بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۱۲۴۰۷۹
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۹
ارز دیجیتال چین لینک (Chainlink) چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

چین لینک یک شبکه غیرمتمرکز از نودها است که امکان بارگذاری و بارگیری اطلاعات بلاکچین را از سرویس های شخص ثالث فراهم می کند و این پروسه با قراردادهای هوشمند از طریق اوراکل ارائه می شود.

ارز دیجیتال چین لینک (Chainlink) چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

به طور کلی چین لینک (Chainlink) یک شبکه رسمی غیرمتمرکز است که هدف آن اتصال قراردادهای هوشمند با داده های دنیای واقعی است . چین لینک شبکه ای از نودها را برای ارائه اطلاعات از بلاکچین ایجاد کرده و در نتیجه یک بخش مهم از زیرساخت های قرارداد هوشمند ایجاد کرده است . شبکه چین لینک از توکن ERC-677 استفاده می کند که عملکرد را از توکن با استاندارد ERC-20 به ارث می برد.

ارز دیجیتال چین لینک بر روی بلاکچین اتریوم فعالیت می کند و بر اساس استاندارد ” ERC20 ” فعالیت می کند. تا قبل از به وجود آمدن چین لینک، انتقال اطلاعات خارج از فضای بلاکچین به قرار داد های هوشمند ممکن نبود. اما در حال حاضر به لطف ارز دیجیتال چین لینک انجام این کار میسر شده است.

به صورت کلی، ارز دیجیتال چین لینک، یک ساختار ” اوراکل ” به حساب می آید که می توان گفت این ساختار یک ساختار غیرمتمرکز است. هدف از این ساختار اتصال قرارد های هوشمند بلاکچین با داده های موجود است.

این پروژه توسط یک برنامه نویس 32 ساله به نام سرگئی نازاروف (Sergey Nazarov) راه اندازی شد. بنیان گذار چین لینک استیو الیس (Steve Ellis) نام دارد.

نازاروف در دانشگاه نیویورک در رشته مدیریت تحصیل کرده است. در سال 2009 ، او بازار همتا به همتای (ExistLocal) را تاسیس کرد. پس از آن ، او به مدت سه سال به عنوان یک شریک در QED Capital سرمایه گذاری کرد و سرویس غیرمتمرکز کریپتومیل (CryptoMail) را تاسیس کرد.

الیس و نازاروف بر توسعه پروژه دیگری به نام SmartContact متمرکز شدند . در نتیجه شبکه چین لینک ایجاد شد.

 

اوراکل چیست و چه کاربری دارد؟

 

اوراکل (Oracle) یک تکنولوژی است که داده های اطراف و خارج بلاکچین را گرد هم می آورد و سپس، در اختیار قرارداد های هوشمند قرار می دهد. این امر به قرارداد های هوشمند این اجازه را می دهد تا در داخل بلاکچین ها کار خود را انجام دهند. یکی از مزایای بسیار مهم این موضوع این است که امنیت آنها زیاد است. این موضوع سبب می شود تا بلاکچین ها با یکدیگر ارتباط بر قرار کنند.چین لینک پلتفرمی است که هدف آن شکاف بین قراردادهای هوشمند مبتنی بر فناوری بلاکچین و برنامه های دنیای واقعی است . از آنجا که بلاکچین نمی تواند به داده های خارج از شبکه آنها دسترسی داشته باشد ، لازم است اوراکل به عنوان ابزاری برای عملکرد داده ها در قراردادهای هوشمند عمل کند .

قرارداد هوشمند چیست و چه کاربردی دارد؟

قرارداد هوشمند به کدی گفته می شود که بر روی بلاک چین فعال می شود. کاربرد قرارداد هوشمند به این صورت است که بدون نیاز به واسطه، شرایط توافق نامه بین طرفین بررسی می شود و سپس اجرا می کند. این کار بر روی یک بلاکچین آزاد صورت می گیرد.

یکی از مشکلاتی که به لطف ارز دیجیتال چین لینک بر طرف شد مربوط به قرارداد های هوشمند مشاغل بود. اگر فردی قصد داشت برای شغل خود از قرار داد هوشمند فناوری بلاکچین استفاده کند، تقریبا این کار ممکن نبود. اما ارز دیجیتال چین لینک انجام این کار را میسر کرد.

باید بدانید >> کیف پول همتا به همتا؛ بررسی صرافی ارز دیجیتال نیپوتو

عملکرد ارز دیجیتال چین لینک

بستر چین لینک به پیوند یا لینکی تبدیل شده است که ارزهای دیجیتال و بخش بانکی را به هم متصل می کند . بنابراین ، با کمک چین لینک اکنون می توان از قراردادهای هوشمند در سیستم مالی سنتی استفاده کرد.

از نظر فنی ، چین لینک نرم افزاری با استفاده از API برای قراردادهای ارز دیجیتال ارائه می دهد.

چین لینک با یک شبکه غیرمتمرکز ، DApp ها را با داه های دنیای واقعی متصل می کند . اوراکل به بارگذاری داده ها در بلاکچین کمک می کند و به این ترتیب قراردادهای هوشمند می توانند با محیط خارجی ارتباط برقرار کنند.

هدف چین لینک دسترسی به داده هایی است که می توانند توسط بلاکچین های مختلف استفاده شوند و اطمینان حاصل شود که ارتباط بین دنیای دیجیتال و دنیای واقعی وجود دارد. تیم این پلتفرم سعی در ایجاد یک شبکه غیرمتمرکز ارائه دهنده خدمات دارد.

از توکن های لینک برای پرداخت خدمات اپراتورهای نود هنگام ارائه داده از منابع خارجی استفاده می شود. در حالی که اپراتورها کارمزد را بسته به تقاضای منابع خارجی تعریف می کنند.

 بیشتر  بخوانید>> راهنمای جامع خرید ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۴

ویژگی های چین لینک

تمرکز اصلی چین لینک کار بر قراردادهای هوشمند است . چین لینک قرارداد هوشمند را با دسترسی به هر API خارجی که می خواهید به آن متصل کنید فراهم می کند. بنابر این ، امکان پرداخت از طریق قرارداد به هر سیستم پرداخت یا شبکه بانکی وجود دارد.

سه عملکرد قراردادهای هوشمند:

1.ارزیابی اعتبار : کاربران می توانند از قراردادهای هوشمند با محدوده خاصی از پارامترها استفاده کنند . اوراکل هایی که قوانین شبکه را نقض می کنند و داده های نادرستی را ارائه می دهند مجازات می شوند . در مواردی که قرارداد هوشمند تعداد کافی برنامه را دریافت می کند ، توافق نامه خدمات با چین لینک آغاز می شود.

2.کار با داده های خارجی : هنگامی که اوراکل های خارجی انتخاب می شوند ، یک توافقنامه را برنامه ریزی می کنند و داده های درخواستی را تحویل می دهند.

3.تجمع : به عنوان گام سوم ، قرارداد تجمع ، تمام داده های منتقل شده توسط اوراکل های خارج از زنجیره را جمع آوری می کند و سپس آنها را به طور متوسط برای ایجاد یک پاسخ جمع می کند.

به زبان ساده ، چین لینک را می توان به عنوان شبکه ای غیرمتمرکز که اطلاعات را تهیه می کنند ،توصیف کرد.

 و همچنین بدانید>> آموزش خرید تتر از نیپوتو

تعامل چین لینک با اوراکل

برای دستیابی به داده های خارج از زنجیره با استفاده از چین لینک دو قرارداد وجود دارد.

1.استفاده از داده های مرجع : قراردادهای داده های مرجع ، نشان دهنده نقاط مرجع درون زنجیره ای برای دسترسی به داده های خارج از زنجیره است که اغلب به روز می شوند . بازیابی داده های پشتیبانی شده از طریق آنها در یک معامله واحد سریع و کارآمد انجام می شود.

2.درخواست و دریافت داده ها : روش دوم بازیابی داده ها از هر API خارجی را امکان پذیر می کند . هنوز هم ، برای دسترسی به آن در یک معامله واحد ، داده ها باید ابتدا با یک قرارداد هوشمند از اوراکل درخواست شوند تا عملکرد پاسخگویی برای پاسخ به درخواست آغاز شود.

بطور کلی ساختار چین لینک از سه نوع قرارداد هوشمند تشکیل شده است که شامل قرارداد اعتبار چین لینک ، قرارداد تطبیق سفارش چین لینک و قرارداد تجمع چین لینک می باشد.

 بیشتر بدانید>> کسی میلیاردها تتر را دیده است؟(اینکه از تتر پشتیبانی می شود، همیشه یک راز بوده است)

مزایا و معایب چین لینک

مزایا:

  • انجام معاملات به وسیله اوراکل ها. این موضوع سبب امنیت و همچنین سرعت می شود.
  • توکن های لینک طبق استاندارد ERC677 ارائه می شوند.
  • همکاری با بزرگ ترین شرکت ها

معایب :

  • در صورت انجام معامله اشتباه، بازگشت سرمایه غیر ممکن خواهد بود.
  • بلاک چینی که ارز دیجیتال چین لینک در آن فعالیت می کند، مشکلات را در بخش های کوچک حل می کند.

 

 منبع خبر: https://nipoto.com/mag/what-is-chainlink/

برچسب ها: تدبیر24 ، چین لینک
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها