بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۱۲۳۵۹۷
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۰

شاید تعجب کنید اما چسب کاغذ دیواری و سس سالاد یک چیز مشترک دارند. این زانتان گام است، یک افزودنی غذایی که احتمالاً هرگز نام آن را نشنیده‌اید، اما احتمالاً چندین بار در هفته مصرف می‌کنید. با توجه به اینکه در بسیاری از محصولات صنعتی یافت می شود و با مشکلات تنفسی و گوارشی مرتبط است، بسیاری از مردم نگران ایمنی آن هستند. اما FDA زانتان گام را برای مصرف به عنوان یک افزودنی غذایی بی خطر می داند. علاوه بر این، محبوبیت آن به عنوان یک مکمل و عنصر رایج در محصولات بدون گلوتن در حال افزایش است. حتی ممکن است فواید سلامتی مانند کاهش کلسترول و قند خون داشته باشد. این مقاله شواهد مربوط به زانتان گام را بررسی می کند تا مشخص کند که آیا برای سلامتی شما مضر است یا مفید.

برای خرید گلیسیرین به سایت بازرگانی پارسیان شیمی طهران مراجعه کنید 

زانتان گام چیست؟

زانتان گام یک افزودنی غذایی محبوب است که معمولاً به عنوان غلیظ کننده یا تثبیت کننده به غذاها اضافه می شود. زمانی که شکر توسط نوعی باکتری به نام Xanthomonas campestris تخمیر می شود، این ماده بوجود می آید. هنگامی که شکر تخمیر می شود، یک آبگوشت یا ماده ای شبیه گوسفند ایجاد می کند که با افزودن الکل جامد می شود. سپس خشک می شود و به پودر تبدیل می شود.

هنگامی که پودر زانتان گام به مایع اضافه می شود، به سرعت پراکنده می شود و محلولی چسبناک و پایدار ایجاد می کند. این امر آن را به یک عامل ضخیم کننده، تعلیق کننده و تثبیت کننده عالی برای بسیاری از محصولات تبدیل می کند. دانشمندان در سال 1963 آن را کشف کردند. بنابراین، FDA آن را به عنوان یک افزودنی غذایی تایید کرده است و هیچ محدودیتی برای میزان زانتان گام یک غذا قائل نیست.

اگرچه در آزمایشگاه ساخته شده است، اما یک فیبر محلول است. فیبرهای محلول کربوهیدرات هایی هستند که بدن شما نمی تواند آنها را تجزیه کند. در عوض، آنها آب را جذب می کنند و به یک ماده ژل مانند در سیستم گوارش شما تبدیل می شوند که هضم را کند می کند. بنابراین، بدن شما قادر به هضم زانتان گام نیست و هیچ کالری یا مواد مغذی را تامین نمی کند.

برای خرید متا بی سولفیت به سایت بازرگانی پارسیان شیمی طهران مراجعه کنید 

زانتان گام کجا یافت می شود؟

زانتان گام در مواد غذایی، مراقبت های شخصی و محصولات صنعتی یافت می شود.

محصولات غذایی

زانتان گام می تواند بافت، قوام، طعم، ماندگاری و ظاهر بسیاری از غذاها را بهبود بخشد. همچنین غذاها را تثبیت می کند و به برخی مواد غذایی کمک می کند تا دماها و سطوح مختلف pH را تحمل کنند. علاوه بر این، از جدا شدن غذاها جلوگیری می کند و به آنها اجازه می دهد به آرامی از ظروف خود خارج شوند.

اغلب در پخت و پز بدون گلوتن استفاده می شود زیرا می تواند خاصیت ارتجاعی و نرمی را که گلوتن به محصولات پخته شده سنتی می دهد را فراهم کند.

در زیر برخی از غذاهای رایج حاوی زانتان گام آورده شده است:

  • سس سالاد

  • محصولات نانوایی

  • آب میوه ها

  • سوپ ها

  • بستنی

  • سس ها و سس ها

  • شربت ها

  • محصولات بدون گلوتن

  • غذاهای کم چرب

محصولات مراقبت شخصی

زانتان گام همچنین در بسیاری از محصولات مراقبت شخصی و زیبایی یافت می شود. این ماده اجازه می دهد تا این محصولات ضخیم باشند، اما همچنان به راحتی از ظروف خود خارج می شوند. همچنین اجازه می دهد تا ذرات جامد در مایعات معلق شوند.

برای خرید فسفریک اسید  به سایت بازرگانی پارسیان شیمی طهران مراجعه کنید 

در زیر برخی از محصولات رایج حاوی زانتان گام آورده شده است:

  • خمیر دندان

  • کرم ها

  • لوسیون ها

  • شامپو

محصولات صنعتی

زانتان گام به دلیل توانایی آن در تحمل دماها و سطوح مختلف pH، چسبیدن به سطوح و غلیظ شدن مایعات در بسیاری از محصولات صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد و همه اینها در عین حفظ جریان خوب است.

محصولات صنعتی رایج حاوی زانتان گام عبارتند از:

  • قارچ کش ها، علف کش ها و حشره کش ها

  • پاک کننده کاشی، دوغاب، فر و کاسه توالت

  • رنگ می کند

  • سیالات مورد استفاده در حفاری نفت

  • چسب هایی مانند چسب کاغذ دیواری

زانتان گام ممکن است قند خون را کاهش دهد

چندین مطالعه نشان داده اند که زانتان گام می تواند قند خون را در صورت مصرف در دوزهای زیاد کاهش دهد. اعتقاد بر این است که مایعات معده و روده کوچک شما را به ماده ای چسبناک و ژل مانند تبدیل می کند. این امر هضم را کند می کند و بر سرعت ورود قند به جریان خون تأثیر می گذارد و افزایش قند خون پس از خوردن غذا را کاهش می دهد.

برای خرید لسیتین به سایت بازرگانی پارسیان شیمی طهران مراجعه کنید 

سایر مزایای سلامتی

زانتان گام با سایر فواید بالقوه سلامتی مرتبط است، اگرچه بعید است که این فواید بدون مصرف مکمل‌ها رخ دهد. برخی از مزایای سلامتی بالقوه زانتان گام عبارتند از:

  • کاهش کلسترول: در یک مطالعه پنج مرد به مدت 23 روز 10 برابر مقدار توصیه شده زانتان گام در روز مصرف کردند. آزمایشات بعدی خون نشان داد که کلسترول آنها 10٪ کاهش یافته است.

  • کاهش وزن: افراد پس از مصرف زانتان گام متوجه افزایش سیری شده اند. ممکن است با به تاخیر انداختن تخلیه معده و کند کردن هضم، سیری را افزایش دهد.

  • خواص مبارزه با سرطان: یک مطالعه روی موش های مبتلا به ملانوما نشان داد که به طور قابل توجهی رشد تومورهای سرطانی را کاهش می دهد و طول عمر را طولانی می کند. هیچ مطالعه انسانی کامل نشده است، بنابراین شواهد فعلی ضعیف است.

  • بهبود نظم: زانتان گام حرکت آب را به داخل روده افزایش می دهد تا مدفوع راحت تر دفع می شود. مطالعات نشان داده اند که به طور قابل توجهی فرکانس و مقدار مدفوع را افزایش می دهد.

  • مایعات را غلیظ می کند: برای غلیظ کردن مایعات برای افرادی که در بلع مشکل دارند، مانند افراد مسن یا افراد مبتلا به اختلالات عصبی استفاده می شود.

  • جایگزین بزاق: گاهی اوقات به عنوان جایگزین بزاق برای افرادی که از خشکی دهان رنج می برند استفاده می شود، اما مطالعات در مورد اثربخشی آن نتایج متفاوتی پیدا کرده است.

سایت بازرگانی پارسیان شیمی طهران

برچسب ها: تدبير24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها