بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۲۲۰۳۹
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۳
یوسف مولایی کارشناس حقوق بین‌الملل
راساس توافق «مقر» که بین آمریکا و سازمان ملل به تصویب رسیده است این کشور در قبال سازمان ملل و نمایندگان کشورها تعهداتی دارد و اگر . . .
تدبیر24: در چند روز اخیر موضوع معرفی سفیر جدید ایران در سازمان ملل متحد و عدم صدور روادید برای ابوطالبی از جانب ایالات متحده آمریکا به مساله مهمی تبدیل شده است. بطوری که سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرده که پیگیری موضوع و شکایت ایران نسبت به عدم صدور روادید از سوی دولت آمریکا برای سفیر ونماینده دائم پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک از طریق سازوکارهای رسمی موجود برای رسیدگی به این موضوع فعال شده و در دست اقدام است.

این اقدام از طرف دولت ایران در جهت دستیابی به حقوق از دست رفته خود کاملا پسندیده است و باید در این راستا تلاش داشته باشد؛ شکایتی که ایران مطرح کرده به یکی از کمیته‌های موجود در سازمان ملل ارجاع داده می‌شود. در این کمیته موضوع ایران پیگیری و رای صادر خواهد شد اما این سوال مطرح می‌شود که آیا ایالات متحده آمریکا به رأیی که صادر خواهد شد تا چه حد گردن می‌نهد زیرا تجربه و تاریخ نشان داده که آمریکا در موقعیت‌هایی مانند موضوع کشور نیکاراگوئه که حتی دادگاه لاهه در مورد موضوعی مشابه ایران رای صادر و آمریکا را به دخالت در امور داخلی این کشور محکوم کرد بازهم به واسطه قدرت جهانی‌اش رویه خود را پیش برد و به نظر دادگاه وقعی ننهاد. ممکن است در مورد شکایت ایران نیز همین موضوع پیش بیاید و باید ایران برای حل کردن چنین موضوعی از راه دیپلماتیک آن وارد شود. مسلما چهره سیاسی آمریکا خدشه‌دار خواهد شد ولی می‌تواند بازهم رویه خود را پیش گیرد.

بهترین حالتی که در این مورد ممکن است پیش بیاید، شکایت سازمان ملل ازآمریکا به دیوان بین‌المللی دادگستری است. متاسفانه در این مواقع به دلیل این که سازمان ملل دارای سرزمین مستقل و از آنِ خود نیست باید جلسات خود را در یکی از کشورهای عضو برگزار کند و از طرفی کنگره یا مجلس هر کشوری حق دارد در اعمال حاکمیت آن کشور از قانون‌گذاری استفاده کند و تصویب این قوانین هم بر عهده قوه مقننه گذاشته شده است.

تصویب چنین قانونی در تعارض با تعهدات بین‌المللی آمریکاست و ممکن است تبعات دیگری برای دولت آمریکا ایجاد کند. به صورت کلی اگر این قانون تصویب شود و به اجرا برسد به جایگاه بین‌المللی آمریکا ضربه خواهد زد و این جایگاه را مخدوش می‌کند. براساس توافق «مقر» که بین آمریکا و سازمان ملل به تصویب رسیده است این کشور در قبال سازمان ملل و نمایندگان کشورها تعهداتی دارد و اگر مصوبه مجلس سنا مغایر با مفاد سازمان ملل باشد، سازمان ملل می‌تواند در دادگاه بین‌المللی علیه آمریکا شکایت کند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها