بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۱۲۴۰۴۸
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵

ورق‌ های استیل تولید شده بر پایه آهن می‌ باشند که معمولاً از استیل خالص ترکیب شده با برخی عناصر به وجود می‌ آیند. مواد اولیه که در تولید این ورق‌ ها استفاده می‌ شود آهن، کروم و کربن است که البته گاهی اوقات ممکن است در ترکیب آنها برخی آلیاژ‌ها و عناصر فرعی نیز وجود داشته باشد که درصد آنها کاملاً با یکدیگر متفاوت است. ورق‌ های استیل جزو محصولات فولادی هستند که به علت لیاژهای خاصی که در تولید آنها به کار رفته است، خواص‌ های مکانیکی متفاوتی دارند و در انواع مختلف تولید می‌ شوند.


انواع ورق استیل

گفتیم که ورق‌ های استیل انواع مختلفی دارند و درصد عناصر به کار رفته در داخل آنها کاملاً با یکدیگر متفاوت است و این درصدهای متفاوت باعث به وجود آمدن ویژگی‌ های متفاوت مثلاً مقاومت در برابر خوردگی، چکش خواری خوب، ایجاد خاصیت حرارتی _ مکانیکی و غیره در چنین ورق‌ هایی می‌ شود.

بر همین اساس مورد استفاده در داخل ورق‌ های استیل عبارتند از:

1. سلنیوم

2. مولبیدن

3. نیوبیوم

4. مس

5. نیکل

6. تیتانیوم

7. سیلسیوم

8. آلومینیوم

به ورق‌ های استیل فولاد ضد زنگ یا استنلس استیل هم می‌ گویند که معمولاً به دو دسته کلی زیر تقسیم می‌ شوند:

1. استیل بگیر ‌

ورق های استیلی که خاصیت مغناطیسی خوبی دارند و می‌ توانند آهنربا را به خودشان جذب کنند.

2. استیل‌ های نگیر

این نوع استیل ها که دافع آهنربا هستند.


خاصیت مغناطیسی که در این ورق‌ ها وجود دارد به مواد اولیه و هم چنین درصد و مقدار آنها بستگی دارد. معمولاً ورق‌ های استیلی که درصد نیکل بیشتری دارند، آهنربا را جذب نمی‌ کنند. آن دسته از ورق‌ های استیلی که مقدار کروم بیشتری دارند، جاذب آهنربا می‌ باشند. نکته مهم این است که انواع ورق‌ های استیل بگیر کاربردی‌ تر هستند و مرغوبیت آنها بیشتر می‌ باشد، اما در عوض مقداری گران‌ تر از انواع دیگر ورق‌ های استیل نگیر هستند. همچنین این ورق‌ های استیل خود به دسته‌ های زیر تقسیم می‌ شوند که این تقسیم بندی با توجه به آلیاژ‌های به کار رفته در ساختار آنها می‌ باشد:

· ورق استیل ۴۳۰

این ورق شکل پذیری نسبتاً بالایی دارد، به همین دلیل جهت فرم دادن به آن نیازی به حرارت بالا نیست.

· ورق استیل ۳۱۶

این نوع از ورق‌ ها خاصیت ضد اسیدی دارند، به همین دلیل در صنایع مختلفی مانند صنعت غذایی، صنعت دریایی، صنعت پزشکی و غیره دارای کاربرد فراوان هستند.

· ورق استیل ۳۲۱

ورق‌ های استیل ۳۲۱ درصد بالای تیتانیوم دارد که موجب شده از مقاومت آنها در برابر خوردگی نیز افزایش پیدا کند.

· ورق استیل ۳۰۴

این ورق درصد کروم بالایی دارد، به همین دلیل سختی آن بالا است و معمولاً جهت استفاده در حوزه‌ های ساخت و ساز و صنایع مختلف به کار برده می‌ شود.

دیگر ورق‌ های آلومینیومی استیل پرکاربرد عبارتند از:

· ورق استیل ۴۰۲

· ورق استیل ۳۰۹

· ورق استیل ۳۱۰

· ورق استیل ۲۰۱

· ورق استیل طرح‌ دار

· ورق استیل رنگی

کاربرد انواع ورق‌ های استیل

گفتیم که ورق‌ های استیل دارای تنوع بالایی می‌ باشند و کاربردهای مختلف و بالایی نیز در صنایع مختلف دارند که از رایج‌ ترین کاربردهای آنها می‌ توان گزینه‌ های زیر را مطرح کرد:

· بدنه انواع وسایل نقلیه از جمله کامیون، خودرو، هواپیما، هم چنین بدنه و پوسته موتورها و غیره

· انواع لوازم خانگی

· انواع تانکرها از جمله تانکر حمل مواد شیمیایی و تانکر حمل سوخت

· ساخت دکوراتیو مانند سقف‌ های کاذب و کابینت

· صنایع غذایی


خواص ورق‌ های استیل

مهم‌ ترین خواص و ویژگی‌ هایی که انواع ورق‌ های استیل دارند، موارد زیر هستند:

1. خاصیت ضد زنگ

2. خاصیت بازیافت دوباره

3. بالا بودن میزان استحکام و سختی

چنین ویژگی‌ هایی در کنار یکدیگر موجب شده است که امروزه ورق‌ های استیل کاربردهای گسترده پیدا کنند که البته هر کدام از این خواص با افزایش و کاهش پیدا کردن برخی از عناصر و آلیاژ‌های به کار رفته در ورق‌ های استیل قابل تغییر می‌ باشند.

مثلاً اگر میزان کربن در این ورق‌ ها افزایش پیدا کند، استحکام آنها بیش تر خواهد بود یا مثلاً قابلیت بازیافت کردن مجدد آنها موجب شده است بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرند. از طرف این ورق‌ ها درصد بالای کروم دارند که به عنوان نوعی عامل ضد زنگ شناخته می‌ شود و این امکان را برای مصرف کننده فراهم می‌ کند از انواع ورق‌ های استیل در مکان‌ های مرطوب به راحتی استفاده کنند.برای کسب اطلاعات بیشتر با آهن اکسپرس همراه باشید.


بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها