بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۲۴۴۱۰
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۰
خرداد ماندگار
ماهی است که همچنان سرشار از ناگفته هاست روزگاری در این ماه مردمانی از این سرزمین با قیامی خونین بذرهای انقلاب اسلامی
تدبیر24 : «خرداد ماه مردم است » این توصیف سید محمد خاتمی از سومین ماه سال شمسی است ، ماهی که گرچه دیریست برای دانش آموزان و دانشجویان و روندگان راه علم، ماه امتحانات و دروی دسترنج علم و صرف نظر مردودی ها و تقلب ها به نوعی ماه پیشرفت و صعود به پلکان بالاتر بوده اما برای ایرانیان فصل تغییرات نیز محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی تدبیر 24 ، خرداد وقایع زیادی را در خود حای داده است و ماهی است که همچنان سرشار از ناگفته هاست روزگاری در این ماه مردمانی از این سرزمین با قیامی خونین بذرهای انقلاب اسلامی در 15 سال بعد را بر کویر ستم  پاشیدند و روزی دیگر با حضور میلیونی امامشان را به بهشت بدرقه کردند. این مردم در آن دومین روز در حوالی بیست سالگی انقلاب راه را بر روی اصلاحات گشودند و 12 سال بعد با لبیک به فرمان رهبرشان حماسه ای سیاسی در 24 خرداد خلق کردند.

ماه مردم ، سرشار از حادثه هاست و آنچه از نظر می گذرانید مروریست کوتاه بر وقایع ایرانی و جهانی خرداد در سده اخیر.

 
یکم خـــــرداد

آغاز تحریم اقتصادی ایران به دست ایالت متحده آمریکا در سال 59 -
این اقدام که تا کنون نیز ادامه دارد اگرچه بر زندگی ایرانیان بی تاثیر نبوده اما سیاهی که ایالت متحده و دوستانش در قبال این اقدامشان نزد مردم ایران بر چهره مالیدند بیشتر از تاثیرات آن بود. گفتنی است با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید اقدامات فراوانی با حمایت رهبری و مردم برای کاهش تحریم ها انجام شده که تاکنون موثر نیز بوده و جزو عده ای انگشت شمار که دلواپس شده اند ، باقی مردم نسبت به این موضوع امیدوارند.

- شوک جامعه از رد صلاحیت آیت الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات سال 92

خبر رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی در آخرین ساعات آخرین روز اردیبهشت اعلام شد و فردا آن روز تمام مردم از این واقعه صحبت می کردند.

 
دوم خـــــرداد

- برگزاری هفتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران در سال 76  و انتخاب سید محمد خاتمی

در آن دوران رای 20 میلیونی مردم به سیدمحمد خاتمی این انتخابات را به نقطه عطفی در تاریخ پس از انقلاب تبدیل کرد، سیاست های سید محمد خاتمی در  دوران هشت ساله ریاست بر دولت اصلاحات نقش مهمی در ایجاد ثبات در کشور، منطقه و حتی جهان داشت و او چهره ای متفاوت از اسلام و ایران در سطح جهان ترسیم کرد. خاتمی در طول هشت سال کشور داری با بحران ها و حاشیه سازی ها زیادی همراه بود طوریکه به گفته خودش گروه های مخالف ، تندرو و خودسر هر 9 روز یک بحران برای کشور ایجاد می کردند.

 - در گذشت ناصر حجازی در سال 90
حجازی از اسطوره های فوتبال ایران بود که در پی ابتلا به سرطان ریه در گذشت. صراحت و شجاعت وی در بیان مسائل زبانزد خاص و عام بود و شاید همین موضوع سبب شد تا مراسم ترحیم وی به محلی برای اعتراض بدل شود و حضور ماموران امنیتی در آن پررنگ باشد. حجازی پیشتر نامزد انتخابات ریاست جمهوری نیز شده بود اما صلاحیتش از سوی شورای نگهبان رد شد.

 
سوم خـــــرداد

 - آزادسازی خرمشهر در عملیات بیت المقدس در سال 61
خوننین شهر آزاد شد ! این جماه معروف را همه به خاطر دارند . حضرت امام (ره )، آزادی خرمشهر را از الطاف خداوند نامیدند. در این عملیات ارتش عراق که از سوی بسیاری از کشورهای جهان به صورت مستقیم و غیرمستقیم حمایت می شد، شکست سختی از جوانان ایرانی خورد. ماجرای آزادی خرمشهر و سخنانی که پیرامون آن واتمام جنگ مطرح می شود تاکنون نیز ادامه دارد و هرازگاهی یکی از مدیران جنگ تهدید به افشاگری پشت پرده وناگفته ها می کند.

 - ولادت احمد صدر حاج سید جوادی از بنیانگذاران نهضت آزادی و عضو نهضت مقاومت ملی در سال 1296

مرحوم صدر سید جوادی سال گذشته در آستانه 12 فروردین درگذشت

 
پنجم خـــــرداد

 - کشف نفت در حوالی مسجد سلیمان در سال 1287
نفتی که کاش هیچگاه کشف نمیشد! در ایران هم کشف شد، نفت داستان غم انگیزی دارد هربار که نامش را می شنوی، تصویر و نام مصدق ها و تندگویان ها از جلوی چشمانمان می گذرد، به یاد سفره هایمان می افتیم که تنها هشت سال وعده اش در گوشمان پیچید ، اقتصادی را از نظر می گذرانیم که تکیه گاهش نفت است، از شهرهای نفت خیز که هنور نفت و گاز ندارند هم نمی شود یاد نکرد، از تنگه هرمز و خلیج فارس که نامشان با نفت گره خورده، از شیخ نشینی که با پول نفت جزیره می دزدد و... هم یادی باید کرد تا قلطع تر بگوییم کاش نفت نداشتیم!

- روز حمایت از خانواده زندانیان در ایران


هفتم خـــــرداد

 - افتتاح اولین دوره مجلس شورای اسلامی در سال 59
مجلس بودن و در راس امور بودن را باید در این مجلس پیدا کرد ، رای عدم کفایت بنی صدر و چندصدایی حاکم در ساختمان مشبک خیابان سپه، مجلس اول را مجلسی کرد که دیگر تکرار نشد. شاید اقدامات قدرتمند در همین مجلس بود که امام بزرگوار آن را در راس امور اعلام کرد.

 - آغاز به کار مجلس هفتم در سال 83

همزمانی در آعاز به کار دو مجلس اول و هفتم شاید تنها در تاریخ مشترکند. مجلس هفتم که نیمی از آن در دولت خاتمی و نیمی دیگرش در دولت احمدی نژاد گذشت را می توان از عجیب ترین مجالس پس از انقلاب دانست ، مجلسی با ریاست حدادعادل که عمدتا با دولت احمدی نژاد مراعات کرد.

 
یازدهم خـــــرداد

 - پایان تحصن روحانیون مشروطه خواه در حرم حضرت عبدالعظیم و پایان گردهمایی مردم در سفارت عثمانی در سال 1288

 
دوازدهم خـــــرداد

- درگذشت آیت الله جلال الدین طاهری اصفهانی ، امام جمعه اصلاح طلب اصفهان در سال 92

 - تاسیس شهرداری تهران در سال 1286

 آن روز که شهرداری تهران تاسیس شد قطعا هیچکس فکرش را نمی کرد که روزی این نهاد به سکویی برای اقدامات سیاسی و حتی ورود به کاخ ریاست جمهوری بدل شود.

 
سیزدهم خـــــرداد

 - مناظره تاریخی مهندس میرحسین موسوی با دکتر محمود احمدی نژاد در سال 88
بسیاری از کارشناسان از جمله علی مطهری بر این باورند که وقایعی اعتراضی پنج سازی گذشته که منجر به حصر میرحسین موسوی ، زهرا رهنورد و مهدی کروبی شد از این شب آغاز شد.

 
چهاردهم خـــــرداد

- - ارتحال معمار کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی (ره)در سال 68

روح خدا به خدا پیوست، این جمله ای بود که بسیاری با شنیدنش ساعت ها گریستند. با عروج حضرت امام، فصل جدیدی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران آغاز شد و فردای آن روز حضرت آیت الله خامنه ای، به عنوان دومین رهبر جمهوری اسلامی ایران انتخاب شدند.

 - ولادت امام موسی صدر در سال 1307
رهبر شیعیان لبنان، که معمر قذافی بیش از سی سال پیش ربودش، اما چشمها همچنان منتظر آمدنش هستند. مردی که اگر بیاید معادلات ایران و جهان جور دیگری حل خواهند شد. خدا کند که بیاید.

 
پانزدهم خـــــرداد

- قیام خونین پانزده خرداد 42

نخستین جرقه های انقلاب اسلامی در این قیام زده شد


هفدهم خـــــرداد

- برگزاری سومین مرحله از مناظرات انتخاباتی هشت نامزد ریاست جمهوری سال 92

این مناظره یک بازنده و برنده بزرگ داشت ، محمد باقر قالیباف که تا پیش از برگزاری این مناظره در صدر نظرسنجی ها قرار داشت هنگامی که بحث را به ماجرای کوی دانشگاه و 18 تیر کشاند با حاضر جوابی روحانی روبه رو شد ، حسن روحانی در آن روز از سه کلمه کلیدی در مقابل قالبیاف استفاده و او را به شدت عصبانی کرد؛ " من سرهنگ نیستم " ، "حقوقدانم " و "برخورد گازانبری" سه ترکیب فراموش نشدنی روحانی در پاشخ به قالیباف بود که سبب شد آزا قالیباف افت شدیدی پیدا کند

- تشکیل کمیته انقلاب سرخ در گیلان توسط میرزا کوچک خان جنگلی در سال 1920

 
هجدهم خرداد

- برگزاری همایش تدبیر و امید در سالن شهید افراسیابی ورزشگاه شیرودی تهران از سوی ستاد انتخاباتی دکتر حسن روحانی در سال 92

روحانی در این همایش از جوانان خواست در انتخابات حضور داشته باشند ، او در سخنان پر شور آن روزش جمله ای به زبان اورد و گفت: " آقایانی که در این هشت سال کشور را به این روز انداختید، مردم دیگر شما را نمی خواهند:

 - برگزاری هشتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سال 80 و رای قاطع مردم بر ابقا خاتمی بر صندلی شخص دوم مملکت
در این دوره از انتخابات هم علاوه بر تمام بگیر و ببندها و درگیری ها و قتل های زنجیره ای و تخریب ها و... مردم با رایی قاطع تر (22 میلیون) بار دیگر خاتمی را راهی کاخ ریاست جمهوری کردند، رایی که باعث شد، خاتمی با کسب 42 میلیون رای در طول دو دوره تاکنون پر طرفدار ترین رییس جمهور ایران بماند.

 
نوزدهم خـــــرداد


- - نامه پر حرف و حدیث هاشمی رفسنجانی به مقام معظم رهبری که در واکنش به  اظهارات محمود احمدی نژاد در مناظره نوشته شده بود.

مخالفان آیت الله بدون اشاره به اقدامات شیطنت آمیز احمدی نژاد این نامه را سرآغاز وقایع پس از انتخابات می دانند در حالی که هاشمی رفسنجانی در این نامه نسبت به آنچه که در صورت تداوم وضع موجود ایجاد خواهد شد هشدار داده بود و امروز این بینش و آینده نگری سیاسی هاشمی بر همگان اثبات شده است.

 
بیستم خـــــرداد

- برگزاری میتینگ انتخاباتی محمدرضا عارف در خانه والیبال و کناره گیری اش از حضور در انتخابات در ساعات پایانی همان شب در سال 92

دکتر محمدرضا عارف ، چهره ای بود که پس از خرداد سال 92 به محبوبیتی فراوان رسید ، او معاون اول دولت دوم سید محمد خاتمی بود و برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت شد. عارف در ساعات پایانی شب بیستم خرداد با نامه سید محمد خاتمی از حضور در ادامه رقابت های انتخاباتی اصراف داد. اقدام او نقش پررنگی در پیروزی حسن روحانی در انتخابات داشت

 
بیست و یکم خـــــرداد

- سید محمد خاتمی و آیت الله هاشمی در پیام هایی جداگانه از حسن روحانی حمایت و از اقدام فداکارانه دکتر عارف قدردانی کردند

حمایت این دو چهره کلیدی جریان اصلاحات از حسن روحانی نقش زیادی در روشن کردن آرای خاموش و پیروزی حسن روحانی داشت.


بیست و دوم خـــــرداد

 - برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سال 88
انتخاباتی که قرار بود دومین دوم خرداد باشد اما پس از اعلام نتایج انتخابات و کسب 24 میلیون رای از سوی احمدی نژاد برخی در این موضوع  برخی نسبت به آن اعتراض و در نتایج انتخابات تشکیک کردند

- رایگان شدن تحصیل در دانشگاه های ایران در سال 35

- نخستین تجمع فعالان حقوق زنان در میدان انقلاب در سال 84


بیست و سوم خـــــرداد

 - شروع نا آرامی در تهران و دیگر شهرهای ایران در پی اعلام قطعی نتایج انتخابات دهم
روزهای پرخبر در تهران و کلانشهرها شروع شد، روزهایی که در پی توقیف روزنامه ها و قطع شدن اینترنت و تلفن و پیامک بازار شایعه در آن داغ شده بود.

 - دستگیری تعدادی از اصلاح طلبان نظیر تاجرنیا، میردامادی، رمضان زاده، شریعتی، نبوی، زید آبادی و


بیست و چهارم  خـــــرداد

- برگزاری یازدهمین مرحله از انتخابات ریاست جمهوری با حضور شش نامزد از جمع هشت نامزد تایید صلاحیت شده


- تجمع حامیان دکتر احمدی نژاد در میدان ولیعصر و راهپیمایی معترضان به نتیجه انتخابات در میدان ونک


بیست و پنجم خـــــرداد

- اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری حاکی از پیروزی حسن روحانی با کسب بیش از 18 میلیون رای بود

پیروزی حسن روحانی سونامی امید را به جامعه تزریق کرد، در آن شب مردم ایران تا ساعت ها پس از نیمه شب در خیابان ها به جشن و شادی پرداختند

 - راهپیمایی سکوت معترضان به نتایج انتخابات از میدان امام حسین (ع) تا میدان آزادی

بعدها علی مطهری در گفت وگو با خبرگزاری فارس این راهپیمایی را کاملا خودجوش اعلام کرد



بیست و ششم خـــــرداد


- در گذشت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی در 76 سالگی در سال 86

 - استاد محمدرضا شجریان از صدا و سیما خواست که دیگر آثارش را پخش نکند

... - دستگیری تعداد دیگری از اصلاح طلبان نظیر حجاریان، ابطحی، عطریانفر، امین زاده و

 
بیست وهفتم خـــــرداد


 - صدور فرمان تشکیل جهادسازندگی به دستور حضرت امام (ره) در سال 58

 - نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ادامه یافتن آن در مرحله دوم در سال 84

بزرگتریت اشتباه اصلاحات در این دوره از انتخابات رقم خورد، اشتباهی که به حذف آنان  از صحنه سیاسی کشور  تا سال 92 منجر شد، آنان با کروبی، معین و مهرعلیزاده در این دوره از انتخابات شرکت کردند. اصولگرایان نیز لاریجانی، قالیباف، رضایی و احمدی نژاد را به گود رقابت فرستادند که البته رضایی 24 ساعت مانده به انتخابات کناره گیری کرد از حضور در آن. دو طرف اما از وزنه هاشمب رفسنجانی در کشور بی خبر بودند که با آسودگی خاطر پا به عرصه رقابت گذاشته بود، رقابتی که اگرچه در دور اول انتخابات او را صدرنشین کرده بود، اما در دوم دوم هاشمی را مغلوب احمدی نژاد کرد.

 
بیست وهشتم خـــــرداد

- صعود تیم ملی فوتبال کشورمان به جام جهانی 2014 برزیل

در این روز شعار روحانی مچکریم خلق شد و شادی مردم از پیروزی روحانی با شادی صعود به جام جهانی همراه شد

 
بیست و نهم خـــــرداد

 - خطبه های فصل الخطاب مقام معظم رهبری در نماز جمعه  آن روز در سال 88
ایشان در این نماز توصیه های پدرانه ای را به هر دو طرف کردند اما متاسفانه هیچ  یک از دو گروه به سخنان ایشان که به حق عمل به آن ازحوادث 8 ماه بعدی جلوگیری می کرد توجه نکردند

 - در گذشت دکتر علی شریعتی
مردی که یک تنه تا سالها می تواند بار روشنفکری در جامعه ایرانی را بر دوش بکشد در سال 56 به طرز مشکوکی در منزلش درگذشت.

 
سی ام خـــــرداد

 - انفجار در حرم امام رضا علیه السلام در سال 73

 - اعدام عبدالمالک ریگی

 

سی و یکم خـــــرداد

- شهادت دکتر مصطفی چمران

مصطفی چمران این روزها با فیلم چ حاتمی کیا بار دیگر بر سر زبانها افتاده است.

 - صدور رای عدم کفایت بنی صدر توسط مجلس در سال 60

 - وقوع زلزله 7.7 ریشتری در رودبار و مرگ 40 هزار نفر
 

آنچه خواندید مروری بود بر چند واقعه  در  ماه خرداد ، ماهی که پر از حادثه است و همچنان  با آمدن خرداد، حادثه جدید را انتظار می کشیم.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
1
5
خرداد ماه مردم است و البته کاش بیشتر به وقایع خرداد 88 اشاره می کردید.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
به نفع خودتون مصادره اش نکنید
منظورشون از وقایع آشوبی بود که شماها به راه انداختید
عضوستاددکترروحانی درطبس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
1
1
باسلام پیش مردم شهرستان طبس شرمنده ایم انان که به دکترروحانی رای دادندخواسته کوچک اماحیاتی داشته ودارندوخواهندداشت انان می گویندکه قول دکتردرخانه خدا(مسجدحظیره یزد)راجع به برگشت طبس به یزدچی شدنظرسنجی هم انجام شدبیش از98درصدیزدرامی خوان لطفااطلاع رسانی نمایید
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
حالا چه اتفاق بزرگی میفته شماها به یزد ملحق بشین؟ برو زندگیت رو بکن برادر!
دوستدار
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
0
2
این همه رای اما کو گوش شنوا ولی 88ها و92 ها تکرار خواهند شد تا گوش شنوا پیدا شود
محتشم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
0
3
یک چیز را از هشت سال دولتمندی احمدی نژاد تا خرداد 92خوب یاد گرفتیم آنهم اینکه : راستی ای که شعار چپی بده یه چیزیش هست!
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها