بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
کد خبر: ۱۲۴۰۰۰
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۴
نفقه یکی از حقوق الزامی زوجه محسوب می شود که بعد از عقد نکاح مرد موظف به پرداخت آن می باشد و فرقی ندارد که زن خانه دار است یا کارمند؛ در هر صورت نفقه زن باید محاسبه و پرداخت شود که در این مقاله در رابطه با محاسبه نفقه زن خانه دار صحبت خواهد شد.


محاسبه نفقه زن خانه دار

نفقه زن خانه دار از مسائل حقوقی حساس است که در اغلب جوامع، مخصوصا در موارد خانوادگی، مطرح می‌ شود. در اینجا به بررسی مفهوم و روش ‌های محاسبه نفقه زن خانه‌ دار خواهیم پرداخت. راه تعیین میزان نفقه زن خانه دار این است که زن به دادگاه خانواده دادخواست نفقه بدهد. کارشناس دادگستری پس از احراز شرایط لازم برای نفقه میزان نفقه زن را محاسبه و نظریه خود را در مورد آن به قاضی دادگاه گزارش می دهد.

از نظر شرعی، مرد وظیفه دارد که نفقه همسر خود را بدهد و رزق و روزی او را تامین کند. طبق ماده 1107 قانون مدنی، نفقه زن شامل کلیه مایحتاج زندگی از قبیل مسکن، البسه، خوراک، اثاثیه منزل و هزینه های پزشکی و بهداشتی است.

این امر از الزامات قانونی و اساسی تلقی می شود و به زن اجازه می دهد در صورت عدم پرداخت کمک هزینه در مدت معین، از دادگاه تقاضای طلاق کند. از طرفی خودداری از پرداخت نفقه جرم محسوب می شود و زن می تواند از شوهر خود به دلیل عدم پرداخت منفعت شکایت کند. در ادامه این مقاله به بررسی محاسبه نفقه زن خانه دار خواهیم پرداخت.

نفقه زن خانه دار چقدر است؟

تأمین مخارج مالی همسران و پرداخت نفقه از نظر قانونی بر عهده شوهران است. برای نفقه زن خانه دار مثال های متعددی وجود دارد که از جمله مهم ترین آن ها می توان به خوراک، پوشاک، مسکن و هزینه های بهداشت و درمان زنان اشاره کرد.

همچنین باید این نکته را در نظر گرفت که توان مالی زن مانعی برای پرداخت نفقه شوهر نیست. به این معنا که حتی اگر زن برای تأمین زندگی خود نیاز به غذا نداشته باشد، باز هم این تکلیف بر عهده مرد است و در صورت درخواست زن، مرد موظف است مبلغی را برای تامین خوراک زن بدهد. حتی اگر خانم خانه مقدار قابل توجهی پس انداز کرده باشد، شوهر باید طبق دستور قانونی نفقه او را تامین کند.

نکات مهم در رابطه با نفقه زن

نکته حائز اهمیت در مورد پرداخت نفقه به زن این است که اساسا وضعیت زن در تعیین میزان نفقه زن مؤثر است. اگر زن در خانواده ای ثروتمند رشد کرده باشد در خانه خود خدمتکار داشته باشد یا اگر به خادم نیاز داشته باشد، مرد شرعا موظف است برای او نیز خادم بگیرد.

در هر صورت توجه به وضعیت زوجه هنگام پرداخت نفقه بسیار مهم است. نکته دیگر اینکه طبق قانون در پرداخت نفقه به زن، توان مالی زن لحاظ نمی شود؛ بنابراین حتی اگر زن خانه پس انداز کرده باشد، باز هم شوهر مکلف به پرداخت نفقه خواهد بود.

نحوه تعیین نفقه زن خانه دار

همانطور که اشاره کردیم یکی از راه هایی که زنان خانه دار می توانند برای نفقه مطالبه کنند، ارائه درخواست به دادگاه خانواده برای محاسبه و تعیین میزان نفقه است، اما سوالی که می توان مطرح کرد این است که چگونه می توان میزان نفقه زن خانه را تعیین کرد؟ یا حداقل میزان نفقه یک زن چقدر است؟ قاضی چگونه نفقه زن را تعیین می کند؟ برای اطلاعات بیشتر، مشاوره با بهترین وکیل شرق تهران را از دست ندهید.

در مورد نحوه تعیین میزان غذای خانم خانه دار نکات زیر حائز اهمیت است.

  • ابتدا برای تعیین میزان کمک هزینه زن خانه دار، زن باید ابتدا به دفتر خدمات دادگاه مراجعه و برای دریافت کمک هزینه اقدام کند. تمام مدارک لازم از جمله کپی سند ازدواج، کپی شناسنامه و... باید ضمیمه دادخواست نفقه شود.

  • ثانیاً برای تعیین نفقه زوجه، قاضی دادگاه خانواده تحقیقات قانونی لازم را انجام می دهد و در صورتی که زن شرایط دریافت نفقه را داشته باشد، نسبت به پرداخت نفقه از سوی زوج حکم پرداخت نفقه را صادر می کند.

نحوه محاسبه نفقه زن خانه دار

در قسمت های قبل مقاله، نحوه تعیین میزان نفقه زن خانه دار و لزوم ارائه درخواست به دادگاه خانواده در صورت عدم پرداخت از طرف زوج توضیح داده شد، اما سوال این است که نفقه زن را به همراه میزان نفقه چگونه محاسبه می شود یا اینکه حداقل نفقه زن چقدر است؟

همیشه این سوال وجود دارد که محاسبه نفقه یک زن خانه دار با سایر زنان چه تفاوتی دارد؟ در پاسخ به این سوال ذکر این نکته بسیار ضروری است که اساساً روش احتساب زن شامل نفقه زن خانه به این صورت است که قاضی، پرونده را به کارشناس نفقه دادگاه ارجاع داده و این کارشناس دادگاه باید میزان نفقه زن را محاسبه کند و سپس نظر کارشناس به قاضی اعلام شود تا قاضی بر اساس آن تصمیم بگیرد.

در رابطه با نحوه محاسبه میزان نفقه زن خانه دار توسط کارشناسان دادگاه باید گفت که در ماده 1107 قانون مدنی دو شرط مهم در محاسبه میزان نفقه زوجه تعیین شده است. بر اساس این ماده، نفقه زن تمام نیازهای عادی را پوشش می دهد و متناسب با وضعیت زنان است.

قوانین جدید در خصوص نفقه زن

قوانین جدید در خصوص نفقه زن

قانون جدید نفقه زنان خانه دار سوال بسیاری از زنان است که در حال حاضر در خانه شوهر خود زندگی می کنند یا با او زندگی نمی کنند و در مرحله جدایی هستند و می خواهند به صورت قانونی و دادگاهی حیثیت خود را مطالبه کنند.

به طور کلی مواد 1107 تا 1205 قانون مدنی به موضوع تعریف موارد نفقه و حقوق آن نسبت به زوجه، اولاد و پدر و مادر اختصاص دارد. به همین ترتیب، مواد 47 و 53 قانون حمایت از خانواده نیز به وظیفه دادگاه در تعیین میزان نفقه و مجازات عدم پرداخت پرداخته است.

بنابراین در پاسخ به این سوال که قانون جدید نفقه زن خانه دار چیست باید گفت قانون جدید در خصوص نفقه زنان خانه دار تصویب نشده و قوانین نفقه قوانین قدیمی است. ذکر این نکته اهمیت دارد که در قانون نفقه زنان خانه دار و شاغل تفاوتی وجود ندارد.

چه عواملی در محاسبه میزان نفقه برای خانم خانه دار موثر است؟

یکی از سوالات در بین زنان خانه دار این است که میزان نفقه او در سال دقیقاً چقدر بوده و پس از دادخواست در دادگاه، قاضی همسرش را ملزم به پرداخت چه مبلغی می کند؟ ابتدا زن باید با بهترین وکیل خانواده شرق تهران مشورت و در مورد میزان نفقه نظر خود را اعلام کند.

این موضوع نشان می دهد که این میزان برای هر زن متفاوت است و نمی توان نفقه تعیین شده برای یک زن را در دادگاه خانواده مقایسه کرد. اگر به دادرسی خانواده نگاهی بیندازیم، به خوبی می توان دریافت که احکام دادگاه های مختلف در خصوص پرداخت نفقه کاملا متفاوت است.

نکته دیگری که در این زمینه باید به آن اشاره کرد این است که شهر محل زندگی زن در میزان نفقه مؤثر است. زیرا هزینه های زندگی در شهرهای مختلف ایران متفاوت است و کارشناسان مربوطه در تعیین میزان هزینه زندگی یک خانم خانه دار این موضوع را مد نظر قرار می دهند.

کلام آخر

در این مقاله سعی شد تا تعریف روشنی از نفقه زن خانه دار به عنوان مهمترین حقوق اقتصادی زن و تکالیف مرد در دوران عقد ارائه شود. در ادامه به محاسبه میزان نفقه زنان خانه دار پرداختیم و متوجه شده اید که در قانون میزان مشخصی برای نفقه وجود ندارد و نیاز زن و وضعیت او تعیین کننده میزان مستمری است.

منبع: vakilazma.com (وکیل از ما)

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها