بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۲۲۳۹۶
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۸
سیدرحمان موسوی مسئول شاخه گیلان سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار
سلسله مباحث گفتمان فرهنگی(2)/فرهنگ,اساس هویت یک جامعه است.
تدبیر24: در کشورهای مختلف تعاریف مختلفی از فرهنگ ارائه شده است.ریموند ویلیامز در کتاب کلیدواژه ها معتقد است که مفاهیم فرهنگ در سه نوع کاربرد رایج انعکاس یافته است:

1- تعاریفی که اشاره به رشد فکری,روحی و زیبایی شناختی فرد,گروه یا جامعه دارد.

2- تعاریفی که دربرگیرنده فعالیت های ذهنی,هنری و محصولات آن ها مثل فیلم,موسیقی و تئاتر است.

3- تعاریفی که بر مشخص کردن کل راه و رسم زندگی و فعالیت ها,باورها و اداب و رسوم تداومی از مردم,یا یک جامعه تاکید دارد.

فرهنگ به عنوان پایدارترین حوزه اجتماعی شکل و حرکت جامعه را مشخص میکند و رصد عوامل شکل دهنده به فرهنگ,هویت فرد و جامعه به عنوان منشاء رشد و تعالی یا سقوط اجتماع انسانی یکی از گام های اساسی در مهندسی فرهنگ جامعه به حساب می آید(مخبر دزفولی)

فرهنگ یک جامعه اساس هویت آن جامعه است.منظور ما از فرهنگ, مظاهر فرهنگی چون زبان,خط,عقاید,اداب اجتماعی,خصلت های قومی و بومی و مانند آن است.عاملی که یک ملت را به ایستایی یا پویایی,سازگاری و تسامح یا پرخاشگری و بی حوصلگی,ذلت پذیری و دون همتی یا مناعت و بلندی طبع رهنمون میشود,فرهنگ ملی است.فرهنگ محصول تعریف جمعی از یک جامعه,موثر در همه حرکات و تحولات و تشکیل دهنده هویت یک جامعه می باشد.
در نگاه نظام مند به فرهنگ,هیچ یک از مسائل فرهنگی بر دیگر مسائل فرهنگی اولویت ندارد چرا که همه آن ها به هم پیوسته و وابسته اند و تغییر در یک جزء سایر اجزای فرهنگ را نیز تحت تاثیر قرار میدهد.

فرهنگ زیربنای اصلی توسعه پایدار

فرهنگ مانند دیگر پدیده های زندگی بشر متغییر و پویاست و این خاصیت دگرگونی آن را از ایستایی باز میدارد.بنابراین در روزگاری که تاکید کلیه جوامع بر توسعه پایدار است,انکار نقش فرهنگی,لغزش جبران ناپذیری خواهد بود که نه تنها نسل کنونی بلکه نسل های آینده را نیز دچار بحران خواهد کرد.

در ادامه این سلسله مباحث ضمن تعریف جامع فرهنگ به عنوان زیربنای اصلی توسعه پایدار به این متغییردر برنامه های توسعه نیز اشاره میکنیم.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها