بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۱۸۳۳۰
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۲
حضور زنان در ورزشگاه‌های ورزشی برای دیدن مسابقات آقایان یکی از مسایل همیشه بحث‌برانگیز در سال‌های اخیر بوده، هرچند در بعضی رشته‌ها مانند والیبال و بسکتبال در دهه 80، زنان تماشاگر در مسابقات داخلی و بین‌المللی مشکلی برای ورود نداشتند. اما در طول دوسال گذشته دوباره با حضور آنها در استادیوم‌های ورزشی مخالفت شده است و حتی در لیگ جهانی والیبال در حالی که ابتدا مخالفتی صورت نگرفت، اما در طول مسابقات از حضور زنان در سالن 12هزارنفری آزادی جلوگیری شد.
تدبیر24: کار به‌ جایی کشید که حتی میزبانی ایران برای دوره بعد با مشکل مواجه شود و حضور زنان به یکی از شروط فدراسیون جهانی والیبال برای حضور ایران در این مسابقات تبدیل شود. به تازگی نامه‌ای را سه فدراسیون توپی والیبال، هندبال، بسکتبال و کمیته فوتسال تهیه کردند تا در اختیار وزیر ورزش قرار بگیرد تا مشکل حضور بانوان در ورزشگاه‌ها را برای همیشه حل کند.

این نامه را محمد داورزنی، رییس فدراسیون والیبال و سیدرضا افتخاری، رییس کمیته فوتسال تهیه کردند و روسای فدراسیون هندبال و بسکتبال نیز از آن حمایت کردند. افتخاری معتقد است این مشکل یک‌بار برای همیشه باید حل شود و موانعی که نه قانونی است و نه شرعی در این زمینه برداشته شود. رییس کمیته فوتسال با دفاع از حضور تماشاگران زن در بازی‌های فوتسال آقایان در این‌باره به ایسنا گفت: «فوتسال ورزشی است که بازیکنان درآن لباس پوشیده دارند، اگر برنامه‌ریزی درستی در سالن‌ها صورت بگیرد و قسمت مشخصی برای بانوان تعیین کنیم با حمایت حراست ورزشگاه به‌راحتی بانوان به ورزشگاه می‌آیند. به‌هرحال آنها هم حقی دارند و دوست دارند رشته مورد علاقه خود را از نزدیک تماشا کنند. شما ببینید چقدر عاشق والیبال در ایران وجود دارد. فوتسال، بسکتبال و هندبال هم همین‌طور. در تمام دنیا بانوان به ورزشگاه‌ها می‌آیند. چرا در ایران این امکان وجود نداشته باشد.»

افتخاری مانند بسیاری از کارشناسان مسایل اجتماعی و ورزشی معتقد است حضور بانوان می‌تواند باعث آرام‌شدن جو ورزشگاه‌ها شود، او در این‌باره گفت: آقایان با بودن خانم‌ها رعایت می‌کنند و شعارها فیلتر می‌شود. مگر زمان حضور آنها در بازی‌های والیبال مشکلی پیش آمد؟ اگر دلیل شرعی دارد بگویند ما هم بدانیم. هیچ دلیلی وجود ندارد. فکر می‌کنم الان وقتش رسیده که دولت هم از این طرح حمایت کند، خود رییس‌جمهور هم ورود کند. هرچند گفته می‌شود این نامه تهیه شده است، اما پیگیری خبرنگار «شرق» مشخص کرد که هنوز روسای فدراسیون‌ها این نامه را تایید نکرده‌اند، اما به‌شدت به‌دنبال آن هستند که با تهیه این نامه هرچه سریع‌تر اجازه حضور بانوان را بگیرند.

 در این میان فدراسیون والیبال وضعیت بغرنج‌تری دارد، در حالی که رییس فدراسیون جهانی، به فدراسیون والیبال اعلام کرده در سال آینده باید بانوان در سالن 12هزارنفری آزادی حتما حضور داشته باشند، به‌همین دلیل فدراسیون والیبال به‌دنبال آن است که هرطور شده اجازه حضور بانوان را بگیرد و در این‌باره رایزنی‌های گسترده‌ای را انجام داده است. به‌نظر می‌رسد با توجه به اینکه این مساله برای فدراسیون‌های نام‌برده‌شده به‌خصوص والیبال بسیار مهم است، احتمال موافقت با حضور بانوان وجود دارد، ضمن اینکه نه‌تنها والیبال بلکه فوتبال به حضور زنان در ورزشگاه‌ها احتیاج دارد، به عقیده کارشناسان، یکی از راه‌های جبران کمبود تماشاگر در لیگ برتر فوتبال، موافقت با حضور بانوان است.

 طاهره طاهریان، مشاور امور ورزش دختران و زنان معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست‌جمهوری هم با حمایت از حضور زنان در استادیوم‌های ورزشی، معتقد است با اندیشیدن تمهیداتی در زمینه ورود و خروج و محل استقرار آنان، می‌توان امکان حضور زنان را در استادیوم‌های فوتبال فراهم کرد. به‌گفته طاهریان در زمینه حضور زنان در ورزشگاه‌ها، کار پژوهشی انجام شده است و درخواست‌های زیادی از سوی زنان برای تماشای مسابقات فوتبال به دست نهاد ریاست‌جمهوری رسیده است. بر اساس نتایج به‌دست‌آمده، حضور زنان در استادیوم‌ها از جمله استادیوم‌های فوتبال 17 حسن و شش یا هفت عیب دارد.

بنابراین باید تدابیر لازم را برای ورود زنان به این مکان‌ها اندیشید. مشاور امور ورزش دختران و زنان معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست‌جمهوری، معتقد است در رشته‌هایی مانند والیبال و بسکتبال، مشکلی برای حضور زنان وجود ندارد و باید آنها بدون مشکل بتوانند در ورزشگاه حضور پیدا کنند. اما در رشته‌هایی مانند شنای مردان و کشتی اشکالاتی وجود دارد یا اینکه بانوان تمایلی به رفتن به این مسابقات ندارند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها