بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۱۲۴۰۲۹
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۳

نیروگاه چیست:

نیروگاه به محل استقرار مولد های نیروی برق و تجهیزات وابسته به آن گفته میشود و با نام‌های «کارخانه برق» یا «مرکز برق» نیز شناخته می‌شود، و از یک تأسیسات صنعتی برای تولید برق می باشد و معمولا به یک شبکه برق متصل هستند.

بسیاری از نیروگاه‌ها دارای یک یا چند مولد و یا ژتراتور میباشند. برای چرخاندن ژنراتور نیاز به منبع انرژی میباشد که انواع متفاوتی دارد، بیشتر نیروگاه‌ها در جهان از سوخت های فسیلی برای تولید برق استفاده میکنند.

ژنراتور چیست:

در تولید انرژی الکتریکی،مولد الکتریکییاژنراتور به برق ماشینی گفته میشود که ، از طریق القای الکترومغناطیسی انرژی مکانیکی را به الکتریکی تبدیل میکند. و برای تأمین‌ انرژی مکانیکی از توربین گاز ، توربین بخار یا آبی استفاده میشود.


منابع انرژی به دو دستهمنابع حرارتی و غيرحرارتیتقسيم می شوند که، انواع مختلفی دارند. در ادامه به توضیح انواع نیروگاه‌های تولید برق و زیرمجموعه های هر یک از آن ها پرداخته می شود.

انواع نیروگاه ها

نیروگاه های حرارتی یا تجدید نا پذیر :

نیروگاه های حرارتی باحرارت و گرماکار می کنند انرژی گرمایی توسطتوربینبهانرژی حرکتیو سپس توسطژنراتوربهنیرویالکتریکیتبدیل می شود. در این نیروگاه ها گرما ابتدا توسط سوخت های فسیلی مثل زغال سنگ تولید می شود.

انرژی گرمایی تولید شده در واقع به شکل گاز یا بخار به توربین ها می رسد و گاز یا بخار با برخورد به پره های توربین، باعث چرخش توربین می شود.از آن جا که نیروگاه های حرارتی با سوخت فسیلی کار می کنند در دستهنیروگاه های تجدید ناپذیرقرار می گیرند.

انواع نیروگاه های تجدید ناپذیر:

· نیروگاه دیزلی : در تولید انرژی الکتریکی کاربرد دارد، هنگامی که محرک اولیه ژنراتور یک موتور دیزلی با سوخت گاوئیل باشد این نیروگاه را نیروگاهِ دیزلی می‌نامند. از نیروگاه های دیزِلی برای تامین برق اضطراری در صنایع مختلف مانند پتروشیمی، نفت، گاز، معادن، بیمارستان ها، مجتمع های تجاری استفاده می‌شود.

· نیروگاه گازی : سیال عامل در نیروگاه گازی هوا میباشد و بر اساس سیکل برایتون کار می‌کند. این نیروگاه دارای توربین گازی است ، و دارای سه جزء اصلی کمپرسور ، اتاق احتراق و توربین گاز میباشد.

· نیروگاه بخاری : معمولاً از بخار به عنوان سیال و عامل محرک استفاده می‌شود. آب پس از گرم شدن به سمت توربین بخار که به ژنراتور متصل است میرود و با استفاده از انرژی جنبشی خود آن را به حرکت درمی‌آورد. پس از عبور بخار از توربین، بخار در کندانسور فشرده می‌شود. و بزرگترین اختلاف در طراحی نیروگاه‌های گرمایی نیز به نوع سوخت مصرفی در نیروگاه مربوط است.

· نیروگاه سیکل ترکیبی گاز و بخار : شامل شماری توربین گازی و توربین بخار میشود. در این گونه نیروگاه، با استفاده از دیگ بخار بازیاب از حرارت موجود در گازهای خروجی از توربین‌های گاز، برای تولید بخار آب مورد نیاز در توربین‌های بخار استفاده می‌شود.

· نیروگاه هسته ای : بر پایهٔ فناوری هسته ای و با کنترل فرایند شکافت هسته ای از گرمای آزاد شدهٔ آن اقدام به تولید انرژی الکتریکی میکند، و حفظ تعادل در فرایند شکافت هسته‌ای همراه است که با استفاده از گرمای تولیدی برای تولیدبخار آب اقدام به چرخاندن توربین های بخار و به دنبال آن ژنراتور ها میکند.


انواع نیروگاه های انرژی تجدید پذیز:

بسیاری از کشورها برای تأمین انرژی ، به ذغال سنگ، نفت و گاز طبیعی متکی هستند اما وابستگی به سوخت های فسیلی یک مشکل بزرگ با خود در بردارند.

میزان سوخت های فسیلی محدود است و در نهایت تمام خواهند شد یا زمانی فرا می رسد که استخراج باقی مانده آن بسیار گران تمام خواهد شد.
هم چنین باعث آلودگی هوا، آب و خاک می شوند و گازهای گلخانه ای تولید می کنند که باعث گرم شدن کره زمین می شوند.
در این شرایط منابع انرژی تجدید پذیر جایگزین های پاکی برای سوخت های فسیلی هستند. البته آن ها هم بدون مشکل نیستند اما آلودگی بسیار کمتر و گازهای گلخانه ای کمتری تولید می کنند و تمام هم نمی شوند. در اینجا منابع اصلی انرژی های تجدید پذیر مورد بررسی قرار می گیرند.

انواع نیروگاه های تجدید پذیر:

· نیروگاه آبی : نیروگاه برق آبی میکرو یا نیروگاه میکرو هیدرو عنوانی ست که به طور معمول برای تاسیسات برق آبی با ظرفیت تولید 100 کیلووات برق استفاده میشود.

· نیروگاه بادی : یکنیروگاه بادییامزرعهٔ بادی، مجموعه‌ای از چندین توربین بادی در یک مکان است، نیروگاه های بادی بزرگ می‌تواند شامل چندصد توربین بادی باشند.

· انرژی زمین گرمایی: به انرژی حرارتی که در پوسته جامد زمین وجود دارد، انرژی زمین گرایی گفته می‌شود..

· انرژی حرارتی خورشیدی: انرژی تابشی خورشید و فناوری های در حال پیشرفت برای بهره‌برداری از انرژی خورشید است که به شکل انرژی حرارتی در صنعت و بخش‌های مسکونی و تجاری استفاده می شود .

· انرژی جزر و مد: شکلی از انرژی آبی است که از تبدیل نیروی جزر و مد به تولید انرژی الکتریکی بدست می‌آید. انرژی جزر و مد یک منبع تجدید پذیر است.

انرژی نو چیست :

انرژی نویاانرژی جایگزینبه آن دسته از انرژی ها گفته میشود که برای تولید آنها از منابع بدون کربن استفاده می‌شود؛ مانند انرژی خورشید ، باد ، دریایی ، گرمایی،نیروگاه های آبی و کربن خنثی مانند زیست توده که از زیست هیدروژن نیز که در پیله های هیدروژنی قادر به دخیره انرژی است و به عنوان انرژی نو نام برده می‌شود.

ماهیت آنچه که یک منبع انرژی را در دسته انرژی‌های جایگزین قرار می‌دهد در طول زمان تغییر در حال تغییر میباشد. امروزه به علت تنوع منابع انرژی و اهداف مختلفی که حامیان هریک از این انرژی‌ها دنبال می‌کنند، تعریف بسیاری از انواع انرژی به عنوان انرژی جایگزین محل مجادله است، این منابع و تولید آن‌ها تمام ناشدنی و نامحدود است.


در پایان برای موفقیت بیشتر و شرکت در بهترین و مطمئن ترین مناقصه ها و استعلام ها در این زمینه، شما را به مرکز اطلاعات مناقصات و مزایدات ایران (زنجیره معاملاتی آریاتندر) راهنمایی مینمایم.


برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها