بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۱۴۴۲۲
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۰
مدیر عامل جمعیت طرفداران ایمنی راهها با بیان این که، یک سوم تخت بیمارستانهای کشور به مجروحین حوادث رانندگی اختصاص دارد گفت: تلفات جاده ای در کشور دومین عامل مرگ و میر بشمار می رود، در حالی که در آمارهای جهانی تلفات حوادث رانندگی در رده نهم قرار دارد.
به گزارش تدبیر24 به نقل از ایرنا، بهروز غروی روز سه شنبه در نشست هم اندیشی متخصصان و کارشناسان اساتید دانشگاهی با وزیر راه و شهرسازی، افزود: سالانه حدود 700 هزار تصادف رانندگی در راههای کشور اتفاق می افتد و در این حوادث حدود 20 هزار نفر فوت می کنند و بیش از 250 هزار نفر مجروح می شوند که این رقم معادل یک درصد جمعیت کشور است.

به گفته مدیر عامل سازمان مردم نهاد جمعیت طرفداران ایمنی راهها، طی سالهای 81 تا 90 بیش از دو میلیون و 200 هزار خانوار در کشور که حدود 10 میلیون نفر از جمعیت کشور را تشکیل می دهند با مصدومان ناشی از حوادث رانندگی درگیر بودند.

وی با اشاره به میزان خسارت مالی حوادث رانندگی در کشور افزود: در دهه 80 ، هفت درصد تولید ناخالص داخلی کشور به خسارتهای ناشی از حوادث رانندگی تعلق گرفت، در حالی که رشد اقتصادی کشور حدود چهار درصد بود و این موضوع نشان داد، حوادث رانندگی عملا به عنوان دشمن خاموش، رشد اقتصادی کشور را بلعیده است.

بهنام امینی استاد دانشگاه گفت: سالانه حدود 20 هزار نفر در جاده های کشور کشته می شوند، در حالی که با ارایه راهکارهای مناسب می توانیم از فوت 15 هزار نفر آنان جلوگیری کرد.

وی افزود: همه ما در حوادث رانندگی مسئول هستیم و باید با اعمال مدیریت صحیح در برابر مسئولیت های حقوقی پاسخگوی وظایف خود باشیم.

علی خاکساری عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز گفت: آمارها حاکی است که 50 درصد حوادث رانندگی در درون شهرها اتفاق می افتند و این موضوع نشان می دهد، عوامل دیگری در حوادث رانندگی کشور نقش دارند که هیچ وقت در آمارهای ارایه شده مورد توجه قرار نمی گیرند.

وی افزود: با این حال به نظر می رسد، آمارهای ارایه شده در زمینه حوادث رانندگی زیاد مورد اعتماد نیستند، زیرا بسیاری از عواملی که در حوادث رانندگی نقش دارند در این آمارها قید نمی شوند.

فرهاد مهریاری معاون اداره کل ایمنی و حریم راههای سازمان راهداری نیز گفت: اصلاح ساختارهای آموزشی برای کاهش تلفات رانندگی بسیار تاثیرگذار هستند و از این طریق باید بتوانیم با آموزش های مورد نظر ایمنی را در جاده های کشور بیشتر کنیم.

وی تاکید کرد: برای برقراری ایمنی بیشتر در راههای کشور باید در زمان طراحی و احداث راهها رعایت استانداردهای ایمنی راهها مورد توجه جدی قرار گیرد.

محمد بخارایی رییس هیات مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راهها نیز در این نشست گفت: 70 درصد حوادث رانندگی کشور مربوط به خطاهای انسانی است و باید نهادهای فرهنگی کشور با حساسیت خاصی مردم را در این حوزه آگاه کنند.

وی افزود: در بین 190 کشور جهان، ایران در رتبه 84 حوادث رانندگی قرار دارد و ضروری است فرهنگ سازی خود را در این بخش از دانش آموزان، دانشجویان و رانندگان آغاز کنیم.

وی پیشنهاد کرد: برای استقرار ایمنی در جاده های کشور می بایست مردم به صورت مستقیم درگیر این مساله مهم اجتماعی شود تا بتوانیم در این زمینه به نتایج خوبی برسیم، زیرا عموم مردم در کاهش حوادث رانندگی در کشور بسیار تاثیرگذار هستند.

علیرضا خاوندی عضو هیات علمی دانشگاه زنجان با اشاره به نبود مجتمع های رفاهی در جاده های کشور یادآور شد: وجود مجتمع های رفاهی در راههای مواصلاتی کشور برای ایمنی جاده ها ضروری است تا رانندگان به همراه خانوادههای خود بتواند از این مجتمع ها در زمان خستگی استفاده کنند.

به گفته این استاد دانشگاه زنجان، علاوه بر این در طراحی راههای کشور باید به ایجاد مراکز رفاهی در حاشیه جاده ها توجه شود، زیرا رانندگان به دلیل نبود مکان های مناسب و امن، تنها به فکر رسیدن به مقصد نهایی هستند.

سید حسین میر شفیعی معاون راههای روستایی وزیر راه و شهرسازی نیز معتقد است: طی هشت ماهه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، حوادث رانندگی در راههای روستایی کشور در مجموع هشت درصد کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان آن که، پلیس راهور در جاده های روستایی آنچنان نقش ندارد، افزود: با این حال طی هشت ماهه سال جاری، 1047 نفر در راههای روستایی کشور بر اثر حوادث ناشی از رانندگی کشته شده اند و ما امیدواریم شاهد کاهش این آمار باشیم.

یادآور می شود که با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی راهکارهای کاهش سوانح و حوادث جاده ای در نشستی با متخصصان، کارشناسان و اساتید دانشگاه های فنی در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

در پایان این نشست تعدادی از اساتید دانشکده های فنی دانشگاههای صنعتی راهکارهای خود را برای کاهش حوادث و تلفات جاده ای مطرح کردند و مقرر شد برخی از این راهکارها در کمیسیون ایمنی راههای کشور مورد بررسی قرار گرفته و این نشست با حضور متخصصان و کارشناسان حمل و نقل جاده ای با حضور وزیر راه و شهرسازی همچنان تداوم پیدا کند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها