بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۲۲۲۳۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۶
حميد نجف عضو شوراي مركزي حزب اسلامي كار
بعضي از اين مديران كه خارج از نظام شايسته سالاري و ضابطه مند از طريق ارتباطات محفلي و ديگر روابط ، يك شبه ره صد ساله را طي كرد ه اند ، هيچگاه به دولتي كه باعث رشد نا گهاني آنان شده پشت نخواهند كرد ، هرچند در ظاهر مجيزه گوي مديران دولت جديد باشند .

تدبیر24: جابجائيهاي گسترده مديريتي در دولت قبلي به حدي بود ، كه در بعضي از مراكز به بدنه كارشناسي ، كارمندي و حتي كارگري و سرايداري هم سرايت كرده بود .

اين كار غير حرفه اي پاكترين دولت تاريخ ايران هر چند از روي تسويه حسابهاي شخصي و سياسي انجام گرفت اما به تدريج باعث وارد شدن ضربات مهلكي به خود دولت شد .

دولت احمدي نژاد در دوره مديريت كاري خود، با جابجايي گسترده بسياري از مديران و كارشناسان خبره ، با افراد غير حرفه اي ، در حقيقت به نا كار آمدي دولت خود افزود .

بسياري ازمديرا ن شايسته و با تجربه را به بهانه هاي واهي و تهمتهاي ناروا يك شبه به زير كشيدند و خانه نشين كردند، افرادي را كه از نظر سياسي در غالب هيچ جريان و حزبي نمي گنجيدند .

متاسفانه اين حجم عظيم جابجائيها ، نا كار آمدي دولت را علي رقم بودجه هنگفت ناشي از درآمدهاي نفتي به اوج خود رساند و باعث خلق آمار هاي وحشتناكي چون افزايش فساد ، رانت و اختلاس در كشور گرديد .

بدنه مديريتي دولت كه مسئول اصلي اجراي سياستهاي كلان اقتصادي ، اجتماعي و سياسي آن بود به دليل سو مديريت سهوا و يا عمدا كشور را در شرايط وخيمي قرار داد .

شرايطي كه متاسفانه هنوز هم با گذشت حدود 7 ماه از آغاز فعاليت دولت تدبير و اميد كم و بيش شاهد آن هستيم .

هنوز هم بيش از 80 درصد اركان مديريتي و كارشناسي لايه هاي اجرايي دولت در دستان منسوبين دولت احمدي نژاد قرار دارد .

افرادي كه عمده آثار مخرب عملكرد دولت قبلي ناشي از سو مديريت آنان است ، افرادي كه به گونه اي هنوز هم خود را وامدار دولت مهر ورز قبلي مي دانند و با سر پيچي و كارشكني هاي مستقيم و غير مستقيم سعي در تخريب دولت روحاني دارند .

بعضي از اين مديران كه خارج از نظام شايسته سالاري و ضابطه مند از طريق ارتباطات محفلي و ديگر روابط ، يك شبه ره صد ساله را طي كرد ه اند ، هيچگاه به دولتي كه باعث رشد نا گهاني آنان شده پشت نخواهند كرد ، هرچند در ظاهر مجيزه گوي مديران دولت جديد باشند .

جا دارد كه مديران ارشد دولت آقاي روحاني بر اساس شعار شفاف مردم در انتخابات ، مبني بر لزوم تغييرات اساسي ، از لاك محافظه كاري و مماشات خارج شوند و سال جديد را با پالايش مديريتي به سر انجام بر سانند .

وزرا و مديران ارشد دولت تدبير و اميد بايد بدانند كه به هر حال ضعف ناشي ازعدم همراهي مديران لايه هاي مياني مي تواند در دراز مدت موجبات نا كارامدي دولت تدبير و اميد را نيز در پي آورد .

همچنانكه در جريان توزيع سبد كالا اين تجربه عدم همراهي ، كاملا نمايان و عريان شد .

مديران ارشد دولت روحاني بايد بدانند كه در صورت عدم همراهي بدنه اجرايي هيچ برنامه و طرحي به شكل كامل و صحيح به سر منزل نخواهد رسيد.

آنان بايد به اين نكته كليدي توجه كنند كه بخش اعظمي از آمار هاي مربوط به افزايش فساد اداري و اقتصادي مربوط به فساد بدنه دولت است نه مقامات ارشد آن .

جا دارد كه اين عزيزان با توجه به شرايط فعلي كشور و لزوم برنامه ريزي دقيق براي گذار از بحرانهاي عديده پيش رو، نسبت به بدنه اجرايي دولت هم عنايت ويژه اي داشته باشند .

به هر حال صلاح ملك خويش خسروان دانند .

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
دارا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
0
0
آقای نجف ، اگر مختصری در باره ی مدیریت و سیستم مطالعه کرده باشید ؛ مشکلات اجراء کارها ، و عدم نتیجه گیری ، در طرحها و برنامه ها ، ناشی از ناقص بودن فرآیندها است . یعنی عدم مدیریت .
هر کجا از اجزاء فرآیند ، مشکل داشته باشد ؛ از جمله ، مشکل مجریان و بقول جنابعالی ( بدنه ی اجرایی ) عدم مدیریت و برنامه ریزی نادرست را اثبات می کند .
پیشنهاد می کنم ؛ کمی در باره ی فرآیند برنامه ریزی و همچنین مدیریت پروژه و آنالیز ریسک ، مطالعه کنید و بعد بچسبید به تخم مرغ دزد . مجریان هم اگر وضع جیبشان کمی تا قسمتی مانند مدیران ارشد بود ، مسلم بدانید خوب اجرا می کردند .
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها