بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۱۲۳۴۴۲
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۹


به طور کلی پس از انجام کارهایی از قبیل کامپوزیت، ایمپلنت و... می‌بایست توجه بیشتری به بهداشت دهان داشته باشید. پس از انجام کامپوزیت، در صورتی که به بهداشت دهان توجه نشود؛ در اطراف کامپوزیت، در لثه ها حالت قرمز رنگی ایجاد می‌شود که همان التهاب لثه است. ایجاد التهاب لثه بعد از کامپوزیت باید مورد توجه قرار گیرد و اگر به آن رسیدگی نشود، ممکن است مشکلات جدی‌تری برای فرد به ‌وجود آورد. حال از نظر شما علت ایجاد التهاب لثه بعد از کامپوزیت چیست؟ آیا روش درمانی برای این التهاب وجود دارد؟

التهاب لثه

هنگامی که پلاک‌های دندان در خط لثه جمع می‌گردند و باعث تحریک شدن لثه می‌شوند التهاب لثه یا ژنژیویت لثه به وجود می‌آید. اگر این پلاک‌های جمع شده را روزانه با مسواک زدن و کشیدن نخ تمیز نکنید؛ با گذشت زمان سفت و محکم می‌شوند و رسوب دندانی را ایجاد می‌کنند. همچین اگر به این پلاک‌ها رسیدگی نشود و به خط پایین لثه راه پیدا کنند، به بیماری‌های مزمن پریودنتال تبدیل خواهند شد.

بعد از ادامه پیدا کردن این ورم و ایجاد التهاب، حفره‌هایی روی لثه ایجاد می‌شود که در آن چرک و عفونت جای می‌گیرد. زمانی که التهاب به نهایت خود برسد و باعث جدا شدن لثه از دندان شود حتی میتواند به از دست دادن دندان ها منجر شود.

علل التهاب لثه پس از کامپوزیت دندان

برخی از افرادی که کامپوزیت انجام می‌دهند ممکن است دچار التهاب لثه ‌شوند‌. بیشتر علائم این عارضه بوی بد دهان و خونریزی در ناحیه اطراف کامپوزیت و لثه خواهد بود. برای آنکه از این مشکل جلوگیری شود با رعایت کردن بهداشت دهان و دندان می‌توانید این مشکل را کمتر کنید. همچنین عواملی ممکن است این عارضه را تشدید کند‌ که این عوامل شامل موارد زیر می‌شود:

  • تغییرات هورمونی

  • شیمی درمانی

  • حساسیت به مواد و تجهیزات

  • نداشتن تغذیه مناسب

  • بارداری

  • عفونت کردن لثه

  • استفاده از دخانیات

  • مصرف یک‌سری دارو که دارای عوارض هستند.

  • حساسیت نسبت به بعضی خمیردندان‌ها، نخ‌دندان‌ها و...

درمان التهاب لثه

اگر عفونت لثه در همان ابتدا که به ‌وجود می‌آید درمان شود؛ از بیماری‌هایی چون پرودینتال جلوگیری خواهد شد. اگر شما نیز بعد از انجام کامپوزیت علائم ایجاد التهاب را دیدید حتما به دندانپزشک مراجعه کنید زیرا همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. اگر میزان التهاب شدید نباشد مصرف آنتی بیوتیک برای رفع عفونت لثه و برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها به بیمار توصیه می‌شود؛ اما اگر میزان عفونت و التهاب شدید باشد نیاز به جراحی فلپ خواهد داشت که با پیوند استخوان انجام می‌شود. بهترین کامپوزیت دندان در تهران و شهرهای دیگر کشور، توسط متخصصین دندانپزشکی زیبایی ترمیمی متبحر و با تجربه انجام شده و معمولا هیچگونه عوارض، مشکلات و التهابی را در پی نخواهد داشت. عواملی چون کامپوزیت قیمت مناسب در تهران و مراکز شهرها، پرداخت اقساطی، کامپوزیت ارزان و غیره اگرچه در نگاه اول میتواند بسیار جذاب به نظر آید، اما پیش از هرچیز انتخاب یک متخصص کاربلد برای یک درمان موفق در اولویت باید قرار داشته باشد.

همچنین اگر عفونت لثه آنقدر پیش‌روی کند که به التهاب لثه تبدیل شود از درمان های پیشرفته تر توسط متخصص جراحی لثه استفاده خواهد شد. ناگفته نماند زمانی که به دندانپزشک مراجعه می‌کنید برای التهاب و تورم لثه به شما روش‌هایی رایج از قبیل مصرف داروهایی برای رفع التهاب، سعی برای کاهش اضطراب، درست مسواک زدن و استفاده از دهان‌شویه برای رفع التهاب پیشنهاد می‌شود.

مصرف داروهایی برای رفع التهاب

برای آرام شدن درد به‌ صورت موقت مصرف استامینوفن، ایبوپروفن پیشنهاد می‌شود. نکته حائز اهمیت این است که مصرف داروهای مسکن باعث کاهش التهاب لثه بعد از کامپوزیت خواهد شد زیرا بعد از انجام کامپوزیت و ایجاد تورم اعصاب فک نیز تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

سعی در کاهش اضطراب

قطعا می‌دانید ترشح هورمون کورتیزول باعث ایجاد التهاب و تورم لثه می‌شود. به همین دلیل توصیه شده است از استرس‌ و اضطراب دوری کنید؛ زیرا استرس خود باعث ترشح هورمون کورتیزول خواهد شد.

درست مسواک زدن

هنگام مسواک زدن با شدت کمی این کار را انجام دهید و آسیب کمتری به بافت لثه و دندان خود وارد کنید. سعی کنید مسواک شما دارای موی نازک باشد و به صورت آرام به عقب و جلو روی دندان‌ها حرکت دهید‌‌.

استفاده از دهان‌شویه برای رفع التهاب

استفاده از دهان‌شویه باعث می‌شود تا خورده غذاهای باقی‌مانده در دهان از بین برود؛ زیرا ماندن غذا و کربوهیدرات‌ها در دهان خود دلیلی برای ایجاد التهاب است.

سوالات متداول درباره التهاب لثه بعد از کامپوزیت

علامت التهاب بعد از انجام کامپوزیت چیست؟

  • بوی بد دهان

  • ایجاد ورم و قرمز شدن لثه

  • درد شدید در محلی که التهاب دارد.

  • خونریزی موقع مسواک زدن

  • حساسیت دندان به سرد و گرم شدن.

ایجاد التهاب لثه چه عوارضی دارد؟

کیست دندان: مایعی که درون حفره در قسمت پایین دندان تجمع کند را کیست دندان می‌گویند. کیست را در مراحل اول با آنتی‌بیوتیک می‌توان درمان کرد اما اگر رسیدگی نشود نیاز به جراحی خواهد داشت.

سلولیت: سلولیت بر خلاف آبسه در محل عفونت زیر دندان باقی می‌ماند که علائمی چون احساس درد در قسمت عفونت، بوی بد دهان و حتی گاهی تب و لرز به همراه خواهد داشت و این عارضه بیشتر برای کودکان اتفاق می‌افتد.

سپسیس: یک نوع بیماری بسیار خطرناک است که عفونت به کل بدن سرایت می‌کند و بدن بیمار علائمی چون کاهش سطح هوشیاری، ضربان قلب بالا، تنگی نفس، درد در ران و آرنج و... را بروز خواهد داد.

استئومیلیت: اسم دیگر این بیماری عفونت استخوان است. باکتری‌ها موجود وارد خون می‌شوند و استخوان را آلوده خواهند کرد. در بعضی موارد بیمار در اثر درد، احساس حالت تهوع می‌گیرد. برای درمان استئومیلیت آنتی‌بیوتیک مصرف می‌شود.

راه‌های پیشگیری از ایجاد التهاب لثه بعد از کامپوزیت چیست؟

  • استفاده از سیگار و دخانیات ممنوع

  • مصرف الکل ممنوع

  • بدن خود را استراحت کافی بدهید و استرس را از خود دور کنید.

  • بهداشت دهان و دندان را جدی بگیرید.

کلام پایانی

بنابراین افرادی که برای برخورداری از لبخندی زیباتر، تصمیم به انجام کامپوزیت می‌گیرند باید بیش از پیش به بهداشت دهان و دندان خود توجه کنند. همچنين اگر دارویی مصرف می‌کنند یا به موادی حساسیت دارند قبل از انجام کار با دندانپزشک خود در میان بگذارند؛ زیرا بعضی افراد در اثر عواملی از قبیل حساسیت به مواد کامپوزیت دچار التهاب لثه می‌شوند. اگر به صورت جدی به این امر توجه نکنند مشکلاتی زیاد برای فرد ایجاد خواهد شد که باید حتما به دندانپزشک برای درمان آن مراجعه کرد. برای اطلاعات بیشتر در مورد کامپوزیت دندان، فواید آن، نکات درمانی آن، همچنین آگاهی از سایر درمان های دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی مانند ایمپلنت دندان، بلیچینگ دندان ، لمینت دندان و مواردی از این دست میتوانید به وبسایت دکتر سید رضا خسروانی متخصص دندانپزشکی زیبایی ترمیمی در تهران به آدرس https://doctorkhosravani.com  مراجعه کرده و از مقالات آموزشی رایگان بهره گرفته و در صورت نیاز به دریافت نوبت آنلاین، از مشاوره های تخصصی ایشان بهره مند شوید.

برچسب ها : کامپوزیت دندان,التهاب لثه,د

برچسب ها: تدبير24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها