بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۱۲۴۰۱۷
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۶


یکی از مهم ترین روش های بررسی جوامع، میزان مراجعه شهروندان آن کشور به مراجع حقوقی می‌باشد. کافی است فقط یک‌بار به مراجع قانونی و راهرو های پرپیچ و خم آن مراجعه کرده تا از تعداد بسیار بالای پرونده های موجود در آن مطلع شویم. نکته مهمی که در این بین وجود دارد این است که، برخی اوقات می‌توان با آموزش مناسب از بروز یک مشکل حقوقی بزرگ جلوگیری کرد. در این مقاله قصد داریم به مهم ترین سوالات و مشکلات حقوقی در ایران پاسخ دهیم. در جمع آوری مهم ترین سوالات حقوقی این مقاله از عباس زبرجد وکیل پایه یک دادگستری (شماره پروانه: 33938) کمک گرفته شده است.

مهم ترین جرائم پولی، بانکی و اقتصادی کدامند؟

در حال حاضر یکی از مهم‌ترین مشکلات حقوقی موجود در کشور مربوط به جرائم پولی، بانکی و اقتصادی می‌شود. امروزه جرائم پولی و بانکی انواع مختلفی دارند و در ادامه با برخی از آن‌ها آشنا می‌شویم.

پول‌شویی: عملیات پول‌شویی به معنی کسب درآمد نامشروع به همراه سفید نمایی و طبیعی جلوه دادن آن است. در صورت اثبات پول‌شویی در دادگاه، فرد خاطی ممکن است به 5 تا 10 سال حبس محکوم شود.

قاچاق کالا و ارز: دادسرای تعزیرات مسئولیت رسیدگی به پرونده های قاچاق ارز و کالا را بر عهده دارد. تعزیرات در صورت مشاهده جرایمی مانند گران فروشی، کم فروشی، احتکار، صدور فاکتور جعلی یا عدم صدور آن و... به پرونده ورود کرده و به آن رسیدگی می‌کند.

جرائم بورسی: از دیگر جرائم اقتصادی مهم، جرائم بورسی می‌باشد. به هر نوع فعالیتی که خارج از روند عادی و صحیح معاملات اوراق بهادار انجام شود، جرائم بورسی می‌گویند. انواع جرائم بورسی شامل استفاده از اطلاعات هویتی نادرست، دست کاری و اختلال در قیمت بازار، افشا و سوء استفاده از اطلاعات محرمانه و... می‌باشد.

پرونده های مربوط به جرائم پزشکی


رسیدگی به پرونده های مربوط به جرائم پزشکی از اهمیت بالایی برخوردار هستند. ممکن است برخی افراد به دلیل سهل انگاری و اشتباه پزشک، دچار آسیب‌های فیزیکی و روانی جبران ناپذیر شده باشند. جرائم پزشکی انواع مختلفی دارند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم داشت.

· صدور گواهی خلاف واقع

· افشاری اسرار و اطلاعات بیمار

· به کارگیری افراد فاقد صلاحیت در محیط کار

· تاسیس مطب یا موسسه بدون پروانه وزارت بهداشت

· استفاده از نام سایر پزشکان

· طبابت بدون اخذ مجوز لازم

نحوه رسیدگی به دعاوی کارفرما و کارگر

رایج ترین مشکلی که در پرونده های مربوط به اختلافات میان کارفرما و کارگر وجود دارد مربوط به عدم واریز بیمه می‌باشد. گرچه همیشه اولویت با حل اختلافات در محل کار می‌باشد اما برخی اوقات در صورت عدم حل اختلافات موجود، هیت‌های رسمی می‌توانند مشکلات موجود را برطرف نمایند. رای هیت‌های رسمی در صورت قطعی شدن لازم الاجرا بوده و دو طرف ملزم به اجرای آن می‌باشند.

پرونده های مربوط به دعاوی ثبتی

املاک و دارایی باید به عنوان یک مال غیرمنقول به ثبت رسیده باشند، در غیر این صورت ممکن است فرد در هنگام فروش آن با مشکلات بسیار زیادی روبرو شود. در این بخش از مقاله شما را با رایج ترین مشکلات حوزه ثبتی آشنا می‌کنیم.

دعاوی مربوط به ثبت اسناد

نکته مهمی که باید در این خصوص بدانید این است که ثبت اسناد تنها شامل املاک نمی‌باشد. شناسنامه، ثبت اختراع و علائم تجاری نیز زیر مجموعه ثبت اسناد شناخته شده و باید به ثبت رسمی رسیده باشند.

دعاوی ابطال سند

برخی اوقات به دلیل وجود داشتن اختلافات، یکی از طرفین دعوا خواهان ابطال سند را داشته باشد. اسناد مالکیت در دفاتر اسناد رسمی ثبت می‌شوند و در صورت وجود داشتن دلایل موجه، امکان ابطال آن وجود دارد.

اشتباه در زمان صدور سند

ممکن است برخی اوقات در هنگام خرید و فروش و انتقال سند، به دلیل بی دقتی مشکلاتی در تنظیم و ثبت سند به وجود آید. راه حل موجود در این خصوص توجه کافی به مراحل انتقال سند در هنگام خرید و فروش می‌باشد.

جمع بندی


موارد گفته شده در این مقاله، امروزه بیشترین پرونده ها را به خود در دادگاه ها اختصاص داده است. همانطور که اشاره شد داشتن اطلاعات کافی یا مشورت با وکیل ثبتی و حقوقی مجرب باعث می‌شود تا در هزینه و وقت خود صرفه جویی کنید. عباس زبرجد وکیل پایه یک دادگستری (شماره پروانه: 33938) می‌تواند با ارائه راهکار مناسب در خصوص پرونده های ثبتی و حقوقی، مسیرتان را برای رسیدن به نتیجه درست در دادگاه ها هموار کند.


بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها