بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۲۳۴۴۷
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۹
مدیرکل اداره حفاظت و محیط‌زیست خراسان‌جنوبی گفت: نای‌بندان طبس بزرگ‌ترین پناهگاه حیات وحش ایران و مهم‌ترین پناهگاه یوزپلنگ آسیایی است.
تدبیر24: «پرویز آرامنش» در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه‌ی خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: منطقه‌ی نای‌بندان طبس بر اساس آگهی رسمی مصوبه شماره 200 شورای‌عالی حفاظت محیط‌زیست در 25 مهر 80 بعنوان پناهگاه حیات‌وحش معرفی شد.

وی ادامه داد: این منطقه با مساحت یک میلیون و 516 هزار و993 هکتار بین‌ طول­‌های‌ جغرافیایی‌ 55 درجه و 36 دقیقه تا 57 درجه و 33 دقیقه طول شرقی و عرض­‌های‌جغرافیایی 31 درجه و 50 دقیقه تا 33 درجه و 15 دقیقه عرض شمالی‌ قرار گرفته است و دامنه‌ی ارتفاعی آن نیز بین‌ 568 تا 2965 متر از سطح دریا متفاوت است.

تنوع سیمای طبیعی نای‌بندان طبس

مدیرکل اداره حفاظت و محیط‌زیست خراسان‌جنوبی در خصوص تنوع منابع آبی موجود در منطقه‌ی نای‌بندان طبس گفت: منابع آبی موجود در منطقه عمدتاً شامل چشمه­‌ها و تعداد کمی سنگ‌آب، آ‌ب‌انبار و قنات است که اغلب برای آب شرب دام­‌ها و حیات وحش استفاده می­‌شود.

آرامنش گفت: تأمین آب حیات‌وحش پناهگاه از طریق حداقل 210 فقره چشمه‌ی طبیعی و10 فقره آب‌انبار و سنگ‌آب‌های طبیعی موجود در مناطق کوهستانی تأمین می‌شود.

وی افزود: حجم آب برداشتی از این منابع قابل ملاحظه نیست، چون آب‌دهی اندکی دارند و از نظر کیفیت آب این منابع نیز بررسی‌ها و آزمایش‌ها نشان‌دهنده‌ی آن است که هر چند آب اغلب این منابع، شوری نسبتاً فراوانی دارد اما برای شرب دام و حیات‌وحش قابل استفاده است.

مدیرکل اداره حفاظت و محیط‌زیست خراسان‌جنوبی یوزپلنگ، جبیر، قوچ و میش، کل و بز، کفتار، شاه روباه، کاراکال، هوبره، زاغ بور، کبک، تیهو، کرکس، عقاب، سنقر خاکستری، افعی شاخدار، مار جعفری، تیرمار و بزمچه را از گونه‌های جانوری این منطقه برشمرد و افزود: حدود ۳۰سال پیش در منطقه‌ی «رباط گور» پناهگاه حیات‌وحش نای‌بندان طبس، گورخر ایرانی زیست می­‌کرده که هم‌اکنون نسل آن در این منطقه منقرض شده است.

آرامنش با اشاره به اینکه «جنگال» از دیگر گونه‌های جانوری این منطقه است، گفت: جنگال نام یوزپلنگی است که با حدود ۱۲ سال سن، بعنوان پیرترین یوزپلنگ جهان شناخته شده است و در این منطقه زندگی­ کرده است.

وی تصریح کرد: لاشه‌ی جنگال سال 90 در نزدیکی پاسگاه علی‌آباد در پناهگاه حیات وحش نای‌بندان طبس کشف شد که به‌علت سن زیاد و احتمالاً ناتوانی در شکار تلف شده است.

مدیرکل اداره حفاظت و محیط‌زیست خراسان‌جنوبی در خصوص گونه‌های گیاهی منطقه نای‌بندان طبس خاطرنشان کرد: درمنه، بادام‌کوهی، کروج، قیچ، رمس، تاغ، گز، اشنان، خرما، نی، پرند، کلاه میرحسن دم‌عقربی، پیازگل‌ریز، گونه‌ای گون، اسکنبیل کرمانی، اسکنبیل ایرانی، اسکنبیل طبسی، آنقوزه، کرقیج بیابانی،شن‌جاز، سگ‌دندان، شوره ابرقویی، شوره‌یزدی، خارخسک،آویشن شیرازی از مهم‌ترین گونه‌های گیاهی این منطقه است.
برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها