بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
کد خبر: ۱۲۲۹۷۲
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۴

هود لامینار

هود های جریان آرام لامینار
در محیط های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند، به ویژه در مواردی که برای وسایل یا نمونه های کوچکتر به فضایی با هوای پاک نیاز است. بسته به نیاز آزمایشگاه، جریان هوای هود لامینار می تواند افقی یا عمودی باشد .

هود های لامینار در سه کلاس وجود دارد، کلاس I ، II و III. هر یک از این کلاس ها برای کار با انواع مختلف مواد مناسب هستند زیرا هرکدام سطح محافظت و فیلتراسیون خاص خود را دارند. کلاس I برای محافظت از پرسنل آزمایشگاهی در برابر آلودگی ها مناسب است. کلاس II برای کار با مواد سطح ایمنی زیستی2،1 و 3 طراحی شده است و یک محیط آسپتیک را برای آزمایشات سلولی فراهم می کند. هود های لامینار کلاس III بالاترین سطح حفاظت را برای پرسنل و محیط فراهم می کنند و برای عوامل بیماری زای انسانی و مواد BSL-4 مناسب هستند .

فیلتر هپا

راندمان فیلتر هپا جذب 97/99 درصد ذرات با اندازه 3/0 میکرون ارزیابی شده است. فیلترهای هپا یا (High-Efficiency Particulate Air) فیلترهایی هستند که ظرفیت زیادی برای فیلتر کردن ذرات ریز دارند (ذرات بسیار ریز). فیلترهای HEPA بیش از 9/99 درصد ذرات را از جریان هوایی که از آن ها عبور می کند پاک می کنند. این ذرات می توانند ویروس، باکتری، ترکیبات شیمیایی، گرد و غبار و موارد دیگر باشند .

HEPA مخفف High-Efficiency Particulate Air است و این فناوری تصفیه هوا در اصل در طول جنگ جهانی دوم برای حذف ذرات گرد و غبار رادیواکتیو از هوا برای محافظت از سیستم تنفسی سربازان ساخته شده است. امروزه از آن ها معمولاً برای فیلتر کردن هوای آزمایشگاه ها و ... استفاده می شود .

فیلترهای HEPA چگونه کار می کنند ؟

عملی ساده است. دستگاه های تصفیه هوا، هوا را جذب می کنند، هوا را از طریق یک سری فیلترها (از جمله فیلتر HEPA) عبور می دهند و هوای تمیز را در اتاق آزاد می کنند. فیلتر از شبکه ای از الیاف تشکیل شده است که معمولاً لایه هایی از سلولز، الیاف مصنوعی یا الیاف شیشه هستند. این الیاف به صورت آکاردئونی چیده شده اند، که به آن ها ظرفیت بیشتری برای گرفتن ذرات می دهد. فیلتر HEPA به راحتی عوامل بیماری زای بزرگتر از 3/0 میکرون را از بین می برد .

چهار روش به دام افتادن ذرات توسط فیلتر هپا

· ضربه : همانطور که هوا از طریق فیلتر عبور می کند ، ذرات بزرگتر (بزرگتر از 5/0 میکرون) به اندازه کافی سنگین هستند که در حالی که هوا تغییر جهت می دهد و در اطراف فیبر جریان می یابد، اینرسی این ذرات سنگین تر، آن ها را به جلو سوق می دهد و باعث ضربه و چسبندگی آن ها به فیلتر می شود.

· نفوذ : برای کوچکترین ذرات (کوچکتر از حدود 1/0 میکرون) ، آن ها بسیار سبک هستند. از آنجا که آن ها به سادگی مسیر هوا را در اطراف الیاف فیلتر دنبال نمی کنند، در عوض به احتمال زیاد فیبر را تحت تأثیر قرار داده و به دام می افتند .

· رهگیری : برای ذراتی که آنقدر سنگین نیستند که اینرسی داشته باشند اما به اندازه کافی سبک نیستند تا بتوانند از طریق جریان هوا پخش شوند، ذرات میان رده جریان هوا را دنبال می کنند، زیرا در اطراف الیاف فیلتر قرار می گیرد و وقتی فیبر را لمس می کنند هنگام عبور به دام می افتد .

· الك كردن : این همان چیزی است كه الیاف آنقدر از هم فاصله دارند كه ذرات به راحتی نمی توانند در فضای هوای بین الیاف قرار گیرند و الك شوند. با ذرات حدود 1 میکرون و بزرگتر بهترین عملکرد را دارد.

فیلتر اولپا

فیلتر هوا ULPA 99/99 درصد ذرات در اندازه 12/0 میکرون را جذب می کند. هر دو فیلتر HEPA و ULPA دارای طراحی های مشابه هستند. فیلتر مانند یک شبکه عظیم از الیاف مرتب شده به طور تصادفی است. وقتی هوا از این شبکه متراکم عبور می کند، ذرات جامد به الیاف متصل می شوند و بنابراین از هوا خارج می شوند. فیلترهای ULPA گران تر از HEPA هستند و معمولا طول عمر آن ها کوتاه تر از HEPA است .

ULPA مخفف Ultra-Low Particulate Air است. فیلتر ULPA به فیلترهایی گفته می شود که قادر به جذب 999/99 درصد ذراتی هستند که اندازه آن ها کمتر از 12/0 میکرون است .
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها