بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۲۴۲۳۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۰
جلسه مناظره با موضوع مذاکرات هسته‌ای با حضور ناصر نوبری آخرین سفیر ایران در شوروی و احمد شیرزاد استاد دانشگاه و نماینده مردم اصفهان در مجلس ششم، عصر دوشنبه در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد.
تدبیر24: در ابتدای این جلسه ناصر نوبری آخرین سفیر ایران در شوروی با بیان اینکه "هم‌اکنون نزدیک به شش ماه است که موافقتنامه ژنو را نقد می‌کنم”، گفت: شک نکنید من امروز بدون گرایش به هیچ جناح یا دسته‌ای به نقد توافقنامه ژنو می‌پردازم و تنها به عنوان یک کارشناس در این خصوص صحبت می‌کنم. نامه سرگشاده‌ای به حسن روحانی در این خصوص نوشتم و این توافقنامه را مغایر با قانون اساسی دانستم.

وی افزود: قانون اساسی به صراحت می‌گوید هر توافقی با کشورهای خارجی اگر تعهدی برای ایران به همراه بیاورد، باید تصویب مجلس را به همراه داشته باشد. من این سؤال را مطرح می‌کنم که آیا موافقتنامه ژنو هیچ تعهدی برای ایران نداشته است؟ توافقنامه ژنو ۲۸ تعهد برای ایران به بار آورده است و جزء سنگین‌ترین تعهدات دولت ایران در ۵۰ سال اخیر بوده است.

سفیر سابق ایران در شوروی با بیان اینکه "مهمترین مشکل ایران در سیاست خارجی، همین برنامه هسته‌ای است”، گفت: ایران به کشورهای ۱+۵ تعهد داده است که در درازمدت اکثر فعالیت‌های هسته‌ای تعطیل شود؛ مانند رآکتور آب سنگین اراک. دومین اشکال، عدم توازن آن است. غربی‌ها گفته‌اند که اورانیوم ۲۰ درصد را باید به پنج درصد تبدیل کنید یا به میله‌های سوخت این اورانیوم تبدیل شود. به اعتقاد من این توافقنامه نگرانی اصلی آمریکا که امنیت اسرائیل بود را برطرف کرد که خود جان کری نیز به این مطلب اذعان کرد.

وی اضافه کرد: متأسفانه غربی‌ها اکثر امتیازات را از ایران گرفتند اما اصل تحریم‌ها علیه ایران هنوز برقرار است. حتی رئیس‌جمهور آمریکا فرانسه را تهدید کرده که با ایران هیچ قرارداد تجاری امضا نکند. با این توافقنامه اهرم اصلی ایران که همان اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده بود از کار افتاد اما اهرم اصلی غربی‌ها که همان تحریم‌هاست هنوز علیه ایران کار می‌کند.

در ادامه احمد شیرزاد استاد دانشگاه صنعتی اصفهان در پاسخ به نوبری اظهار کرد: در بچه‌های اصولگرا یک فضای ذهنی بوجود آمده که قصد دارم این فضا را تعدیل کنم. بحث من مروری است بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران. دوستانی که همایش دلواپسان برگزار می‌کنند و توافقنامه ژنو را ننگی برای ایران برمی‌شمرند تصورشان این است که ایران باید در ژنو جایزه دریافت می‌کرده است، اما ما کاری نکردیم که جایزه بگیریم و تنها مذاکرات را به طور منطقی پیش برده‌ایم.

وی افزود: دوستان منتقد این توافق، ادعا می‌کنند که استقلال هسته‌ای ایران زیر سؤال رفته است و هیچ امتیازی این توافق برای ایران نداشته است. من در یک کلام می‌گویم، همین اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده واقعاً به چه درد ایران می‌خورد؟ قرار است چه مشکلی را از مردم ایران حل کند؟ یکی از کاربردهای اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده برای استفاده در یک سری زیر دریایی‌های خاص است اما هم اکنون ایران که این زیردریایی‌ها را ندارد که بخواهیم از آن استفاده کنیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس ششم افزود: ایران اورانیوم ۲۰ درصد را تولید کرده است در حالی که هیچ نیازی به آن نداریم و شاید فقط به درد میز مذاکره بخورد. اگر موضوع هسته‌ای به ناموس ایران تبدیل شود، نمی‌شود با ناموس معامله کرد. فضای زمان دکتر جلیلی این بود که اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده یک ارزش است اما در طرف مقابل غربی‌ها این اورانیوم را به عنوان یک تهدید تلقی می‌کردند. هم اکنون ۱۲ سال است که این سؤال را می‌پرسم که این اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده واقعاً به چه درد ایران می‌خورد اما جوابی دریافت نمی‌کنم.

شیرزاد ادامه داد: مسیری که در هشت سال گذشته رفتیم، قطعاً علیه منافع ملی بوده است چرا که حساسیت سیاسی دنیا و قطعنامه‌های متعدد را علیه ایران به همراه داشته است و متأسفانه هیچ دستاورد صنعتی هم برای ما به ارمغان نیاورده است. پس ظاهراً تنها برای معامله این اورانیوم تا حد ۲۰ درصد غنی شده است.

استاد دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار کرد: در توافقنامه ژنو آمده است که باید برخی از سانتریفیوژها غیرفعال شود، اما این دلیل نمی‌شود که فناوری هسته‌ای از ایران گرفته شود؛ چرا که این فناوری در ذهن دانشمندان ما ماندگار است.

شیرزاد گفت: من شک ندارم که زعمای کشور هم هیچ برنامه‌ای نداشته‌اند که ۲۵۰ کیلوگرم اورانیوم غنی کنند، چرا که قصد ما ساختن بمب نیست. پس اگر تعداد سانتریفیوژها کم شود، شاید اندکی زمان را از دست دهیم اما می‌توانیم دوباره به آن دست یابیم. دوباره می‌توانیم به ۱۹ هزار سانتریفیوژ دست یابیم و فناوری هسته‌ای را داشته باشیم.

وی تصریح کرد: اگر اورانیوم بیش از ۲۰ درصد غنی شود، کاربرد نظامی خواهد داشت. متأسفانه پس از توافقنامه ژنو یک سخن نابخردانه‌ای که در مجلس شورای اسلامی زده شد این بود که "ایران باید اورانیوم را تا ۶۰ درصد غنی کند”، همانطور که گفتم اورانیوم تا این میزان درصد غنی شود، تنها در برخی از زیردریایی‌ها کاربرد دارد که ایران هم این زیردریایی‌ها را ندارد. پس چرا فقط بلدیم لاف بزنیم؟!

این استاد دانشگاه ادامه داد: آقای نوبری ادعا می‌کند که این توافقنامه باید از تصویب مجلس می‌گذشته است، من این سؤال را مطرح می‌کنم که در ۲۰ سال گذشته کدام یک از بودجه‌هایی که صرف هزینه‌های گوناگون شد، از تصویب مجلس گذشت، که حالا این توافقنامه باید از تصویب مجلس می‌گذشته است؟ کدام بخش برنامه هسته‌ای در ۲۰ سال گذشته در مجلس مورد بحث و سؤال قرار گرفته است؟ پس برای چه می‌خواهیم این همه پول را زیر خاک ببریم؟ پس هر قراردادی که نباید در مجلس مطرح شود که اگر اینگونه بود باید در وزارت خارجه بسته می‌شد.

در ادامه نوبری در پاسخ به شیرزاد گفت: بیماری اصلی کشور در همین سخنان معلوم شد. ظاهراً نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار خرج برنامه هسته‌ای ایران شده است. آقای شیرزاد عذر بدتر از گناه می‌آورند و می‌گویند چرا در چند سال گذشته مجلس برنامه هسته‌ای را کنترل نکرده است، خب چرا کنترل نکردید؟ من که نماینده مجلس نبودم شما در آن زمان در مجلس بوده‌اید.

سفیر سابق ایران در شوروی افزود: قانون اساسی به صراحت می‌گوید تعهد خارجی که برای ایران الزام‌آور باشد، باید در مجلس مطرح شود. ازنظر حقوق بین الملل همه کشورها این مطلب را رعایت می‌کنند.

وی گفت: در ۲۰۰ سال گذشته همه قراردادها را با همین توجیحات رفع و رجوع کرده‌اند مانند قرارداد ترکمنچای و قرارداد ۱۹۲۱ ایران با روسیه. می‌گویند این اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده به چه درد می‌خورد خب، این سؤال را باید از آقای صالحی بپرسید که چرا تا این درصد غنی کرده‌اند؟ حال سؤال این است که وقتی این درصد اورانیوم غنی می‌شود، چرا دولت قبلی این اورانیوم را تولید کرد و دولت فعلی دارد از دست می‌دهد؟ تحریم‌ها مردم ایران را به فقر و بدبختی کشانده است، پس چرا وقتی برای اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده محاصره اقتصادی می‌شویم، حالا می‌گوییم، این اورانیوم به چه درد می‌خورده است؟

نوبری تصریح کرد: اتفاقاً باید بگویم به درد می‌خورد، چرا که تنها برگ برنده ایران بر سر میز مذاکرات است، پس نباید به راحتی آن را از دست می‌دادیم. این اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده اهرم اصلی ایران بود.

در ادامه شیرزاد، استاد دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده معنایش این است که چند گام به ساخت بمب هسته‌ای نزدیک می‌شویم، گفت: خب این میزان اورانیوم کجا به درد ایران خورد که آقای نوبری جواب مشخصی به آن ندادند؟ تکلیف را باید یک بار برای همیشه روشن کنیم که آخر ما سلاح هسته‌ای را می‌خواهیم یا نمی‌خواهیم؟ خوشبختانه توافقنامه ژنو فضای تحریم‌ها را شل کرد و طرف مقابل نیز که ۱+۵ باشد، راه بازگشت ندارد.

وی ادامه داد: اطمینان می‌دهم که طرف مقابل هم به دنبال این نیست که امتیاز بگیرد و امتیاز ندهد. پس توافقنامه ژنو دستاوردهایی داشته است و دوستان دلواپس ما به گونه‌ای حرف می‌زنند که انگار ایران کالای مقدسی را از دست داده است. اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده که مقدس نیست.

استاد دانشگاه صنعتی اصفهان تصریح کرد: ایران می‌گوید که اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده را برای رآکتور هسته‌ای تهران می‌خواهد. در مقابل هم غربی‌ها می‌گویند پس رآکتور تهران را راه بیاندازید و اگر برای رآکتور تهران می‌خواهید پس چرا به شکل گاز این اورانیوم را نگهداری می‌کنید؟

شیرزاد افزود: مسلم است که شورای عالی امنیت ملی با تصمیم مقام معظم رهبری سیاست‌های اصولی نظام را اتخاذ می‌کند. پس رهبران کشور ما نیز به این نتیجه رسیده‌اند که این درصد اورانیوم را نمی‌خواهند. پس اگر اصرار کنیم که اورانیوم را به شکل گاز نگه داریم، معنایش این می‌شود که هر وقت خواستیم بمب هسته‌ای بسازیم. تصمیم استراتژیک رهبر کشور این است که ما تهدید نکنیم.

وی ادامه داد: وقتی می‌گوییم اورانیوم غنی شده را به شکل گاز نگه داریم یعنی می‌خواهیم از پیمان NPT خارج شویم. پس با عنوان یک ایرانی باید تکلیف خود را روشن کنیم که می‌خواهیم پیام صلح برای جهان داشته باشیم یا پیام تهدید؟

در این لحظه یکی از دانشجویان حاضر در جلسه در پاسخ به شیرزاد گفت: "می‌خواهیم پیام تهدید داشته باشیم” شیرزاد در پاسخ به این دانشجو گفت: هیچ اشکالی ندارد که این موضع را داشته باشید، اما باید هزینه و تبعات آن را نیز خود پرداخت کنید نه مردم ایران. ما سال‌هاست که شعار هسته‌ای می دهیم اما صورتحساب آن برای من و شما می‌آید. اگر شما می‌خواهید پیام تهدید داشته باشید هیچ اشکالی ندارد منتها هزینه‌های آن را باید خود پرداخت کنید.

در ادامه جلسه نوبری، سفیر سابق ایران در شوروی گفت: با وجود توافقنامه ژنو همچنان نان و آب ایران قطع است. از ۱۰۰ میلیارد دلار اموال بلوکه شده ایران، تنها چهار میلیارد دلار آن را آزاد کرده‌اند. ما به دنبال تهدید نیستیم و به صراحت می‌گویم که دغدغه اصلی من نیز نان و معیشت مردم است. من هم تهدید را قبول ندارم. فرض کنیم که همه سخنان شما درست باشد، اما طرف غربی می‌گوید باید ۲۰ سال طول بکشد تا ایران ثابت کند که برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای‌اش خطری برای جهان ندارد. پس می‌بینید که منافع ملی کشور در خطر است.

وی تصریح کرد: من اصلاً حرفی از تهدید نزدم، تنها حرف من این است که اگر شما نمی‌خواهید هزینه برنامه هسته‌ای را بدهید، ملت ایران هم نمی‌توانند هزینه ۲۰ سال مذاکره بی ثمر را پرداخت کنند، چرا که در این ۲۰ سال نان و آب مردم ایران قطع است. متأسفانه همیشه به صورت جناح‌بندی عمل می‌کنیم و اشتباه این دولت و دولت قبل در این است که هر دو افراط و تفریط می‌کنند.

سفیر سابق ایران در شوروی ادامه داد: دولت قبل اشتباهش زبان تهدیدآمیزش بود و دولت فعلی هم اشتباهش در این است که بیش از حد میدان را خالی کرده است. همانطور که گفتم من یک کارشناسم و تنها نقد می‌کنم و کاری به هیچ جناح و گروهی ندارم. مردم باید بدانند که اشتباه دولت قبل را همین دولت به شکل دیگری دارد تکرار می‌کند.

نوبری افزود: حرف ما این است که مذاکرات هسته‌ای در ژنو به صورت حرفه‌ای انجام نشده است. بنده هم دولت قبل را در زمان خود محکوم کردم و هم دولت فعلی را، چرا که اصلاً جناحی فکر نمی‌کنم. در یک کلام فقط می‌گویم این وادادگی امروز، مجوزش با افراط دیروز انجام شده است.

در ادامه شیرزاد، نماینده مجلس ششم گفت: من خوشحالم که آقای نوبری کم کم دارند از مواضعشان عقب نشینی می‌کنند. محمود احمدی نژاد زمانی که ایران توانست درصد کمی از اورانیوم را غنی کند با تعجب تمام گفت که ایران جزء ۱۱ قدرت هسته‌ای جهان شده است. پس وقتی ادعا می‌کنیم که به قدرت هسته‌ای تبدیل شده‌ایم، مسلم است که جهان نیز برنامه هسته‌ای ایران را تهدید آمیز تلقی کند.

وی ادامه داد: خوشحالم که اصولگرایان از حمایت احمدی نژاد پشیمان شده‌اند و خود اذعان کردند که چقدر این دولت در هشت سال گذشته مسیر را اشتباه رفته است. زمانی که در مجلس بودم به صراحت اعلام کردم که این مسیری که ایران در برنامه هسته‌ای به پیش گرفته است برای کشور قدرت به ارمغان نمی‌آورد، اما متأسفانه چند سال بعد که قطعنامه‌ها علیه ایران تصویب شد، گفتند که این تحریم‌ها کاغذ پاره است.

استاد دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: باید بدانیم که اصلاً تحریم، کاغذ پاره نیست. اصل داستان این است که این اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده تنها به درد میز مذاکرات می‌خورد و خوشبختانه با توافقنامه ژنو، فضای تنش در صحنه سیاست جهانی عوض شده است، پس چرا کتمان می‌کنید که ایران هیچ چیز به دست نیاورده است.

شیرزاد تصریح کرد: مگر نمی‌بینید که چگونه عربستان سعودی و اسرائیل از این توافقنامه اظهار نگرانی می‌کنند. همین چهار میلیارد دلار آزاد شده از اموال ایران خود یک علامت است که نشان می‌دهد فضا علیه ایران عوض شده است.

وی گفت: طرف مقابل ایران نمی‌تواند به راحتی بازگشت به عقب کند و زیر صحبت‌های خود بزند. آقای نوبری می‌گویند که چرا شما در آن زمان که در مجلس بودید هیچ حرفی نزدید و برنامه هسته‌ای را در مجلس مطرح نکردید؟ شما که بهتر می‌دانید که صدای بنده را خفه کردند پس نگویید شما کجا بودید. شما که می‌دانید چه بلایی سر مجلس ششم آوردند. در همان زمان در مجلس به صراحت اعلام کردم که این پول‌ها که صرف برنامه هسته‌ای ایران می‌شود، تنها زیر خاک می‌رود و هیچ ثمری برای ملت ایران ندارد. هم اکنون می‌بینید که خوشبختانه تعداد توریست‌ها پس از توافقنامه ژنو بیشتر شده و فضای ایران یک فضای امید و نشاط شده است.

در ادامه نوبری، سفیر سابق ایران در شوروی اظهار کرد: بنده اصلاً عقب نشینی نکردم بلکه شما هستید که عقب نشینی می‌کنید. می‌گویید حالا که همین چهار میلیارد دلار آزاد شده است بهتر از هیچ چیز است پس می‌بینیم که شما میلیارد میلیارد دارید عقب می‌روید. طرف مقابل ایران عامل تهدید را برای من تعطیل نکرده است. از اول گفتم که تعادل در مذاکرات برقرار نبود. حرف من تعادل در مذاکرات بود که رعایت نشد حالا شما خیالاتی از اصولگرایان دارید و تنها به جناح بندی می‌پردازید.

وی ادامه داد: به صراحت می‌گویم که دولت قبلی وبال وحشتناکی بر گردن ملت انداخت و دولت فعلی این وحشت را چند برابر کرد. شک نکنید که با توافقنامه ژنو کل برنامه هسته‌ای ایران به مرور زمان خشک خواهد شد. در دراز مدت غربی‌ها قصد دارند برنامه هسته‌ای ایران را به طور کامل تعطیل کنند و این در حالی است که تنها مطالبات مالی ایران بر جای خواهد ماند و وضع مردم بدتر خواهد شد.

سفیر سابق ایران در شوروی خاطرنشان کرد: در یکی از بندهای توافقنامه ژنو آمده است که تازه ایران باید غنی سازی را برای غرب و آمریکا تعریف کند. یعنی ایران بگوید که نیاز کشور به غنی سازی چیست. حتی در این توافقنامه مکان برنامه هسته‌ای ایران نیز باید با توافق آمریکا و غرب باشد. پس می‌بینیم که برای آمریکا و غرب هیچ قید و بندی وجود ندارد.

در ادامه شیرزاد، استاد دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: وقتی شما توافقنامه ژنو را با قرارداد ترکمنچای مقایسه می‌کنید معنایش این است که انگار ایران چیز مقدسی را از دست داده است. اصلاً اینگونه نیست چرا که در قرارداد ترکمنچای خاک ایران که برای همه مقدس است از دست رفت. اما در مذاکرات ژنو ایران تنها ابزاری که برای کشور تهدید آمیز است را بر سر میز مذاکره برد تا به طور منطقی همه مشکلات را حل کند پس ما هیچ چیز مقدسی را در این توافقنامه از دست ندادیم.

وی تصریح کرد: صنعت هسته‌ای در ایران یک ریشه بومی دارد، اما متأسفانه فناوری آن را نداریم. در صنعت هسته‌ای مواد اولیه را نداریم ولی در نفت داریم. با تمام هزینه‌هایی که برای برنامه هسته‌ای ایران انجام شده است، نیروگاه بوشهر اگر زمانی کار کند، تنها دو درصد برق ایران را تأمین می‌کند. پس می‌بینیم که برنامه هسته‌ای اتفاقاً استقلال ما را از بین برده اما نه به دست آمریکا بلکه به دست برادران روس. در زمان شاه برنامه هسته‌ای ایران رویکرد دیگری داشت و ما امروز می‌خواهیم هم شعار انقلابی دهیم و هم خطرناک‌ترین صنعت دنیا را داشته باشیم. بنابراین وقتی مواد اولیه آن را نداریم نمی‌توانیم چندان موفق باشیم هرچند که دانش آن بومی باشد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس ششم اضافه کرد: شما می‌گویید برنامه هسته‌ای ایران و صنعت آن خشک خواهد شد که اصلا اینگونه نیست. همانطور که گفتم دانش هسته‌ای چیزی نیست که بتوان از ذهن دانشمندان ایران خارج کرد. در یک کلام می‌گویم که صنعت هسته‌ای ایران تکان آنچنانی در کشور ایجاد نکرده و حتی در دانشگاه‌ها به نوعی دانشجویان را تحریم نیز کرده است. به طوری که رشته فیزیک هسته‌ای در دانشگاه‌های ایران با محدودیت روبرو شده است، پس اگر این درخت خشک شود، مشکل از طراحی است. ما هم نمی‌گوییم برنامه هسته‌ای ایران را تعطیل کنید بلکه باید بر روی این برنامه خارج از تعصبات فکر کنیم.

در ادامه نوبری گفت: بنده هم با سیاست روس‌ها مخالف هستم و البته زمانی پای روس‌ها به برنامه هسته‌ای ایران باز شد که دولت هاشمی رفسنجانی بر سر کار بود و اصلاً سیاست روس‌ها به بنده که زمانی سفیر ایران در شوروی بودم ربطی ندارد. من به عنوان یک دیپلمات مباحث خود را مطرح می‌کنم. حرف من این است که این تحریم‌ها ۲۰ سال برقرار خواهد ماند و اوضاع برقرار خواهد بود، پس ایراد بنده کاملاً حرفه‌ای است.

وی اضافه کرد: غربی‌ها حتی می‌گویند بر سر دانش هسته‌ای و تحقیقات هم باید با ایران توافق کنیم پس می‌بینیم که نگاه غرب و آمریکا به همه کشورها یک نگاه استعماری است. پس شما آقایان اصلاح طلب خیال نکنید که آمریکا و غرب به شما طرفداران اصلاحات نگاه مثبت دارند، بلکه اینها همه‌اش یک تاکتیک است. بنده زمانی که سفیر ایران در شوروی بودم، سیاست پروستریکا (اصلاحات اقتصادی شوروی) در زمان گورباچف در حال اجرا بود و غرب و آمریکا به این سیاست‌ها روی خوش نشان دادند تا کم کم زمینه فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی فراهم شد.

سفیر سابق ایران در شوروی گفت: پس می‌بینید که همه این سیاست‌ها یک بازی است برای اینکه قصد دارند در کشور شقه ایجاد کنند و در نهایت کشور را به فروپاشی بکشانند. پس من به شما آقای شیرزاد توصیه می‌کنم که فریب این سیاست غرب و آمریکا را نخورید. تعجب آور است که حتی در توافقنامه ژنو توان موشکی ایران مورد مذاکره قرار گرفته است. غربی‌ها ادعا می‌کنند تا نگرانی‌های آنها برطرف نشود، پول‌های بلوکه شده ایران برنخواهد گشت.

در ادامه شیرزاد، نماینده مردم اصفهان در مجلس ششم اظهار کرد: در این مدت شش ماهه طرفین گام برخواهند داشت و به دنبال حل و فصل مسأله هسته‌ای خواهند بود. چرا می‌گوییم در توافقنامه ژنو هیچ حقی برای ایران قائل نشده‌اند. در این توافقنامه برای ایران حق چانه زنی وجود دارد.

وی تصریح کرد: طراحی رآکتور آب سنگین اراک کمی بودار است و این قضیه برای آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای قابل قبول نیست و نماینده ایران در آژانس تنها می‌تواند با شعار دادن از حق ایران دفاع کند. غربی‌ها می‌گویند اگر شما ایرانی‌ها فتوا دارید، درست است ولی نیروگاه آب سنگین اراک مسائل دیگری هم دارد.

نماینده سابق مردم اصفهان در مجلس ششم گفت: توافقنامه ژنو تصمیم استراتژیک کشور است نه تصمیم عراقچی یا ظریف. ما باید تکلیف خود را معلوم کنیم که به عنوان یک مسلمان می‌خواهیم صادق باشیم یا چهره‌ای کذاب از خود نشان دهیم. اگر صادق هستیم، باید موارد مشکوک را اصلاح کنیم. در یک کلام می‌گویم بنده به دلیل مضرات انرژی هسته‌ای برای محیط زیست و انسان با این انرژی مخالف هستم.

به گزارش ایسنا، در این لحظه از جلسه یکی از دانشجویان پشت تریبون آمد و از نوبری پرسید "در عرصه بین المللی برنامه هسته‌ای ایران چه سودی برای منافع کشور داشته است؟ آیا اسیر روس‌ها نشده‌ایم؟”

نوبری در پاسخ به این دانشجو گفت: نگاه ما نباید به شرق باشد و نه به غرب. فقط باید منافع ملی را نگاه کنیم چرا که مهم استقلال کشور است. همین تحولات اخیر در اوکراین بهترین فرصت برای ایران است که یک فضای دیپلماسی جدید برای خود باز کند. حرف من این است که وادادگی به شرق و غرب مذموم است.

در ادامه یکی دیگر از دانشجویان پشت تریبون آمد و پرسید "متأسفانه گفتمان دو دوست عزیز کارشناس ما به مقام معظم رهبری نزدیک نیست. مقام معظم رهبری فرمودند که در برابر تهدید باید تهدید کرد و دشمن همیشه باید قوه ترس را از ما داشته باشد پس شما چرا اینگونه نیستید.” شیرزاد در پاسخ به این دانشجو گفت: همه مشکل کشور این است که شما فکر می‌کنید اگر یک مقام بالاتر حرفی زد و موضعی در یک مسأله بخصوص گرفت، تکلیف از دیگران ساقط است، اصلاً اینگونه نیست و به عنوان یک ایرانی باید بر خود تکلیف بدانیم که صحبت کنیم. متأسفانه در چند هفته گذشته اکثر سخنرانی‌های بنده در خصوص مسائل مختلف لغو شده است که این مغایر با آزادی بیان در کشور است.

در ادامه نوبری نیز افزود: درد اصلی کشور جناح بندی است و به نوعی قبیله‌ای فکر کردن. متأسفانه عادت نداریم که نظریه کارشناسی دهیم. درست است که دولت احمدی نژاد ندانم کاری‌های زیادی انجام داد و تهدیدات زیادی را برای کشور سبب شد اما دولت فعلی و دولت اصلاحات نیز اشتباهات زیادی را مرتکب شده‌اند. پس اگر می‌خواهید کشور اصلاح شود، دانشگاه باید از حالت جناحی بیرون آید. در یک کلام دانشگاه جای این کف زدن‌ها نیست، بلکه جای تولید علم و فکر است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
0
0
کاش مدرک اقای دکتر را از او می گرفتند زیرا دربدر نمی داند مواد دارویی و..... به همین ماده بستگی دارد اگر به درد این هم نخوره ایا شما فکر نمی کنید که مسلح شدن به تجهیزا ت نظامی برای کشور ما که اینقدر دشمن دارد لاز م میباشد
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها