌ها و محصولات خود را در آنها عرضه کند؛ ازاین‌رو ما در منطقه مرکزی تهران از جنبه حضور اصناف مختلف، رویدادهای گوناگون تاریخی، همچنین از این جنبه که حجم قابل توجهی از خطوط متروی تهران و ایستگاه‌های اولیه و قدیمی این شهر در این منطقه وجود دارد، ظرفیت ایجاد ایستگاه‌موزه‌ها را داریم که اگر حمایت‌های لازم از سوی شورای شهر صورت گیرد، از همین الان می‌توان کارهایی را در این زمینه آغاز کرد و ما برای انجام این کار در همه ایستگاه‌های منطقه، اعلام آمادگی می‌کنیم.
رئیس اتحادیه صنف فرش‌بافان با اعلام این مطلب که فرش دستباف مظلومانه با رکود بی‌رحمانه‌ای روبه‌روست و از این رکود بیش از همه، 2 میلیون بافنده‌ای که در این صنعت کار می‌کنند، متضرر می‌شوند، اظهار داشت: سال 57 تعداد بافندگان فرش ایران حدود 15 میلیون نفر بود که اکنون این رقم به 2 میلیون نفر رسیده و اگر توجه کافی به این صنعت ارزشمند نشود، این صنعت رو به نابودی خواهد رفت.
وی افزود: این رکود ناشی از راکدشدن صادرات است؛ چراکه 95 درصد فرش‌های ایرانی در نهایت صادر می‌شوند. اکنون فرش برای فروش داخلی نیاز به تبلیغات است که هزینه آن هم به‌ویژه در رادیو و تلویزیون سرسام‌آور است؛ به این ترتیب به این نتیجه رسیدیم که در ایستگاه متروی خیام که جنب بازار فرش است، فرش‌هایی را با مشخصات کامل در معرض نمایش قرار دهیم تا تبلیغی برای فرش شود؛ چراکه راهروهای آن ایستگاه این ظرفیت را دارد که با مساعدت شهرداری منطقه، به یک گالری فرش تبدیل شود که شهرداری قول همکاری در این زمینه را به ما داده است.

حق‌شناس نیز با استقبال از پیشنهاد اتحادیه صنف فرش‌بافان تصریح کرد: در ملاقات‌های قبلی، بحث کار مشارکتی در طرح شد؛ مبنی بر اینکه با همکاری مترو و شهرداری منطقه و اتحادیه صنف فرش‌بافان، فرصتی برای شهر تهران فراهم شود که من اسم این فرصت را بازی برد-برد گذاشته‌ام.
وی ادامه داد: در پیشنهاد ارائه‌شده، همه طرف‌ها برنده بودند؛ چراکه بحث این بود که ورودی و خروجی ایستگاه متروی خیام، این ظرفیت را دارد که به یک موزه فرش تبدیل شود. این برای من پیشنهاد جذابی است و گفتم شما طرح مسأله کنید و پس از آماده‌شدن مقدمات، ما برای بازدید و تصمیم‌گیری نهایی، در اولین فرصت اقدام خواهیم کرد.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، صنایع دستی را یکی از عمده‌ترین صنعت‌های آسیب‌دیده از تحریم‌های بی‌رحمانه و گسترده اقتصادی معرفی کرد و گفت: از آنجا که امسال سال تولید و جهش ملی نام‌گذاری شده و وجود 5/3 تا 5 میلیون نفر شاغل در حوزه صنایع دستی در ایران و اینکه این صنایع، کمترین نیاز را به واردات (95 درصد مواد اولیه آن، در داخل تهیه می‌شود) دارد و مبتنی به هوش، استعداد، مهارت، فرهنگ و هنر حوزه‌های تمدنی ایران است (از سوزن‌دوزی بلوچستان تا صنایع سرامیک همدان یا حاتم شیراز و میناکاری اصفهان)، همچنین این مسأله که فرش، یک هنر ملی است (از کاشان و کرمان تا تبریز و سنندج و مشهد و نائین و...) ضروری است توجه و اقدام مؤثری در حوزه این صنایع که هم صنعت و هم هنر به شمار می‌روند، صورت گیرد.
وی با اشاره به این مطلب که در صنعت فرش‌بافی بیش از 30 شغل وجود دارد و باید برای رونق بازار آن کوشید، ادامه داد: هر هنری نیازمند گالری است و گالری باید باشد تا فضا را برای عرضه هنر مهیا سازد. فرش نیز نیازمند گالری است و این ایستگاه مترو می‌تواند این فرصت را برای آن ایجاد کند که این رویداد، می‌تواند ایستگاه متروی خیام را هم به یکی از جذاب‌ترین ایستگاه‌های تهران و حتی مکانی برای جذب گردشگر داخلی و خارجی تبدیل کند.
حق‌شناس، منطقه 12 را به عنوان قلب تهران، دارای بالاترین آمار موزه‌های تهران خواند: امیدواریم با مساعدت دکتر سعادتی شهردار محترم منطقه و با یک همکاری و برنامه‌ریزی مدون و مشخص بتوانیم تبدیل این ایستگاه را به گالری فرش محقق کنیم.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها