بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۲۳۶۱
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۰
حکایت التهاب این روزهای دانشگاه علامه
استاد، دانشجو یا کارمند. هیچ‌‌کس به‌راحتی از مدیریت این دانشگاه حرف نمی‌زند یا اگر چیزی هم بگویند، نمی‌خواهند اسمشان منتشر شود . . .

تدبیر24 : ساختمان مرکزی دانشگاه علامه، از فضای شهری فاصله دارد و نسبت به دیگر دانشگاه‌های مهم تهران برای خودش جزیره‌ای مجزا در دهکده المپیک تهران، مجاور اتوبان همت است. دانشکده‌های مختلف دانشگاه علامه از هم متفرقند. این فاصله مکانی دانشکده‌ها در دورکردن دانشجوها از یکدیگر یا دخالت در نهاد‌های دانشجویی بی‌تاثیر نبوده است

با تغییرات دانشگاه علامه، صدرالدین شریعتی اولین رئیس دانشگاهی بود که حکم خود را برای ریاست دانشگاه علامه طباطبایی از وزیر وقت علوم دریافت کرد. اما به نظر می‌رسد اولین رئیسی هم که از دانشگاه برکنار می‌شود صدرالدین شریعتی است. او در سال 84 به ساختمان مرکزی علامه، واقع در دهکده المپیک آمد؛ آمدنی که همراه بود با رفتن دانشجویان و اساتیدی که با او همراه نشدند. کل تیم اداری در همان سال‌ها تغییر کرد، چراکه در سیاست رئیس دانشگاه علامه یک مسئول هیچ‌گاه به‌طور مداوم بر صندلی خود باقی نمی‌ماند و همیشه برای مدیریت نزدیک‌ترین یاران او هم زوالی بوده است. بعد از انتخابات 92 معاون پژوهشی دانشگاه، تغییر کرد و معاون مالی این دانشگاه هم بعد از 6 ماه کار کردن از این پست استعفا داد. آن هم درحالی که گفته می‌شود دانشگاه 6 سال معاون مالی نداشت. همچنین کمی قبل از استعفای او، معاون عمرانی دانشگاه برکنار و دکتر غلامعلی چگینی با دکترای علوم سیاسی بر جای او نشست. این موج تغییرات فقط در سطح معاونان و مدیران باقی نماند. حتی برخی از مدیران پژوهشی، امور اداری، برنامه بودجه، کارگزینی و مسئول اداره فارغ‌التحصیلان نیز از جایگاه خود عزل شدند. درحالی که پیش از این همین افراد برگزیده خود شریعتی بودند. در تمام این سال‌ها تنها یک نفر همراه با صدرالدین شریعتی باقی مانده است؛ عبدا... شفیع‌آبادی. این یار 70 ساله رئیس دانشگاه علامه هشت سال است که در سمت معاون آموزشی دانشگاه قرار دارد. اگرچه سال‌ها از سنوات خدمت او می‌گذرد و هنوز مشمول بازنشستگی قرار نگرفته است، بیش از 20 استاد نامه بازنشستگی خود را یا زودتر از موعد یا به بهانه‌های رکود علمی دریافت کرده‌اند.

یکی از آخرین تغییر و تحولات رخ داده در این دانشگاه خبری بود که چند روز پیش مبنی بر جذب 100 نفر عضو هیات علمی منتشر شد. به‌طوری که رئیس این دانشگاه درحالی که به مشهد سفر کرده بود، پس از مخالفت اداره کارگزینی با صدور حکم 100 نفر، رئیس این اداره را برکنار و فرد دیگری را به‌جای او می‌نشاند. همچنین گفته می‌شود یک سرباز پیمانی را همزمان به‌عنوان مدیر پِژوهشی و بین‌الملل دانشگاه برگزیده است.

اما در پی انتشار اتفاقات چند روز اخیر درباره دانشگاه علامه دو روز پیش در نامه‌ای منتسب به انجمن اسلامی این دانشگاه ضمن حمایت از صدرالدین شریعتی از رئیس قوه قضائیه خواستار برخورد با توهین‌کنندگان به رئیس دانشگاه علامه شده بود. روز گذشته نیز رئیس این دانشگاه در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد: «انجمن اسلامی دانشگاه علامه به دفاع از عملکرد دانشگاه بیانیه‌ای صادر کرده و حرکات قبیحی که علیه دانشگاه شده را محکوم کرده است». این درحالی است که به گفته اعضای اصلی این انجمن، چنین نامه‌ای از سوی اعضای مرکزی صادر نشده. این دانشجویان در تکذیبیه‌ای به رسانه‌ها نوشتند: «ما تریبونی برای ابراز عقیده نداریم، رسانه‌ای دراختیار نداریم و هرچه را بخواهند به ما نسبت می‌دهند.» در این نامه آمده است: «بخش عمده‌ای از شورای مرکزی انجمن اسلامی فعلی دانشگاه که از فیلترهای سختگیرانه دانشگاه نیز رد شده‌اند نیز ادبیات متن منتشرشده را قبول ندارند و دبیر این تشکل که فردی دارای گرایش اصولگرایانه نیز است در تماس‌های تلفنی مکرر، انتساب این متن به خود و جریان همسو با خود در این تشکل را تکذیب نموده است».درحالی که آمار‌ها می‌گویند که دانشگاه علامه بیشترین تعداد دانشجوی ستاره‌دار، تعلیقی و اخراجی را درکل کشور دارد اما در این سال‌ها رئیس این دانشگاه به‌عنوان برترین رئیس دانشگاهی در دولت احمدی‌نژاد و الگوی دانشگاه اسلامی برگزیده شده است. همچنین به‌رغم تنزل رتبه علمی دانشگاه علامه به 59، صدرالدین شریعتی دیروز در مصاحبه با فارس تمام‌قد از وضعیت علمی این دانشگاه دفاع کرد.

یکی از دانشجویان درباره وضعیت خوابگاه‌های این دانشگاه می‌گوید: از عجایب دانشگاه علامه این است که همزمان یک نفر پست رئیس کمیته انضباطی و ریاست امور خوابگاه را برعهده داشته‌اند. قانون نانوشته‌ای که در رابطه با خوابگاه‌ها وجود دارد این است که اگر پای یک دانشجو بنا بر اتهامی به کمیته انضباطی باز شود، پیش از اثبات اتهام در کمیته انضباطی از خوابگاه محروم می‌شود.یکی از دانشجوهای حقوق این دانشگاه هم درباره دیگر تشکل‌های دانشجویی این دانشگاه می‌گوید: «انجمن علمی حقوق به‌دلیل انجام فعالیت خارج از چارچوب و حوزه مرتبط که در حکم آمده بود درسال 89 تعلیق شد. اما داستان از این قرار بود که روز قبل از اخطار درباره هدفمندسازی یارانه‌ها کاریکاتورهایی به تخته نصب کرده بودیم. فردای این واقعه هم حکمی علیه ما صادر شد». او ادامه می‌دهد: «دو روز قبل از آن یکی از اعضای اصلی انجمن، به خاطر تعطیلی کلاس‌ها برای برگزاری مراسم دعای عرفه به آقای شریعتی نامه نوشت.

استاد، دانشجو یا کارمند. هیچ‌‌کس به‌راحتی از مدیریت این دانشگاه حرف نمی‌زند یا اگر چیزی هم بگویند، نمی‌خواهند اسمشان منتشر شود. یکی از اساتید این دانشگاه می‌گوید. با این شرط که نامی از او منتشر نشود، توضیح می‌دهد: علاوه بر اینکه پسر رئیس دانشگاه علامه بدون داشتن مدرک تحصیلی دکتری به عضویت هیئت علمی درآمده است. او همین ‌طور خبر می‌دهد که پیش از استخدام این 100 نفر، 5 نفر در تابستان سال 1390 به‌جای 5 استاد شناخته شده وارد گروه توسعه دانشکده اقتصاد و برخلاف قوانین جاری با مدرک فوق‌لیسانس استخدام شدند. به گفته این استاد و به نقل از منبع موثق بسیاری از این افراد، در شرایط کنونی که مدیران دولتی درحال عوض شدن هستند، به سرعت درحال دفاع از پایان‌نامه دکتری خود هستند. این استاد سابق همچنین به افرادی اشاره می‌کند که در مقطع دکتری بدون مصاحبه با بورسیه مشغول به تحصیل بوده‌اند. این افراد نه‌تنها به‌عنوان دانشجوی بورسیه سمت‌های اجرایی خود را در دانشگاه ترک نکرده‌اند بلکه علاوه بر استفاده از موقعیت‌های مدیریتی حتی از خوابگاه دانشجویی متاهلی نیز بهره‌مند شده‌اند.

شریعتی سال‌هاست برصندلی خود تکیه داده است. طوری که شکایت اساتید و همچنین دانشجویان در دیوان عدالت اداری تا به این حال به نتیجه قطعی نرسیده است. این درحالی است که او روز گذشته اعلام کرد: «من اصلا قدرتی ندارم. من یک طلبه ساده هستم... اینکه خدا جلوی مکر افراد را می‌گیرد این نشان از قدرت من نیست چراکه خدا از افراد مومن دفاع می‌کند... در مقابل جریاناتی که به من حمله می‌کنند کسی نیست از من دفاع کند... کسانی که به من خرده می‌گیرند کلام حقی ندارند.» او در این مصاحبه همچنین درباره اخراج اساتید گفت: «امسال استادی را اخراج نکرده‌ایم. اما من به خاطر مسائل شخصی و حفظ عفت عمومی نمی‌توانم خیلی مطالب را بیان کنم. درمورد بازنشستگی اساتید سال قبل باید بگویم بعضی از این اساتید طبق نظر هیات انتظامی اساتید حکم اخراج داشتند اما دانشگاه به خاطر مسائل خانوادگی آنان، آن اساتید را بازنشسته کرد و این درست نیست که عده‌ای بازنشستگی این افراد را اجباری بیان می‌کنند.» او در این مصاحبه نیز همچون قبل رکود علمی، کهولت سنی و درخواست خود اساتید را برای بازنشستگی از علت اصلی اخراج اساتید در سال‌های 88 و 89 می‌داند. با نامه برخی از اساتیدی هم که به‌خاطر برخی فشارها درخواست بازنشستگی داده‌اند، همچون بهروز‌ هادی‌زنوز، به سرعت موافقت شده است. بقیه این اساتید قبل از رسیدن به موعد مشخص سنی از دانشگاه اخراج شده‌اند.

درحال حاضر اخباری مبنی بر انتصاب این رئیس دانشگاه در سازمان بازرسی هم به گوش می‌رسد و تا به حال اسامی مصطفی شریف، مهدی تکیه، جواد کاشانی و محمد ستاریفر به عنوان رئیس دانشگاه علامه مطرح شده است. مصطفی شریف، استاد سابق دانشکده اقتصاد به آرمان می‌گوید: دانشگاهیان و اساتید با یکدیگر صحبت می‌کنند اما انتخاب نهایی به دست آقای توفیقی، سرپرست وزارت علوم است. آنچه از جلسات اساتید سابق دانشگاه علامه درباره انتخاب رئیس دانشگاه روشن است این است که روش انتخاب کارگروهی که در انتخاب وزرای دولت یازدهم به کار گرفته شد، در انتخاب رئیس دانشگاه هم ادامه یافته است. به‌طوری که از هر دانشگاه 4 الی 5 نفر استاد نخبه و ذی‌نفوذ دور در معرفی فردی به وزیر علوم جهت رئیس دانشگاه تصمیم‌گیری می‌کنند.

تا به حال گروه‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی تشکیل شده که خواهان تغییر رئیس دانشگاه علامه هستند. همچنین وبلاگی به خوبی اوضاع این دانشگاه را که تاکنون فرصت و اجازه انتشار پیدا نکرده است، بازگو می‌کند. ماه پیش نیز برخی از دانشجویان و فعالان دانشجویی سابق در قالب نامه جمعی از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان خواستار احیای فضای آکادمیک در دانشگاه علامه به دیدار نجفقلی حبیبی رفتند و ضمن ارائه گزارشی از آنچه در این 8 سال بر علامه گذشته، از او برای ریاست علامه دعوت کردند. اما آن‌چیزی که روشن است، مطالبه مشترک همه دانشجوهای علامه، یک چیزاست.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۶
فریبرز حاتمی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
3
16
مگه ریاست هم مادام العمر میشه بابا اینو بردارید افر. . . نزدیک 10 تا از دوستای من و بی دلیل تعلیق و اخراج کرده خدایل خودت به داد ورودی های جدید دانشگاه علامه برس.
غلام
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
2
13
خداحافظ شریعتی
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
1
5
امیدوارم قبل از مهر فکری به حال این دانشگاه بشود. «ستاری‌فر» و «خانیکی» گزینه‌های بسیار خوبی برای ریاست دانشگاه علامه هستند.
عباس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
3
1
شریعتی به بهتر نحو داشگاه را در دوره فتنه بدون سر و صدا اداره کرد و این سر و صداها بخاط عملکرد او از سوی فتنه گران است او مردی شریف و پاک نیت است خدا خفظش کند از شر معاندین
عباس عسکرزاده
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
1
0
نیامده سانسور را یاد گرفتید مشاالله ماشالله به قدتان
دانشجوی کارشناسی ارشد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
2
1
استاد بزرگوار حاج آقای شریعتی، یاوه گویان هرچه می خواهند بگویند، ما خاطرات نیکوی شما را هرگز از یاد نخواهیم برد. برهم زدن امپراتوری اساتیدی که پس از 30 سال هنوز استادیار بودند و جزوه های فسیل شده ی خود را به خورد دانشجویان می دادند فقط از شما ساخته بود. همانهایی که موج توهینها و تهمتها را علیه شما آغاز کردند. شما همیشه یک دانشمند مسلمان در ذهن ما باقی خواهید ماند. زانوی ادب در پیشگاه معلمی مدیر به جا می اورم. حق نگهدارتان
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها