بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
کد خبر: ۱۲۳۹۵۳
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۹

هیدروسل  زمانی رخ می‌دهد که مایعی در کیسه اطراف بیضه‌ها به نام کیسه بیضه تجمع یابد و می‌تواند هم یک طرفه و هم دوطرفه باشد. این کیسه پر از مایع، کیسه هیدروسل نام دارد. هیدروسل معمولاً در مردان اتفاق می‌افتد؛ اما گاهی اوقات می‌تواند بانوان را نیز مبتلا کند. این بیماری معمولاً با هیچ دردی همراه نبوده و ممکن است اندازه آن از کوچک تا بزرگ متفاوت باشد. اگرچه هیدروسل می‌تواند در هر سنی ایجاد شود؛ اما در نوزادان و مردان مسن شایع‌تر است. به این معنا که آقایان بالای 40 سال به‌دلیل وجود التهاب یا وارد آمدن صدمه به کیسه بیضه، به این بیماری مبتلا می‌شوند. سوال رایج بین آقایان این است که آیا هیدروسل باعث ناباروری مردان میشود؟ آیا هیدروسل باعث عقیم شدن میشود؟

انواع هیدروسل

دو نوع هیدروسل وجود دارد که آن‌ها را با نام‌های هیدروسل مرتبط و غیرمرتبط می‌شناسند. زمانی که کیسه بیضه به‌طور کامل از مایع پر نشده و خروج مایع امکان‌پذیر باشد، هیدروسل مرتبط نام دارد؛ اما اگر کیسه بیضه به‌طور کامل با مایع پر شود و راه تخلیه‌ای وجود نداشته باشد، هیدروسل از نوع غیرمرتبط است.

علل هیدروسل

برای بروز این عارضه نیز عللی وجود داشته که به شرح زیر هستند.

  • وارد آمدن ضربه به ناحیه بیضه یا کشاله ران
  • ابتلا به سرطان‌های بیضه یا کلیه
  • وجود التهاب اسكروتوم یا عفونت
  • انجام جراحی‌هايی در ناحیه شكم يا اسكروتوم

تشخیص هیدروسل

برای تشخیص بیماری هیدروسل می‌توان از سه روش زیر استفاده کرد.

  • معمولاً با انجام معاینه‌های روتینِ فیزیکی می‌توان به وجود این بیماری پی برد.
  • اما برای اطمینان می‌توان از سونوگرافی یا سی‌تی اسکن کمک گرفت.
  • در صورت مشکوک شدن پزشک به وجود التهاب و عفونت ناشی از بیماری هیدروسل، آزمایش خون و ادرار را تجویز می‌کند.

علائم هیدروسل

حدوداً از میان هر ۱۰ نوزاد پسر، یک نوزاد به‌طور مادرزادی با عارضه هیدروسل به دنیا می‌آید؛ اما اغلب آن‌ها در طول ماه اول بدون درمان بهبود می‌یابند‌. گاهی اوقات مردان نیز به این بیماری مبتلا می‌شوند. اغلب مردان بالای ۴۰ سال به‌دنبال التهاب یا صدمه به کیسه بیضه به این بیماری ابتلا خواهند یافت. معمولا هیدروسل با هیچ دردی همراه نبوده؛ اما اگر با اپیدیدیمیت همراه باشد باعث ایجاد احساس درد خواهد شد. از علائم این بیماری می‌توان به تورم یک یا هر دو بیضه اشاره کرد. در مردان بزرگسال تورم بیضه‌ها سبب ایجاد احساس سنگینی در آن ناحیه گردیده و بسیار ناخوشایند است. تورم بیضه در صبح‌ها کاهش یافته و با به پایان رسیدن روز افزایش می‌یابد.

درمان هیدروسل

معمولا هیدروسل در کودکان بدون نیاز به درمان و به‌طور طبیعی ناپدید خواهد شد؛ اما اگر این حالت بیش از یک سال به طول انجامد و دردی در بیضه نیز وجود داشته باشد، می‌بایست برای معاینه مجدد به پزشک مراجعه کرد. چند ساعت پس از آسیب دیدن بیضه‌ها اگر درد ناگهانی یا تورم اتفاق بیفتد، فرد باید توسط پزشک معاینه و درمان شود. برای درمان این بیماری می‌توان از دو روش جراحی هیدروسلکتومی و هیدروسلکتومی اکسیزیونال استفاده کرد.

در روش اول هیدروسل را برداشته یا آن را ترمیم می‌کنند. جراحی دوم نیز عملی سرپایی بوده و پس از خارج کردن مایعات از کیسه بیضه از طریق برش، برشی که ایجاد شده با بخیه بسته می‌شود. پیچ‌خوردگی بیضه نیز گاهی با این علائم همراه است و باید هرچه سریع‌تر درمان شود؛ چراکه این حالت سبب جلوگیری از خونرسانی به بیضه شده و گاهی به از دست دادن بیضه آسیب دیده می‌انجامد.

هیدروسل و ناباروری

آگاهی از این موضوع که آیا هیدروسل باعث ناباروری می‌شود یا خیر،  و ارتباط بین هیدروسل و ناباروری از نگرانی‌های افراد مبتلا به این بیماری به شمار می‌رود. هیدروسل به‌‌طور طبیعی سبب ناباروری نخواهد شد؛ اما اگر با عوامل دیگری همراه باشد ناباروری را به‌دنبال خواهد داشت. وجود عفونت یا توده در بیضه سبب ایجاد مشکل در عملکرد اسپرم‌ها می‌گردد. همچنین بهتر است از تفاوت بین هیدروسل و واریکوسل را آگاه باشید.

واریکوسل سبب به وجود آمدن ناباروری شده و تا ‌به حال علت آن مشخص نشده است. به گفته برخی از محققان برای تولید اسپرم درجه حرارت مخصوصی لازم بوده و وریدهای بیضه خون اطراف شریان بیضه را سرد می‌کنند و با فراهم ساختن این دمای به‌خصوص، واریکوسل باعث افزایش غیرعادی درجه حرارت بیضه‌ها شده و از تولید اسپرم جلوگیری خواهد کرد.

منبع: سایت رسمی گروه مهندسی پزشکی همراه

برچسب ها : ناتوانی جنسی,ناباروری,هیدروسل

برچسب ها: تدبیر24 ، هیدروسل
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها