بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۱۲۴۰۴۹
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹

میلگرد استیل نوعی آلیاژ از آهن می‌ باشد که عناصر مهم تشکیل دهنده آن نیکل و کروم هستند. این نوع آلیاژ‌ها حداقل ۱۰.۵ درصد کروم دارند که موجب حفاظت آن در برابر خوردگی می‌ شود، به دلیل ویژگی‌ های خاص استیل از جمله مقاومت بالای آن در برابر زنگ زدگی از آن در تولید میلگرد استیل استفاده می‌ کنند. میلگردها دارای کاربردهای مختلفی هستند و معمولاً در چهار دسته متفاوت میلگرد استیل نسوز، بگیر، نگیر و آلیاژی تولید می‌ شوند.

مشخصات فنی میلگردهای استیل

میلگرد استیل از آلیاژه‌های کربن و آهن ساخته شده است و مقادیر متفاوتی از عناصر کروم و نیکل نیز در داخل آن ها وجود دارد، به همین دلیل است که قیمت میلگردهای استیل در مقایسه با میلگردهای معمولی بیش تر می‌ باشد. از لحاظ شکل ظاهری میلگردهای استیل مشابه با میلگردهای ساده هستند، اما واضح است که دارای ویژگی‌ های متفاوتی باشند. این میلگردها مقاومت بالا در دماهای زیاد دارند، برابر رطوبت و خوردگی نیز با دوام هستند و دیرتر از انواع میلگردهای ساده از بین می‌ روند. رایج‌ ترین نوع میلگرد استیل که کاربرد بیش تری در صنایع دارد، معمولاً در سایزهای سه تا ۵۰۰ میلی متر تولید و عرضه می‌ شود که اگر میلگرد مورد نظر ۱۰.۵ درصد کروم داشته باشد، مقاومت آن در برابر زنگ خوردگی تضمین خواهد شد.


مزایای مهم این میلگردها نیز عبارتند از:

1. مقاومت بسیار بالا در برابر خوردگی، زنگ زدگی و پوسیدگی

2. استحکام سازه به دلیل سختی‌ های زیاد

3. قابلیت بازیافت و استفاده مجدد

4. قابلیت جوش پذیری بسیار بالا


انواع میلگرد استیل

میلگردهای استیل جهت مصارف مختلفی مورد استفاده قرار می‌ گیرند و می‌ توان عملیات‌ های مختلفی مانند خم کاری، برشکاری و غیره را بر روی آن ها انجام داد، اما چهار دسته رایج میلگردهای استیل عبارتند از:

1. استیل بگیر

این نوع از میلگردهای استیل بر اساس نوع استیلی که در تولید آن ها به کار رفته است، نام گذاری می‌ شوند.

2. استیل نگیر

این نوع از میلگردها از گرید ۴۰۰ تولید می‌ شوند و مهم‌ ترین ویژگی آن ها جذب توسط آهنربا می‌ باشد. به همین دلیل به آن ها استیل بگیر می‌ گویند.

3. استیل نسوز

در استیل نسوز درصد کروم بیش تری استفاده شده است، به همین دلیل مقاومت بالا در برابر دمای زیاد و اکسیداسیون دارد.

4. استیل آلیاژی

ترکیب شیمیایی این نوع استیل‌ ها به گونه‌ ای است که مقاومت در برابر خوردگی آن ها بالا است و معمولاً با توجه به این ویژگی در محیط‌ هایی بیش تر استفاده می‌ شود که احتمال خوردگی بالا می‌ باشد.


کاربردهای رایج میلگرد استیل

با توجه به توضیحاتی که در خصوص میلگردهای استیل دادیم، قطعاً به این موضوع واقف هستید که این میلگردها چه کاربردی در صنایع مختلف دارند که از جمله رایج‌ ترین صنایع می‌ توان به صنعت پتروشیمی، نفت و گاز و صنایع غذایی اشاره کرد. علاوه بر این موارد میلگردهای استیل را در محیط‌ های زیر استفاده می‌ کنند:

1. در مکان‌ هایی که احتمال تعمیر و بازسازی آن ها پرهزینه و سخت است.

2. در سازه‌ های بسیار قدیمی جهت بازسازی از میلگردهای استیل استفاده می‌ کنند.

3. در محیط‌ های خورنده از جمله اسکله‌ ها، پل‌ ها، مخزن‌ های تصفیه فاضلاب و... میلگردهای استیل بهترین گزینه هستند.

فرایند تولید میلگردهای استیل

فرایند تولید میلگرد استیل به ترتیب زیر می‌ باشد که معمولاً طی این فرایند از قراضه استفاده می‌ کنند:

در ابتدا قراضه‌ ها را در داخل کوره قوس قرار می‌ دهند که نوعی کوره الکتریکی با نرخ ذوب و حرارت بسیار بالا است.

در مرحله بعدی مواد ذوب شده به داخل کوره‌ هایی به نام کوره خلأ یا کوره‌ های تحت گاز خنثی منتقل می‌ شود.

در سومین مرحله عناصر کروم، نیکل و غیره به مواد مذاب اضافه شده، سپس آن ها را طی ریخته‌ گری پیوسته به صورت مقاطع میانی استیل تولید می‌ کنند.

در مرحله بعدی مواد مذاب را داخل یک قالب فلزی مسی آبگرد گذشته و به حالت نیمه جامد تبدیل می‌ شود.

مرحله ریخته‌ گری ادامه پیدا کرده تا ماده نیمه جامد به خوبی انجماد پیدا کند.

آخرین مرحله که به عنوان مرحله نورد نامیده می‌ شود، محصول تولید شده طی چندین مرحله غلطک به میلگرد استیل استاندارد تبدیل می‌ شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر با سایت آهن اکسپرس همراه باشید.


بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها