بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۱۲۳۹۱۵
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۳

استنلس استیل 420 یک نوع فولاد است که از آلیاژهای آهن، کروم و کربن تشکیل شده است. این نوع فولاد دارای مقاومت خوب در برابر زنگ زدگی و خوردگی است و به طور عمده در صنایع مختلف مانند تولید ابزارهای برش، تولید ساعت، تولید ابزار دقیق و قطعات پزشکی استفاده می‌شود. همچنین، به دلیل قابلیت تحمل حرارت بالا، استفاده‌های صنعتی دیگری نظیر تولید قطعات موتورهای داخل سوخت و همچنین در صنعت هوافضا نیز دارد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید، قصد داریم به معرفی ورق استیلی از گرید 400 یعنی استیل‌های مارتنزیتی و بگیر (دارای خاصیت مغناطیسی) بپردازیم. و ویژگی‌های فیزیکی، شیمیایی و فیزیکی استیل 420 را مورد بررسی قرار دهیم.

 ورق استیل 420

استلس استیل 420 چیست ؟

 ورق استیل 420 شباهت بسیاری به استیل 410 دارد و همانند آن شامل 12 تا 14 درصد کروم می‌شود. این درصد کروم به عنوان ماده‌ای گران‌بها می‌تواند در قیمت ورق استیل 420 تأثیرگذار باشد. مهم‌ترین تفاوت ورق 420 با 410 در میزان کربن بیشتر موجود در ترکیب آن است.

استیل 420 به عنوان یک استیل بگیر، هم در حالت آنیل و هم در حالت سخت‌شده خاصیت مغناطیسی دارد. یکی از وجوه مشترک این ورق استیل با دیگر استیل‌های مارتنزیتی امکان سخت‌کاری آن با عملیات حرارتی است. این ویژگی از نظر مکانیکی سبب افزایش سختی فلز می‌شود اما از سوی دیگر جوش‌پذیری آن را کاهش می‌دهد.

لازم به ذکر است که این مطلب تنها چکیده‌‌ای درباره مشخصات فنی استیل ضد زنگ 420 است پیشنهاد میشود برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره این گرید استیل به این صفحه ورق استیل 420 فروشگاه شهر استیل مراجعه نمایید.         

                                         

در کل ورق استیل 420 سخت‌ترین استیل با درصد کروم 12 است. همچنین اگر پولیش شود، بیشترین از بیشترین مقاومت به خوردگی برخوردار می‌شود. بنابراین در شرایطی که تا حد زیادی مقاومت در برابر خوردگی و سختی بطلبد، خرید ورق استیل 420 توصیه می‌شود.

ناگفته نماند ورق استیل 420 با نام استیل برشی مشهور شده است زیرا برای ساخت ابزارهای برش نظیر چاقو، قیچی و انواع تیغه‌ها نخستین انتخاب است.

 

ویژگی‌های شیمیایی ورق 420

 می‌دانیم که آهن عنصر پایه در انواع فولاد از جمله فولادهای زنگ نزن (استنلس استیل) است. سایر عناصری که با آن ترکیب می‌شوند تا ورق استیل 420 به دست آید، کربن، کروم، منگنز، سیلسیم، فسفر و گوگرد هستند. مقادیر آن‌ها در گرید 420 به این صورت است:

  • میزان کربن ورق استیل 420 نسبتا زیاد است. در کمترین حالت 0.15 درصد کربن دارد
  • میزان دو ماده منگنز و سیلسیم در آن می‌تواند از صفر تا 1 درصد متغیر باشد.
  • کروم آن چنان که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، در کمترین میزان 12 درصد و و در بیشترین میزان 14 درصد ترکیب است.
  • ورق استیل 420 از هرکدام از دو ماده نیکل و مولبیدن 0.5 درصد در ترکیب خود جای داده است.
  • مقدار فسفر و گوگرد در آن کمتر از سایر عناصر است. این دو ماده می‌توانند در بیشترین حالت به ترتیب، 0.04 و 0.03 درصد از ترکیب آلیاژ را سهم خود کنند.

خرید ورق استیل 420

ویژگی‌های فیزیکی استیل 420

 چگالی این فلز برابر با 7.8 گرم در سانتی‌متر مکعب است. دمای ذوب آن نسبتا بالاست و بین 1450 تا 1510 درجه سلسیوس تعریف شده است. این فلز مقاومت به خوردگی بالایی دارد. البته در مقایسه با آلیاژهایی که دارای نیکل هستند، مقاومت به خوردگی آن کمتر است. در مجاورت موادی که خورندگی متوسط دارند، می‌تواند گزینه‌ای عالی باشد.

مقاومت این فلز به حرارت زیاد است. به صورت پیوسته تا دمای 620 درجه سلسیوس و به صورت متناوب تا دمای 735 درجه سلسیوس اکسید نمی‌شود. در مقایسه با استیل‌های گرید 300 مقاومت به حرارت آن کمتر است. با این حال در سخت‌کاری عملیات حرارتی مقاومت و قابلیت خوبی دارد.

ویژگی‌های مکانیکی استنلس استیل 420

 میزان جوش‌پذیری در ورق استیل 420 همانند سایر ورق‌های گرید 400 (مارتنزیتی) محدودیت‌هایی دارد. جوش‌پذیری ورق استیل 420 حتی از گرید 410 نیز کمتر است. البته با برخی ترفندها و رعایت برخی الزامات می‌توان میزان جوش‌پذیری را تاحدی افزایش داد و شرایط آن را بهبود بخشید. یکی از کارهایی که برای این منظور انجام می‌شود، عملیات پیش‌گرم است. به این معنا که فلز را در دمای 260 درجه سلسیوس قرار می‌دهند تا از ایجاد ترک‌های سرد حین جوشکاری پیش‌گیری کنند.

پس از جوشکاری نیز قرار دادن آن تحت عملیات حرارتی ضرورت دارد.   ورق استیل 420 در حالت آنیل بسیار نرم است و می‌توان در این حالت آن را شکل داد یا برای تنظیم ضخامت تحت فرایند کشش قرار داد.

ورق استیل 420

 کاربرد ورق استیل 420

 اشاره کردیم که این ورق استیل با عنوان استیل برشی شناخته می‌شود. عمده کاربردهای آن در تولید ابزارهایی است که برای برش استفاده می‌شوند. مواردی که نام می‌بریم آشناترین نمونه‌هایی هستند که در آن‌ها از استیل 420 استفاده می‌شود:

ورق استنلس استیل 420 در صنایع مختلف کاربردهای متنوعی دارد. برخی از کاربردهای این ورق عبارتند از:

 

  1. صنعت خودروسازی: ورق استنلس استیل 420 در تولید قطعات خودرو مانند پلاک های فرمان، قطعات ترمینال و قطعات سیستم ترمز استفاده می شود. این ورق به دلیل خواص مکانیکی بالا، ضد زنگ بودن و مقاومت در برابر خوردگی، مناسب برای استفاده در شرایط سخت صنعت خودروسازی است.
  2.  صنعت پزشکی: به علت خواص ضد زنگ و ضد عفونی کننده، ورق استنلس استیل 420 در تولید ابزارهای جراحی، سوزن های قابل جابجایی و دستگیره های ابزار پزشکی استفاده می شود.
  3.  صنعت نظامی: به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی و سخت شدگی، ورق استنلس استیل 420 در تولید قطعات نظامی مانند تیرهای تفنگ، تیغه های شمشیر و قطعات سلاح های سرد استفاده می شود.
  4.  صنعت نفت و گاز: ورق استنلس استیل 420 در ساخت قطعاتی مانند لوله ها، شیرها و اتصالات برای صنایع نفت و گاز استفاده می شود. این ورق به دلیل مقاومت در برابر خوردگی و ضد زنگ بودن، مناسب برای کاربردهای در محیط های خورنده است.
  5.  صنعت غذایی: به علت خواص ضد زنگ و ضد عفونی کننده، ورق استنلس استیل 420 در تولید تجهیزات پخت و پز، دستگاه های فرآوری مواد غذایی و تجهیزات رستوران ها استفاده می شود.

 

 استنلس استیل 420 دارای مقاومت خوب در برابر خوردگی است و به طور خاص در محیط های با رطوبت و حاوی اسید مانند صنایع شیمیایی و پالایشگاه ها مناسب است. علاوه بر این استنلس استیل 420 مقاومت خوبی در برابر سایش، ضربه و فشار دارد، که آن را به گزینه ای مناسب برای قطعات مکانیکی و ابزارهای سخت مانند تولید کننده های پلاستیک تبدیل می کند. لذا استیل 420 قابلیت استفاده در صنایع متعدد را دارد. ورق استیل 420 نسبت به بسیاری از فولاد های دیگر با هزینه مناسب تولید می شود، که آن را به گزینه اقتصادی تر برای بسیاری از صنایع مختلف مانند صنعت خودرو، ساختمان سازی و صنعت عمومی تبدیل می کند. در این مقاله درباره مشخصات فنی استیل 420 و کاربرهای آن در صنایع مختلف صحبت شد  امیدواریم از مطالعه این مطلب لذت برده باشید.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها