بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
کد خبر: ۱۲۴۰۱۹
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۶

آمار مرگ موتور سواران به‌طور فزاینده‌ای در سالیان اخیر افزایش داشته است تا زنگ‌های خطر برای تمامی خانواده‌ها در سرتاسر جهان به‌صدا درآید. کشور ایران نیز از قاعده آمار بالای مرگ‌ومیر موتور سیکلت مستثنی نبوده و آمار مرگ موتورسواران در سال 1402، سیر صعودی داشته است. مطابق آمارهای ارائه‌شده توسط پلیس راهنمایی و رانندگی ایران، در سه ماهه نخست سال 1402، شاهد رشد 10 درصدی حوادث منجر به مرگ‌ومیر راکبان موتور سیکلت‌ها بوده‌ایم. به‌طور تقریبی 62 درصد از آسیب دیدگان تصادفات رانندگی کل کشور نیز از دسته موتور سیکلت سواران هستند؛ مسئله‌ای که لزوم استفاده از لوازم ایمنی موتورسواری و نیاز به گسترش آموزش‌های اصولی رانندگی را بیش‌ از پیش حساس‌تر جلوه می‌دهد.

آمار مرگ موتور سواران در سال 1399

مطابق آمارهای سازمان پزشکی قانونی ایران در سال 1399، فوت 3304 نفر در اثر سواری با موتور به ثبت رسیده است؛ ارقامی که نشان از افزایش حدود 12 درصدی آمار مرگ موتورسواران نسبت به کل سال 1398 دارد. 3745 مورد فوت نیز در آمارهای مربوط به مرگ‌ میر موتور سیکلت در سال 1397 مشاهده می‌شود. بسیاری از راکبان فوت‌شده در سال 1397، از ناحیه‌ی سر دچار آسیب‌های شدیدی شده بودند که مجموعاَ سال سیاهی را برای کشور ایران رقم زد. جالب است بدانید که در تمامی سال‌های 1398 تا 1401، بیشترین آمار مرگ موتور سواران مربوط به استان تهران بوده است؛ به‌طوری که تنها در سال 1399، 321 راکب موتور سیکلت در تهران جان خود را تصادفات جاده‌ای و شهری از دست داده‌اند.

نسبت مرگ‌ومیر موتورسیکلت در مقایسه با کل تصادفات

طی سال‌های 1399 تا 1401، آمار مرگ موتورسواران ایرانی به‌ازای هر100 هزار نفر، بین 4 الی 5 نفر متغیر بوده است. با ریزتر شدن روی این داده‌ها، درمی‌یابیم که به‌ازای هر 100 هزار نفر جمعیت، کمترین میزان مرگ‌ومیر موتورسیکلت به‌ترتیب در اختیار استان‌های البرز، اردبیل و کرمانشاه خواهد بود. بیشترین میزان مرگ‌ میر موتور سیکلت نیز براساس همین میزان جمعیت آماری، به‌ترتیب مربوط به استان‌های بوشهر، یزد و کرمان است. حال البته این سؤال مطرح می‌شود که نسبت فوت راکبان موتور در مقایسه با کل تصادفات، چگونه بوده است؟ بایستی بدانید که طی سال 1399، در استان گلستان بیشترین آمار مرگ موتور سواران نسبت به کل موارد فوتی تصادفات ثبت گردید؛ چنان‌که 32.8 درصد از کل فوت‌های ناشی از حوادث رانندگی در گلستان، مربوط به راکبان موتور سیکلت بود. استان‌های هرمزگان و گیلان نیز به‌ترتیب با ثبت 29.7% و 29.4% در رتبه‌های بعدی بیشترین میزان فوت ناشی از سواری با موتور (نسبت به کل تصادفات) قرار داشته‌اند.

چرا آمار مرگ‌ومیر موتور سیکلت بالا است؟

هنگام وقوع انواع تصادفات رانندگی، خودروهای بسته همواره مقاومت بیشتری را از خود ارائه می‌دهند. وجود کیسه هوا، سیستم‌های ایمنی و کنترل پایداری و ساختار مقاوم کابین خودروها، به‌طور قابل‌توجهی در حفظ جان سرنشینان مؤثر خواهد بود. در سوی مقابل، راکبان موتور سیکلت‌ها از چنین حفاظ‌ها و سیستم‌های ایمنی متعددی بی‌نصیب هستند؛ به‌همین دلیل آمار مرگ موتور سواران دائماَ در حال افزایش است. آسیب‌پذیر بودن موتور سیکلت در برابر باد و دیگر شرایط آب و هوایی خاص که منجر به کاهش دید راکب و لغزنده شدن جاده برای وسیله نقلیه می‌شود، دیگر عامل مؤثر در افزایش آمار تصادفات و فوت موتور سواران به‌شمار می‌رود. بایستی توجه داشت که به‌خصوص در شب، موتور سیکلت غالباَ کمتر در محدوده دید عابران و اتومبیل‌رانان قرار می‌گیرد؛ در نتیجه امکان وقوع حوادث رانندگی افزایش می‌یابد. بسیاری از کارشناسان معتقدند که اگرچه ساختار موتور سیکلت‌ها، بسیار ساده‌تر از خودروها خواهد بود؛ اما سواری ایمن با آن‌ها، نیاز به مهارت‌های فیزیکی و ذهنیتی قدرتمندتری دارد.

آمار وحشتناک مرگ موتور سواران با رشد فروش موتور سیکلت

وارد آمدن ضربه به سر؛ خطری جدی برای موتور سواران

بررسی داده‌های تحلیلی چه در ایران و چه در کشور آمریکا، نشان از تأثیرات وارد آمدن ضربه به سر در افزایش آمار مرگ موتور سواران دارد. البته آسیب‌های وارده به سر در تصادفات رانندگی با موتور در ایران، بسیار تکان دهنده‌تر به‌شمار می‌آید؛ به‌طوری که آسیب به سر به‌عنوان دلیل اصلی حدود نیمی از موارد فوت راکبان این‌گونه وسایل نقلیه در ایران اعلام شده است. استفاده از کلاه ایمنی استاندارد، بدون‌شک می‌تواند تأثیرات ویژه‌ای در کاهش این آمارهای تلخ داشته باشد. نکته حائز اهمیت دیگر، مربوط به محل تصادفات منجر به فوت خواهد بود؛ چنان‌که بخش عمده‌ای از تصادفات منجر به مرگ‌ومیر با موتور سیکلت، در جاده‌های برون شهری رخ داده است. افزایش آمارهای فوت در این‌گونه جاده‌ها را می‌توان بیشتر به عوامل زیر نسبت داد:

  • رشد فروش موتور سیکلت و افزایش تعداد آن‌ها در معابر مختلف
  • حضور راکبان دارای موتور سیکلت‌های سنگین در جاده‌های باز
  • کاهش نظارت پلیس راهنمایی و رانندگی در جاده‌های برون شهری دارای مسیر طولانی
  • تردد ماشین‌های سنگین در مسیرهای جاده‌ای
  • امکان سرعت‌گیری هرچه بیشتر سنگین سواران در جاده‌های باز خارج از شهرها و افزایش احتمال تصادف.

بین سال‌های 1399 تا 1401، بیش از 47 درصد از آمار مرگ موتور سواران به جاده‌های برون شهری اختصاص داشته است.

اقدامات مؤثر در کاهش آمار مرگ موتور سواران

جهت دستیابی به نرخ کاهشی آمار مرگ موتورسواران، بخشی از اقدامات مؤثر بایستی از سوی ارگان‌های رسمی کشور صورت پذیرد. نصب علائم جاده‌ای، جاده‌سازی اصولی، ترمیم وضعیت کف معابر و... از جمله همین اقدامات محسوب می‌شوند. فارغ از اقدامات ارگانی، موتور سواران نیز بایستی به نکات ایمنی متعددی توجه داشته باشند:

  • استفاده از کلاه ایمنی استاندارد برای راننده و سرنشین موتور؛ چراکه بیش از 48 درصد تصادفات منجر به مرگ‌ومیر با موتور سیکلت، ناشی از وارد آمدن ضربه به سر بوده است!
  • رعایت سرعت مجاز؛ به‌خصوص در جاده‌های بین شهری
  • به‌کارگیری عینک محافظ؛ به‌خصوص هنگام برودت شدید هوا و وزش بادهای تند.
  • عدم مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر. راکبان مست بخش قابل‌توجهی از آمار مرگ موتور سواران را، به‌خصوص در آمریکا و اتحادیه اروپا به خود اختصاص داده‌اند! ‌
  • حفظ تعادل استاندارد در لاین حرکتی مجاز و عدم انجام حرکات نمایشی با موتور سیکلت
  • چک کردن کارکرد صحیح چراغ‌ها؛ به‌خصوص در زمان رانندگی در شب
  • پرهیز از صحبت با موبایل
  • احترام به کلیه قوانین راهنمایی و رانندگی
  • مصرف آب و مواد غذایی؛ پس از توقف کامل
  • استفاده از نماد و لباس‌های روشن؛ هنگام رانندگی در شب
  • رعایت حریم پیاده‌روها و عدم حرکت در شانه‌های خاکی و یا خلاف جهت وسایل نقلیه عبوری.

علاوه‌بر کلاه ایمنی، بهره‌گیری از دیگر لوازم ایمنی موتورسواری نیز بسیار حیاتی خواهد بود؛ که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌نماییم.

آمار وحشتناک مرگ موتور سواران با رشد فروش موتور سیکلت

اهمیت خرید لوازم ایمنی موتور سواری

مطابق گزارش‌های NHTSA،بهره‌گیری از کلاه ایمنی می‌تواند آمار مرگ موتور سواران را تا 37 درصد کاهش دهد.گزارش‌های راهنمایی و رانندگی ایران نیز در بحث میانگین سنی فوت‌شدگان مربوط به موتور سیکلت، بسیار قابل تأمل خواهد بود؛ به‌طوری که گروه سنی 18 الی 48 سال در آمار مرگ‌ومیر با موتور سیکلت، سهم وحشتناک 52.7 درصدی را به خود اختصاص داده‌اند. عمده افراد در این گروه سنی، تحت تأثیر هیجانات سنی بوده و استفاده از کلاه ایمنی را چندان جدی نمی‌گیرند.به‌خاطر داشته باشید که استفاده از انواع کلاه کاسکت،اگرچه بسیار پراهمیت‌تر از سایر لوازم است؛اما به‌منظور تضمین سلامت هرچه بیشتر راکبان موتور سیکلت‌ها، بهره‌گیری از سایر لوازم ایمنی موتور سواری نظیر: دستکش، عینک مخصوص، پلیور مخصوص، کفش ایمنی، آرنج بند، زانو بند، لباس موتور سواری کراسی، کاپشن مخصوص و شولدرهای ضربه‌گیر زانو و گردن نیز شدیداَ کمک‌کننده خواهد بود. فروشگاه اینترنتی «استار سیکلت» با اخذ مجوزهای لازم و کسب نماد تجارت الکترونیکی، همواره در راستای خدمت به تمام موتور سواران گرامی گام برداشته است. با مراجعه به وبسایت استار سیکلت، به‌راحتی امکان مشاهده و خرید تمامی لوازم ایمنی مربوط به موتور سواری را خواهید داشت.

منبع : ایرنا 

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها