بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۱۲۴۰۶۵
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۸
افرادی که سلامت روان دارند قادرند تا با استرس های زندگی کنار بیایند، توانایی های خود را درک کنند، خوب یاد بگیرند و خوب کار کنند و به جامعه خود کمک کنند. این یک مؤلفه جدایی ناپذیر از سلامتی و بهزیستی است که زیربنای توانایی های فردی و جمعی ما برای تصمیم گیری، ایجاد روابط و شکل دادن به دنیایی است که ما در آن زندگی می کنیم. سلامت روان یک حق اساسی انسان بوده و برای توسعه فردی، اجتماعی و اقتصادی حیاتی است. اما عوامل تهدید کننده سلامت روان چه چیزهایی هستند؟


عوامل تهدید کننده سلامت روان

منظور از سلامت روان چیست؟

مساله سلامت روان با توانایی های شناختی، عاطفی یا اجتماعی فرد تداخل دارد. انواع مختلفی از مشکلات سلامت روان وجود دارد و هر کدام از آن ها می توانند با درجه شدت متفاوتی رخ دهند. مانند موارد زیر:

  1. افسردگی
  2. اضطراب و استرس
  3. اختلال دوقطبی (اختلالات روانی سلامت روانی را به شدت تهدید می کنند.)
  4. شیزوفرنی
  5. اختلالات شخصیتی
  6. اختلالات اشتها
  7. روان پریشی در سنین مختلف
  8. سوءاستفاده در دوران کودکی، تروما یا غفلت
  9. انزوای اجتماعی یا تنهایی
  10. تجربه تبعیض و ننگ، از جمله نژادپرستی
  11. آسیب های اجتماعی، فقر یا بدهی (مطلب بی پولی سلامت روان را به خطر می اندازد به خوبی درباره فشارهای روانی ناشی از فقر و مشکلات مالی صحبت کرده که احتمالا آن را تجربه کرده اید.)
  12. داغدیدگی (از دست دادن فردی نزدیک به شما)
  13. استرس شدید یا طولانی مدت
  14. داشتن بیماری جسمانی طولانی مدت
  15. بیکاری یا از دست دادن شغل که از مهم ترین عوامل تهدید کننده سلامت روان در بزرگسالی است.
  16. بی خانمانی یا داشتن مشکل مسکن که نتیجه آن به خطر انداختن سلامت روان است.
  17. به صورت طولانی مدت سرپرست کسی بودن
  18. سوء استفاده از مواد مخدر و الکل
  19. خشونت خانگی، قلدری یا دیگر آزارها به عنوان یک بزرگسال
  20. آسیب های قابل توجه به عنوان یک بزرگ سال، مانند درگیری نظامی، درگیر شدن در یک حادثه جدی که در آن از کشته شدن می ترسید، یا قربانی یک جنایت خشونت آمیز بودن
  21. علل جسمی، برای مثال، آسیب به سر یا یک بیماری عصبی مانند صرع می تواند بر رفتار و خلق و خوی شما تاثیر بگذارد. (مهم است که قبل از جستجوی درمان بیشتر برای یک مشکل سلامت روان، علل فیزیکی بالقوه را بررسی کنیم).
  22. مشکلات زناشویی و متارکه

فقط به این دلیل که کسی به بیماری روانی مبتلا نشده است، لزوما به این معنی نیست که سلامت روانی او در حال شکوفایی یا مشکلی ندارد است. به همین ترتیب، در حالی که بسیاری از جنبه های زندگی احساس خوبی دارد، اما در این وضعیت هم امکان بروز بیماری روانی هم وجود دارد. هنگامی که فرد که یک بیماری روانی را تجربه می کند، اگر مشکلش را بیان کند و برای مراقبت از خود تصمیم درستی بگیرد، ترکیب درستی از درمان و حمایت دریافت می کند، اغلب می توانند بهبود یابند تا به سلامت روانی مطلوب برسند.

آیا مشکلات سلامت روانی در خانواده ها وجود دارد؟

تحقیقات در مورد عوامل تهدید کننده سلامت روان ثابت کرده اند که برخی از مشکلات سلامت روان ممکن است در خانواده ها به وجود بیایند. به عنوان مثال، اگر پدر و مادری مبتلا به اسکیزوفرنی داشته باشید، احتمال بیشتری وجود دارد که خودتان به اسکیزوفرنی مبتلا شوید. اما هیچ کس نمی داند که آیا این به خاطر ژن های ماست یا به خاطر عوامل دیگر، مانند محیطی که در آن بزرگ می شویم، یا روش های تفکر، مقابله و رفتاری که ممکن است از والدین خود یاد بگیریم.

اگرچه توسعه برخی مشکلات سلامت روان ممکن است تحت تاثیر ژن های ما باشد، محققان هیچ ژن خاصی را پیدا نکرده اند که قطعا باعث تهدید سلامت روان باشد. بسیاری از افرادی که مشکل سلامت روان را تجربه می کنند، هیچ پدر و مادر، فرزند یا بستگان دیگری با شرایط مشابه ندارند. به همین دلیل آسیب به سلامت روان معمولا به عوامل فردی (مانند تصمیم های شخصی) و محیطی وابسته است.

آیا مواد شیمیایی مغز عامل مشکلات سلامت روان است؟

مغز انسان بسیار پیچیده است. برخی تحقیقات در مورد عوامل تهدید کننده سلامت روان نشان می دهند که مشکلات سلامت روان ممکن است با تغییر در برخی مواد شیمیایی مغز (مانند سروتونین و دوپامین) مرتبط باشد. اما هیچ کس واقعا نمی داند چگونه و چرا. استدلال هایی مبنی بر اینکه مواد شیمیایی مغز یک فرد علت مشکلات سلامت روان است، بسیار ضعیف هستند.

اما حتی اگر هیچ مدرک محکمی وجود نداشته باشد که بگوید هر مشکل سلامت روان ناشی از عدم تعادل شیمیایی در مغز ماست، ممکن است برخی افراد هنوز مواد شیمیایی مغز را یک عمامل بدانند.

چه چیز سلامت روان را تهدید می کند؟

بهبود سلامت روان با مشاوره

هیچ دلیل واحدی برای مشکلات سلامت روان وجود ندارد. تعدادی از عوامل که ناشی از تعاملات بین ذهن، بدن و محیط هستند، در ایجاد یک بیماری نقش دارند. عوامل مختلف و اغلب پیچیده ای که بر سلامت روان و رفاه ما تاثیر می گذارند، اغلب به عنوان یک عامل خطر یا یک عامل حفاظتی تعریف می شوند. عوامل خطر بر سلامت روان فرد تاثیر منفی می گذارند در حالی که عوامل محافظتی تاثیز مثبت داشته و برای بهبود توانایی فرد برای مقابله با شرایط دشوار مفیدند. عوامل خطر و حفاظتی تحت تاثیر تمام حوزه های زندگی هستند مانند عوامل روانی، اجتماعی، محیطی، فرهنگی و موقعیتی.

وقایع زندگی مشابه می تواند تأثیرات بسیار متفاوتی بر افراد مختلف داشته باشد، بسته به آنچه در آن زمان در زندگی آنها اتفاق می افتد، میزان تاب آوری و توانایی آنها در یادگیری از چالش های زندگی است.

مثال هایی از عوامل تهدید کننده سلامت روان عبارتند از:

  • استعداد ژنتیکی
  • بی خانمانی و بیکاری
  • الکل و دیگر مواد مخدر
  • تبعیض و بی عدالتی نژادی
  • درگیری خانوادگی یا نابسامانی خانواده
  • رویدادهای استرس زای زندگی

مثال هایی از عوامل حفاظتی عبارتند از:

  • ویژگی های شخصی، از جمله توانایی کنار آمدن با استرس، مواجهه با ناملایمات و مهارت های حل مساله
  • سلامت جسمی و رفتارهای سالم
  • سطح فعالیت بدنی
  • حمایت و شمول اجتماعی
  • هویت فرهنگی قوی و غرور

دستیابی و حفظ سلامت روانی خوب نیاز به ایجاد عوامل محافظتی، به حداقل رساندن عوامل خطر و رفع موانع برای جستجوی کمک در برابر عوامل تهدید کننده سلامت روان دارد.

سلامت روانی فقط خوب بودن یا ناخوش احوالی ساده نیست. می توان آن را به عنوان یک زنجیره در نظر گرفت که در آن سلامت روانی بهینه فردی در یک سر با احساس خوب و عملکرد خوب نشان داده می شود، در حالی که مسائل مربوط به سلامت روان با تغییرات در افکار، احساسات و رفتارهای مشترک در تضاد آن است. در طول عمر، فرد ممکن است از نقاط مختلف بین سلامت روانی مطلوب و رفاه، سالم بودن و تا بهبودی در حال حرکت باشد.

چه عکس العملی در برابر عوامل تهدید کننده سلامت روان نشان دهیم؟

الان می دانیم چه چیز سلامت روان را تهدید می کند و تعداد آنها چقدر است؟ اما راهکار چیست؟ ما در جامعه زندگی می کنیم و تحت تاثیر رفتارها و ناملایمتی های زیادی هستیم، چطور از سلامت روان خود مخافظت کنیم یا چطور سلامت روانی را بهبود ببخشیم؟ استفاده از خدمات روان درمانی بهترین راهکار برای دریابی به بهداشت روان است. روانشناسی و مشاوره بستر حال خوب و خود ایمنی در قبال تهدیدهای موجود را فراهم می کنند. اگر به هر دلیل متوجه آسیب به سلامت روان خود شده اید از متخصص درخواست مشاوره کنید.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها