بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
کد خبر: ۱۲۴۰۲۰
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۶

برخی اوقات در محیط کار ممکن است مشکلاتی میان کارفرما و کارگر به وجود آید. هرچند در اکثر مواقع اولویت، با سازش و حل دوستانه می‌باشد اما در صورت حل نشدن این مشکل از روش های دوستانه و مسالمت آمیز کار به مراجع قانونی کشیده می‌شود. امروزه پرونده های بسیار زیادی در رابطه با اختلافات میان کارگر و کارفرما وجود دارد. در این رابطه تصمیم گرفتیم تا گفتگویی کوتاه با خانم زهرا زبرجد وکیل پایه یک دادگستری (وکیل ثبتی به شماره پروانه 9147) و عضو کانون وکلای مرکز داشته باشیم.

مراجع رسیدگی به اختلاف کارگر و کارفرما

در صورتی که اختلافات میان کارگر و کارفرما به سازش ختم نشود، نیاز است تا با طرح شکایت، پرونده را به مراجع مربوطه ارجاع دهیم. مراجع اصلی رسیدگی به این دست از مسائل عبارتند از:

شورای اسلامی کار

زمانی که شکایتی میان کارگر و کارفرما طرح می‌شود، اولین مرجع رسیدگی به آن شورای اسلامی کار است. شورای اسلامی کار در این مرحله به پرونده ورود کرده و به اختلافات موجود اعم از قراردادهای کارآموزی، عدم رعایت قانون کار و موافقت نامه های کارگاهی می‌پردازد اگر در این مرحله، توافقی میان کارگر و کارفرما یا نمایندگان آن‌ها حاصل نشد، پرونده به هیات تشخیص ارجاع داده خواهد شد.

هیات تشخیص

برخی اوقات به دلیل عدم سازش دو طرف در شورای اسلامی کار، پرونده به هیات تشخیص ارجاع داده می‌شود. در این مرحله، شکایت و مستندات موجود مورد بررسی قرار گرفته و رای صادر خواهد شد. لازم به ذکر است رای صادره قابل اعتراض خواهد بود.

هیات حل اختلاف کار

در صورت به نتیجه نرسیدن پرونده در هیات تشخیص یا اعتراض یکی از طرفین، پرونده مربوطه به هیات حل اختلاف کار ارجاع داده خواهد شد. این جلسه با حضور 9 نماینده برگزار خواهد شد.

· سه نماینده از دولت

· سه نفر از نمایندگان کارگران

· سه نفر نماینده کارفرمایان

رای صادره در این جلسه در صورت نهایی شدن مطابق با قوانین کار بوده و اجرای آن توسط دو طرف لازم الاجرا است.

دیوان عدالت اداری

رای صادره توسط هیات حل اختلاف کار نیز قابل اعتراض بوده و در صورت اعتراض نیاز است تا برای بررسی و رای نهایی به دیوان عدالت اداری مراجعه شود. طبق اصل 173 قانون اساسی، دیوان عدالت اداری وظیفه دارد تا به شکایت مردم نسبت به مامورین یا واحدهای دولتی رسیدگی کند.

عمده ترین اختلافات میان کارگر و کارفرما چیست؟


عمده ترین اختلافات میان کارگر و کارفرما، عدم پرداخت حقوق، سنوات، بیمه و اضافه کاری به کارگر می‌باشد. طبق قانون کار، کارفرما موظف است تا حقوق، پاداش، و حق اضافه کاری را هرماه حساب کرده و به کارگر پرداخت کند.

اقدامات لازم برای شکایت از کارفرما

برای شکایت از کارفرما، لازم است تا مراحل مختلفی طی شود در بخش زیر به مهم ترین اقدامات مورد نیاز برای شکایت از کارفرما اشاره خواهیم کرد:

· ثبت نام و احراز هویت در سامانه prkar.mcls.gov.ir

· ثبت دادخواست در سامانه

· وارد کردن اطلاعات شخصی، کاری و شرح درخواست

· تعیین مکان و زمان جلسه سازش (معمولا دو هفته بعد از ثبت دادخواست برگزار می‌شود)

· ارائه مدارک و مستندات به کارشناسان مربوطه

· صدور رای با توجه به مستندات و دفاعیات

نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که در صورت عدم حضور یکی از طرفین در جلسه سازش، پرونده به هیئت تشخیص ارسال شده و جلسه بعدی پس از دو هفته برگزار خواهد شد.

شکایت از کارفرما بدون داشتن قرارداد

یکی از مشکلاتی که امروزه بسیاری از کارگران با آن مواجه هستند، عدم ارائه قرارداد مستند از سوی کارفرمایان به آنها می‌باشد. خوشبختانه امروزه در قانون، برای این مورد هم بندهای مختلفی وجود دارد. کارگر در صورت عدم داشتن قرارداد مستند و مکتوب می‌تواند با جمع آوری استشهاد، پرینت واریزی حقوق از سوی کارفرما و شهادت شاهدان، نسبت به احقاق حق از کارفرما اقدام کند.

مهلت شکایت از کارفرما

در مورد مهلت شکایت از کارفرما تفاوت هایی وجود دارد برای مثال: برای اعتراض به اخراج خود از کار می‌توان تا 30 روز بعد از آن اقدام به ثبت شکایت از کارفرما کنید، اما خوشبختانه برای ثبت شکایت در خصوص حقوق، بیمه و نپرداختن مزایا هیچ‌گونه محدودیت زمانی وجود نخواهد داشت.

جمع بندی

امروزه بسیاری از کارگران با مشکلاتی در قراردادهای خود مواجه هستند و ممکن است در آینده با مشکلاتی در خصوص حق و حقوق خود مواجه شوند. پیشنهاد می‌شود تا در هنگام امضاء کردن قرارداد کاری خود با دقت آن را مطالعه کنید. زهرا زبرجد وکیل پایه یک دادگستری (وکیل ثبتی به شماره پروانه 9147) و عضو کانون وکلای مرکز با داشتن سال‌ها تجربه در زمینه پرونده های مشابه می‌تواند به شما کمک کند تا سریع‌تر به حق و حقوق خود برسید.


برچسب ها: تدبیر24 ، زهرا زبرجد
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها