بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۱۲۳۰۰۶
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۳
یک عضو شورای شهر تهران خواستار ایجاد سامانه و شماره‌ای برای گزارش موارد بکارگیری کودکان کار شد.

تدبیر24»حجت نظری، عضو شورای شهر تهران در تذکری که روز سه‌شنبه ۱۸ خرداد ماه ۱۴۰۰ و به مناسبت روز جهانی مقابله با کارکودک در صحن شورای شهر تهران ارائه کرد از نبود سامانه‌ای برای نظارت مردمی بر بکارگیری کودکان در محیط‌های کاری انتقاد کرد و خواستار ایجاد شماره‌ای سه رقمی برای اعلام گزارش مردم از موارد بهره‌کشس اثتصادی از کودکان شد.

نظری در این تذکر گفت: حتما می‌دانید که مبارزه با کار کودک امری چندوجهی و نیازمند مشارکت چندین دستگاه و نهاد از جمله وزارت رفاه، وزارت کشور، وزارت آموزش و پرورش، بهزیستی، شهرداری‌ها و دیگر نهادها و دستگاه‌ها است. اما پیش از آن باید مسئولان امر و متولیان، درکی درست از کار کودک و کودک کار داشته باشند که متاسفانه به نظر می‌رسد این شناخت همچنان در یکسری از متولیان امر ایجاد نشده است.

وی ادامه داد: باید بدانیم که کارکودک تنها شامل اشکال خیابانی و در معرض دید نمی‌شود و بسیاری از کودکان در کارگاه‌ها و محیط‌هایی مشغول به کار هستند که از دید مردم پنهان بوده و همین موضوع بر رنج و مشکلات آنان از جمله محرومیت از حق تحصیل افزوده است.

حجت نظری با تاکید بر اینکه در این شرایط وجود یک نظارت مردمی و البته دقیق، ضروری به نظر می‌رسد. گفت: اینکه مردم بتوانند برای مقابله با کارکودک و تحقق چشم‌انداز سازمان ملل متحد در حذف تمام اشکال کار کودک طی سال‌های پیش‌رو مشارکت کنند، نیازمند بسترهایی است که امکان نظارت آنان بر کار کودک را فراهم و تسهیل کند.از این رو با توجه به نبود سامانه‌ای برای رسیدگی و گزارش اشکال مختلف بهره‌کشی اقتصادی از کودکان توسط برخی کارفرمایان، به عنوان نماینده مردم از وزارت کار می‌خواهم تا سامانه‌ای را برای گزارش موارد به‌کارگیری کودکان در کارگاه‌ها، واحدهای صنفی و دیگر فضاهای کاری ایجاد کند.

به گفته وی قطعا وجود شماره‌ای سه رقمی که امکان گزارش تخلف را برای شهروندان فراهم کند، می‌تواند در کاهش میزان به‌کارگیری کودکان در مشاغل مختلف و نیز حمایت ثانویه از آنان موثر باشد. به این ترتیب مبارزه با «کارکودک» نه متوجه «کودکان کار» بلکه متوجه کسانی خواهد شد که با وجود قوانین ملی و بین المللی، مرتکب این جرم می‌شوند.

این عضو شورای شهر تهران گفت: نکته مهم اینکه متاسفانه شماره اورژانس اجتماعی ۱۲۳ فاقد این کارکرد بوده و حتی در تماسی که خود بنده اخیرا در همین زمینه داشتم، اپراتور مربوطه اطلاعات لازم و امکان انجام کاری را نداشته و پس از دقایقی مشورت به دریافت صرف گزارش بسنده کرد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که که روزی تمام جهان و به خصوص کشور ایران ما به جایی بهتر برای کودکان و به جایی بدون کارکودکان بدل شود.

پایان پیام

مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها