بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۲۲۴۶۴
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۸
عبدالله عبدالله پیشتاز آرا است
در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تقلب شد اما در این کشور قیامت نشد. چرا که این بار عبدالله عبدالله، فرد پیشتاز در شمارش آرا و بخت نخست پیروزی در این مرحله از انتخابات است. انتخابات در افغانستان با این ترکیب آرا به دور دوم کشیده خواهد شد.
تدبیر24: عبدالله عبدالله از جمله نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بود که بیشترین نگرانی را نسبت به بروز تقلب در انتخابات ریاست جمهوری داشت.

سال ۱۳۸۸ هم پس از آن که دو رقیب انتخاباتی در انتخابات ریاست جمهوری یعنی حامد کرزی و عبدالله عبدالله پیشتاز انتخابات شدند، شائبه تقلب در آرا به نفع کرزی بر سر زبان ها افتاد.

در آن زمان نهادهای بین المللی و گروه های سیاسی و اجتماعی در داخل افغانستان از رفتن نامزدهای پیشتاز یعنی کرزی و عبدالله به دور دوم سخن می گفتند. چرا که هیچ کدام از این دو نتوانست بودند حائز اکثریت آرا شوند. با این حال انتخابات اما به دور دوم نرفت چرا که با اعلام انصراف عبدالله عبدالله، حامد کرزی به عنوان رئیس جمهور افغانستان شد.

در آن زمان وقوع تقلب در انتخابات ریاست جمهوری هم نه تنها توسط ناظران خارجی و داخلی بلکه توسط نامزد پیروز یعنی حامد کرزی هم تایید شد.

بر همین اساس حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان پیش از برگزاری انتخابات اخیر ریاست جمهوری در افغانستان که نخستین انتقال دموکراتیک قدرت در این کشور محسوب می شد، چرا که این دوره از انتخابات برای نخستین بار با مدیریت افغان‌ها برگزار شد، وعده داده بود که با تمام قدرت مانع تقلب در این دوره از انتخابات خواهد شد.

با این حال عبدالله عبدالله که به نوعی مار گزیده از تقلب در انتخابات ریاست جمهوری بود به این وعده ها توجه ای نداشت و بارها هشدار بود که تقلب در انتخابات، سرنوشت افغانستان را تغییر خواهد داد. بر همین اساس او پیش از انتخابات از مردم خواست تا با حضور گسترده در پای صندوق های رای مانع تقلب شوند.

با وجود تدابیری که دولت افغانستان به کار بست، اخبار منتشر شده از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از بروز تقلب در انتخابات حکایت داشت. البته تاکنون خبرهای تایید شده ای مبنی بر اینکه تقلب در افغانستان به نفع کدام یک از نامزدها بوده است منتشر نشده است.

با این حال با وجود بروز تقلب در انتخابات این بار عبدالله عبدالله اعتراضی به آن ندارد چرا که گفته می شود تقلب آنقدر تاثیر گذار در کلیت نتایج انتخابات نداشته است.


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان نتایج اولیه شمارش نزدیک به ۵۰ درصد آراء شمرده شده را اعلام کرد که بر اساس آن عبدالله عبدالله با کسب ۴۴.۴ درصد پیشتاز است.


احمدیوسف نورستانی، رئیس این کمیسیون در یک نشست خبری گفت که این آرا شامل ۴۹.۶۷ درصد نتایج انتخابات ریاست جمهوری شانزدهم فروردین می شود و اشرف غنی احمدزی با ۳۳.۲ درصد در ردیف دوم قرار دارند.


پیش از این روز ۲۴ فروردین، کمیسیون انتخابات ده درصد از نتایج انتخابات ۲۶ ولایت از ۳۴ ولایت این کشور شامل بیش از پنجصد هزار رای از حدود هفت میلیون رای را اعلام کرده بود که ۴۱.۹ درصد آرا به عبدالله عبدالله و ۳۷.۶ درصد دیگر آرا به اشرف غنی احمد زی اختصاص یافته بود.


بنابراین به نظر می رسد با توجه به اعلام نتایج 50 درصد آرا، ترکیب نهایی شمارش آرا، درصدی مشابهه را داشته باشد و هیچ یک از دو نامزدها نتوانند حائز اکثریت آرا شوند. از این رو به احتمال فراوان انتخابات ریاست جمهوری این بار هم به دور دوم کشیده خواهد شد.


براساس گزارش‌های غیررسمی، عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمد زی که در این انتخابات پیشتازند گفته‌اند که اگر این انتخابات برنده قطعی نداشته باشد، برای رفتن به دور دوم انتخابات آمادگی دارند.

این در حالی است که عبدالله عبدالله در دوره گذشته از این کار امتناع کرده بود.
منبع: فرارو
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها