بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۱۲۳۸۳۴
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۰

تدبیر24»طلا روزهای پرنوسانی را گذرانده است؛ با نگاهی به روزهای اخیر به وضوح مشاهده می‌کنیم که قیمت طلا در روز پنج‌شنبه تحت فشار فروش قرار گرفت و یک برد چهار روزه را در حدود منطقه‌ی 1865 دلاری، به عنوان بالاترین سطح خود از ژوئن 2022 ثبت کرد که البته در روز قبل لمس شده بود. طلا (XAU/USD) سپس در منطقه 1846-1845 دلاری قرار دارد که بدین ترتیب می‌توان گفت که تقریباً 0.50 درصد در روز کاهش یافت.

قدرت متوسط دلار آمریکا، قیمت طلا را تضعیف می‌کند

پیرو انتشار صورتجلسه کمیته بازار باز فدرال (FOMC) با لحنی جنگ‌طلبانه‌، که در روز چهارشنبه منتشر شد، دلار آمریکا بالاتر رفت. این به نوبه‌ی خود به عنوان یک عامل کلیدی در تضعیف قیمت طلای دلاری دیده می‌شود. در واقع، سیاست‌گذاران فدرال رزرو همچنان بر کاهش تورم متمرکز بودند و قرار بود نرخ بهره در ایالات متحده را برای مدت طولانی‌تری بالاتر نگه دارند.


تمرکز همچنان بر حقوق و دستمزد غیرکشاورزی ایالات متحده (NFP) باقی می‌ماند

به نظر می‌رسد که فعالان بازار تمایل دارند تا پیش از انتشار داده‌های شغلی ماهانه ایالات متحده در روز جمعه، شرط‌های نزولی خود را در مورد دلار کاهش دهند. گزارش معروف NFP می‌تواند بر مسیر افزایش نرخ فدرال رزرو تأثیر بگذارد و تقاضای دلار را افزایش دهد. این امر به نوبه‌ی خود به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا مرحله‌ی بعدی حرکت جهت‌دار را برای فلز زرد غیر بازده تعیین کنند.

شرط‌بندی برای فدرال رزرو کمتر تهاجمی، از قیمت طلا حمایت می‌کند

در عین حال، چشم‌انداز افزایش کمتر نرخ توسط فدرال رزرو، بازده اوراق قرضه خزانه‌داری ایالات متحده را تا نزدیکی پایین‌ترین حد چند هفته‌ای کاهش می‌دهد و می‌تواند از قیمت طلای بدون بازده حمایت کند. شایان ذکر است که مقامات فدرال رزرو به اتفاق آرا موافقت کردند که بانک مرکزی باید سرعت افزایش تهاجمی نرخ بهره را تعدیل کند. این امر به نوبه‌ی خود منجر به تضمین احتیاط برای معامله‌گران نزولی می‌شود.


لحن ریسک ملایم‌تر به محدود‌کردن ضرر قیمت طلا کمک می‌کند

جدای از این، ریسک ضعیف‌تر ممکن است به محدودکردن روند نزولی قیمت طلا کمک کند. با وجود کاهش محدودیت‌های سختگیرانه کووید 19 در چین، نگرانی‌ها در مورد رکود عمیق‌تر اقتصاد جهانی همچنان بر احساسات سرمایه‌گذاران تأثیر می‌گذارد. این امر از سقوط تازه در معاملات آتی سهام ایالات متحده مشهود است و می‌تواند به عنوان یک بادگیر برای پناهگاه امن طلا XAU/USD عمل کند.

داده‌های کلان ایالات متحده در روز پنج‌شنبه می‌تواند انگیزه‌ای ایجاد کند

معامله‌گران اکنون به سند اقتصادی ایالات متحده نگاه می‌کنند که شامل انتشار گزارش ADP در مورد اشتغال در بخش خصوصی و مطالبات هفتگی اولیه‌ی بیکاری است. این امر، همراه با بازده اوراق قرضه ایالات متحده، بر پویایی قیمت دلار تأثیر می‌گذارد و انگیزه‌ای برای قیمت طلا ایجاد می‌کند. جدای از این، احساسات ریسک گسترده‌تر ممکن است به ایجاد فرصت‌های معاملاتی کوتاه‌مدت نیز کمک کند.

پس‌زمینه‌ی بنیادین به نفع گاوهای نر است

پس زمینه‌ی بنیادین حاکی از آن است که مسیر کمترین مقاومت برای قیمت طلا به سمت صعود است و از چشم‌انداز ظهور برخی کاهش‌های خرید در سطوح پایین‌تر حمایت می‌کند. از این رو، عاقلانه است که قبل از تأیید اینکه طلا (XAU/USD) در کوتاه‌مدت بالاتر است و در معرض کاهش اصلاحی معنی‌داری قرار می‌گیرد، منتظر فروش قوی بعدی باشیم.


چشم‌انداز تکنیکال قیمت طلا

از منظر تکنیکال، هر گونه لغزش بعدی احتمالاً در نزدیکی بالاترین سطح چند ماهه‌ی قبلی، در حدود منطقه‌ی 1833 دلاری، حمایت خواهد یافت. به دنبال آن نقطه‌ی شکست مقاومت افقی 1824 تا 1822 دلار است که اکنون باید به عنوان مبنای کوتاه‌مدت قیمت طلا عمل کند. عدم دفاع از سطوح حمایتی گفته‌شده می‌تواند باعث فروش تکنیکال شود و طلا XAU/USD را به سمت مرز 1800 دلار بکشاند.

از سوی دیگر، اوج نوسان یک شبه، نزدیک به منطقه‌ی 1865 دلاری، می‌تواند به عنوان مانعی فوری برای قیمت طلا جلوتر از منطقه‌ی 1870 دلاری عمل کند. برخی از خریدهای بعدی به عنوان یک محرک جدید برای معامله‌گران صعودی تلقی می‌شود و راه را برای حرکت به سمت بازپس‌گیری رقم 1900 دلاری برای اولین بار از می 2022 هموار می‌کند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها