بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۱۶۳۶۷
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۲:۴۵
سیدرضا اکرمی:
خلاف آمریکا به ما مجوز خلاف نمی دهد/ فضا با 10 سال پیش تفاوت دارد، آن روز چیزی نداشتیم امروز دست ما پر است/یک روزی یک مدیرکل در اروپا به ایران نمی امد اما امروز خودشان می خواهند با ایران رفت و امد داشته باشند/وجدانا در ظرف این دو سه ماه فشار کمتر شده یا بیشتر شده؟
تدبیر24: سید رضا اکرمی رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری در گفتگو با انتخاب اظهار داشت: برخی سخنان جان کری و اوباما را مسلم می دانند، اما اظهارات رئیس جمهور و وزیر خارجه را با تردید و تشکیک نگاه می کنند یا نمی پذیرند. این اقدامات و سخنان دور از انصاف، اعتدال و عقلانیت است.

وی  با اشاره به تلاش دولت برای نمایش چهره جدیدی از ایران در جهان گفت: یک روزی یک مدیر کل در اروپا حاضر نیود به خاطر تبلیغات و تهدیدات آمریکا به ایران بیاید اما وقتی چهره واقعی کشور را همراه با قدری انعطاف پذیری نشان دادیم، امروز خودشان آمده اند و کوتاه آمدند و می خواهند رفت و آمد با ایران را شروع کنند. 

اهم اظهارات سید رضا اکرمی رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری در مصاحبه با «انتخاب»، در پی می آید:

{در مورد شایعات علیه رئیس جمهور و تیم هسته ای} ما در کشور پس از انتخابات 24 خرداد 92 هم ازادی بیان داریم و هم ازادی بعد از بیان. بطور طبیعی افراد به دلیل ظرفیت هایی که دارند، از خود واکنش نشان می دهند اما بعضی ها به دلیل عدم اگاهی و اطلاع، سخنانی به زبان می آورند. مثل اینکه گفته می شود، در ژنو خون دادیم و نان گرفتیم، واقعا این اظهارات به خاطر عدم اطلاع یا کم اطلاعی این افراد است.

این طیف حتی گاهی عبارات جان کری و اوباما را مسلم می دانند، اما اظهارات رئیس جمهور و وزیر خارجه را با تردید و تشکیک نگاه می کنند یا نمی پذیرند. این اقدامات و سخنان دور از انصاف، اعتدال و عقلانیت است.

رهبر معظم انقلاب فرمودند اینها فرزندان نظام و انقلابند، پس ما باید به انها اطمینان کنیم و اگر نقدی داریم، ابتدا باید از مقامات مسئول سئوال کینم و بعد اظهار نظر کنیم نه اینکه بگوییم انها سند را منتشر کردند، چرا شما منتشر نمی کنید.

 آمریکایی ها با این اقدامات خود به دنبال آن هستند که ببینند در داخل کشور ما به چه کسی اعتماد می کنیم،‌ به مسئولان خودمان یا بیگانه؟

براساس متن و بیان قرآن، وقتی فاسق خبر مهمی می آورد شما باید آن را تبین کنید. اینکه بگوییم آنها سند محرمانه را منتشر کردند، شما چرا نمی کنید درست نیست. اگر آنها سند را منتشر کردند،‌ خلاف کردند و این اقدام انها نباید مجوز خلاف ما باشد.

اخیرا اعلام شده که سند اصلی در اختیار رئیس مجلس و سران قوا قرار گرفته، پس ما باید ابتدا به مسئولان خودمان اعتماد کنیم و بعد در رابطه با اظهارات دیگران تردید و تشکیک کنیم نه اینکه بالعکس.

{در مورد انتقادات به توافق ژنو} معتقدم این افراد یا اطلاعی ندارند یا کم اطلاعند یا خدای نکرده، تسویه حساب های فردی است که در این صورت باید از خدا بخواهیم این بدبینی ها را از دل های مان خارج کند. البته خیلی هم نباید به سخنان این افراد واکنش نشان داد.

البته در فرهنگ اسلامی داریم که اگر با دشمن صلح کردید باز جانب احتیاط را رعایت کنید. به هرحال همه می دانیم امریکا و سلطه گران جمهوری اسلامی را قبول ندارند چون استقلال جمهوری اسلامی را قبول ندراند.

{علت مخالفت با توافق ژنو} روزی آقای جک استرا می گفت ایران 20 سانتریفیوژ داشته باشد، اما انها می گفتند 2 سانتریفیوژ هم نمی دهیم. اما کشور ایستادگی کرد و سانتریفیوژها را به 19 هزار عدد و غنی سازی را به 20 درصد رساند. بعلاوه دانش و فناوری این حوزه در دستان ما هست و ما هم دانشمند داریم و هم دانشجو. با این اوصاف الان دست ما بالاست، اگر انعطاف نشان می دهیم، فضا با 10 سال پیش تفاوت دارد چون آن روز چیزی در دست نداشتیم. اکنون دست ما پر هست، برای همین با اعتماد و اطمینان می گوییم حاضریم 20 درصد را به 5 درصد برسانیم، چون فن و تکنولوژی هسته ای را در اختیار داریم.

 10 سال قبل زمینه ای بود که باید می ایستادیم، الان به گونه ای است که دستمان پر است و انعطاف باید نشان دهیم تا بتوانیم این تبلیغات خشن علیه کشور را از بین ببریم.

یک روزی یک مدیر کل در اروپا حاضر نیود به خاطر تبلیغات و تهدیدات آمریکا به ایران بیاید اما وقتی چهره واقعی کشور را همراه با قدری انعطاف پذیری نشان دادیم، امروز خودشان آمده اند و کوتاه آمدند و می خواهند رفت و آمد با ایران را شروع کنند.  بنابراین ، ما باید این طرف کار را هم نگاه کنیم.

من علم غیب ندارم و از روی ان حرف نمی زنم، نه خودم را معصوم می دانم و نه تیم مذاکره کننده را. ولی وجدانا ببینید در ظرف این دو سه ماه فشار کمتر شده یا بیشتر شده؟ وجدانا وجهه ما بهتر شده یا بدتر؟ مواضع ما تغییر واقعی پیدا کرده یا نرمش قهرمانانه است؟

 از دوستان روحانی توقع دارم که واقعا توجه کنند، ما بین خوب و خوب تر انتخاب نمی کنیم ما بین بد و خوب یا بین بد و بدتر را انتخاب می کنیم. در حقیقت، باید اصول را حفظ کرد و در مورد فروع باید انعطاف نشان داد.

{تسلیت گویی ها} این اقدامات یا از روی بی اطلاعی است یا یا تسویه حساب های فردی یا اینکه مواضع نامناسبی در گذشته داشته اند  حالا می بینند کم اورده اند، و می خواهند صدای خود را بلند کنند و به قولی فرار رو به جلو کنند.

{سخن مشترک تندروهای آمریکا و ایران در مورد انتشار سند توافق} من هرگز اتحاد و ارتباطی بین تندروهای خودمان و کنگره نمی بینم. ما یک جامعه انقلابی داریم که در آن افراد هرچه پخته تر باشند متین تر حرف می زنند، هرچه اگاه تر باشند جامع تر حرف می زنند و هرچه کم اطلاع باشند مواضع اینگونه دارند. به قول آقای غرویان افرادی هستند که فرق MPT را با NPT نمی دانند و معمولا صدای خود را بلند می کنند، بعد هم که به آنها می گوییم، برادرمن بیا پایین یا پیاده شو باهم برویم....آخر چطور به من که پدر و مادر و همه زندگی من را می شناسید اعتماد نمی کنید، اما به حرف آن بی پدر و مادر که اصل و نسبش مسئله دارد اعتماد می کنید و می گویید اینها اینطور گفته اند. در واقع این سخنان و اقدامات عاقلانه و محترمانه نیست.

{ادعای برخی در مورد موضع رهبری در قبال توافق ژنو} این حرف ها از آن حرف هاست. رهبر معظم انقلاب فرمودند من خوشبین نیستم و در عین حال گفتند که این یک تجربه است. ما این دو سخن را در کنار یکدیگر بگذاریم و ببنیم.

ما این شش ماه را تجربه می کنیم، اگر دیدیم آنها بازهم همان ما خوش خط و خالند سر جای اول باز می گردیم اما با این دستاورد به همان جایگاه سابق برمی گردیم که به دنیا می گوییم، ما انعطاف نشان داده و اجازه بازرسی دادیم و غنی سازی را به 5 درصد رساندیم. لااقل در افکار عمومی خودمان سربلندیم و نشان دادیم که لجباز و یک دنده نیستیم.  در افکار بین المللی نیز یکبار دیگر به دنیا نشان دادیم که ایران اهل قانون است.

هیچ منافاتی ندارد که در خصوص مسئله هسته ای اهل مراقبت،‌ نظارت، هوشیاری و هشدار باشیم.اما اگر این سخنان از روی بدبینی و وسواس و سوظن باشد، نه شرعی است و نه قانونی.

{احتمال بازگشایی سفارت امریکا} جمهری اسلامی ایران فقط با اسرائیل صهیونی رابطه و ارتباط نخواهد داشت، چون این رژیم را غاصب و ظالم می دانیم. بنای ما این است که به غیر از اسرائیل با هر کشوری که احترام و منافع و موجودیت ما را به رسمیت می شناسد،  ارتباط داشته باشیم و منافعش را به رسمیت بشناسیم.

الان ما با کشورهایی مثل چین و روسیه ارتباط داریم اما در برخی از مسائل با هم دچار اختلاف نظر هستیم. همین چین و هند پول نفت ما را نمی دهند، همانطور که امریکا نمی دهد مگر اینها خیلی علیه السلام ما با برخورد می کنند؟ چین و هند پول نفت ما را نمی دهند ولی با آنها همچنان ارتباط داریم. در ماجرای سوریه، مگر ترکیه خوب عمل می کند؟ ولی درعین حال با این کشور ارتباط داریم. در این حوزه، ما باید سبک سنگین کنیم، نباید 0  یا 100 را انتخاب کنیم باید عددی بین این دو را تعیین کنیم.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها