بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۱۲۴۰۳۹
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۱


یکی از متداول ترین سؤالاتی که در مورد بریس ها پرسیده می شود این است که آیا قرار دادن آنها باعث ایجاد درد یا ناراحتی می شود یا خیر و با درد بریس ارتودنسی باید چه کنیم؟ پاسخ صادقانه این است که براکت ها وقتی روی دندان ها قرار می گیرند اصلاً درد ندارند، بنابراین دلیلی برای نگرانی در مورد قرار ملاقات دریافت آنها وجود ندارد.

اکثر افراد در ابتدا که بریس ها را دریافت می کنند، پس از قرار گرفتن سیم ارتودنسی روی براکت های تازه قرار داده شده، و بعد از سفت کردن آنها، به مدت چند روز تا یک هفته درد یا ناراحتی خفیفی را تجربه می کنند. اکثر بیماران ۴ روز تا یک هفته اول پس از قرار دادن بریس ها، اکسپندرها و یا سیم ها و پس از تنظیم سیم و یا قرار ملاقات فعال سازی، کمی ناراحتی را تجربه می کنند. با این حال، برخی افراد دیگر ممکن است تنها ناراحتی خفیفی را تجربه کنند که در عرض چند ساعت از بین خواهد رفت.

بریس ها نوعی درمان ارتودنسی هستند که متخصصان ارتودنسی از آنها برای کمک به اصلاح دندان های بیش از حد فشرده یا کج استفاده می کنند. بریس ها همچنین می توانند به اصلاح اوربایت کمک کنند.

بر اساس انجمن دندانپزشکی آمریکا، بایت های غیر طبیعی در سنین ۶ تا ۱۲ سالگی، زمانی که دندان های دائمی کودکان می رویند، آشکار می شوند. درمان ارتودنسی معمولاً بین سنین ۸ تا ۱۴ سالگی آغاز می شود. در برخی موارد، یک فرد بزرگسال ممکن است به فکر دریافت بریس ها باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه آیا براکت ها درد ایجاد می کنند، و زمانی که روی دندان قرار دارند چه انتظاری باید داشته باشید، به خواندن این مقاله ادامه دهید.

آیا بریس ها درد ایجاد می کنند؟

هر فرد با بریس ارتونسی تجربه متفاوتی خواهد داشت، اما موارد زیر باید یک ایده کلی ارائه دهند از آنچه در هر مرحله از روند درمان انتظار می رود.

دریافت بریس ها

تجربه استفاده از بریس ها در افراد مختلف متفاوت است. برخی از افراد ممکن است مجبور شوند برای یک یا دو هفته قبل از دریافت بریس ها، از اسپیسر یا جدا کننده بین دندان های خود استفاده کنند. این اسپیسرها ممکن است برای چند روز احساس سفت شدگی و درد ایجاد کنند، شبیه احساس گیرکردن غذا بین دندان ها، اما این ناراحتی باید برطرف شود.

هنگامی که یک متخصص ارتودنسی برای اولین بار بریس ها را روی دندان ها قرار می دهد، فرد معمولاً هیچ درد فوری را تجربه نخواهد کرد. یک متخصص ارتودنسی اغلب نوارهایی را در اطراف دندان های مولر عقب دهان قرار می دهد. این فرآیند ممکن است موقتاً ناراحت کننده باشد زیرا شامل اعمال مقداری فشار است و می تواند نیشگون بگیرد، اما دردناک نیست.

هنگامی که بندها در اطراف دندان های مولر قرار گرفتند، متخصص ارتودنسی دندان ها را با محلولی که کمی ترش مزه است، تمیز یا "اِچ” خواهد کرد. سپس آنها را می شوید و چسب را روی سمت جلوی مجموعه دندان های فک بالای یا پایین یا هر دو اعمال خواهد کرد.

ممکن است فرد طعم اِچ و چسب را دوست نداشته باشد، اما این مراحل نباید باعث ایجاد ناراحتی یا درد شوند.

هنگامی که چسب در جای خود قرار می گیرد، ارتودنتیست براکت ها را به صورت جداگانه روی هر دندان نصب می کند و از نور آبی برای سفت شدن چسب استفاده می کند. باز هم، این بخش از فرآیند نباید درد داشته باشد.

در نهایت وقتی براکت ها در جای خود قرار گرفتند، متخصص ارتودنسی همه آنها را با سیم به یکدیگر متصل خواهد کرد. آنها هر انتهای سیم را به نوارهای اطراف دندان های مولر در عقب دهان وصل خواهند کرد. مرحله آخر اضافه کردن نوارهای الاستیک برای نگه داشتن سیم در جای خود است.

استفاده از بریس ها

هنگامی که بریس ها برای نخستین بار روی دندان ها قرار می گیرند، ممکن است فرد بلافاصله درد یا ناراحتی را تجربه نکند. با این حال، در عرض چند ساعت، فشار ملایمی که بریس ها به دندان وارد می کنند، شروع به اثرگذاری می کند.

فشار بریس ها که به آرامی دندان ها را به یک راستا می کشد می تواند درد و ناراحتی ایجاد کند که می تواند از یک یا دو روز تا حدود یک هفته طول بکشد.

برخی از مواردی که در هفته اول باید انتظار داشت عبارتند از:

  • لثه های دردناک
  • خراش یا زخم در قسمت داخلی گونه به دلیل برخورد براکت فلزی به داخل گونه ها
  • اگر فرد از زبان خود برای حس کردن بریس ها استفاده کند، احتمال بریدگی روی زبان وجود دارد.
  • دندان ها ممکن است احساس درد داشته باشند، بویژه هنگام خوردن غذا.

لب ها و گونه های شما ممکن است به یک تا دو هفته زمان نیاز داشته باشند تا به بریس های روی دندان های شما عادت کنند. پس از مدتی، فرد ممکن است متوجه براکت های خود نشود زیرا بدن در حال تطبیق خود با شرایط موجود است. با این حال، برای اینکه براکت ها عمل کنند، متخصص ارتودنسی باید آنها را به صورت دوره ای سفت کند.

تسکین درد بریس های ارتودنسی

روز قرار دادن بریس ها

قرار دادن بریس ها کوچکترین دردناکی نخواهد داشت. در چند ساعت اول پس از قرار دادن بریس ها، خوردن وعده های غذایی بیشتر طول می کشد، اما این بیشتر به این دلیل است که تنظیم کردن بریس ها و یادگیری جویدن با آنها مدتی طول می کشد. در برخی موارد، دندان ها ممکن است حساس تر از حد معمول احساس شوند. در چند روز اول پس از قرار دادن بریس ها، باید از غذاهای سخت و جویدنی خودداری کرد و از رژیم غذایی نرم تر و آبکی تر (شیک، سوپ، ماست، بستنی، پوره سیب زمینی، ماک و پنیر و غیره) پیروی کرد. نوشیدن نوشیدنی های سرد یا خوردن غذاهای سرد نیز کمک کننده است. با گذشت زمان، با شروع حرکت دندان ها، ممکن است احساس ناراحتی جزئی داشته باشید.

دو تا سه روز پس از قرار دادن

چند روز اول پس از قرار دادن بریس ها می تواند کمی ناراحت کننده باشد. به این دلیل که دندان ها در حال شروع روند تنظیم مجدد هستند و به فشار سیم کمانی ارتودنسی و کش ها عادت ندارند. در صورت لزوم موم یا سیلیکون را به شما ارائه و نحوه استفاده از آن برای اعمال روی بریس ها را به شما نشان خواهیم داد. موم یا سیلیکون سطحی صاف ایجاد می کند و سوزش داخل گونه ها و لب ها را کاهش می دهد. علاوه بر این، داروهای مسکن بدون نسخه (مانند ایبوپروفن، یعنی موترین و ادویل، معمولاً در صورت عدم وجود آلرژی بهترین عملکرد را دارند) ممکن است طبق دستور در ترکیب با یک رژیم دقیق شستشوی دهان با آب نمک برای تسکین درد مصرف شوند.

پنج روز پس از قرار دادن بریس ها

بعد از پنج روز تا یک هفته، هر گونه ناراحتی اولیه همراه با بریس ها باید از بین رفته یا بسیار بهبود یافته باشد. دندان ها به تدریج با بریس ها سازگار می شوند و غذا خوردن باید بسیار آسان تر باشد. برخی از غذاهای سفت ممکن است همچنان برای مصرف کننده چالش ایجاد کنند، اما در این مرحله ممکن است غذا خوردن عادی از سر گرفته شود. اطمینان حاصل کنید که از غذاهایی که به عنوان بریس شکن تلقی می شوند خودداری می کنید!


برچسب ها: تدبیر24 ، ارتودنسی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها