بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۲۸۰۶۱
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۵
مسابقه‌ای است تابستان امسال میان مذاکره کنندگان هسته‌ای و عقربه‌های ساعت که با سرعت هر چه تمام به سمت زمان پایان معاهده اقدام مشترک در حال حرکتند به سمت 20 جولای. این سرعت را می‌توان در حجم بالای رفت و آمد دیپلماتیک نمایندگان هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی هم دید.
تدبیر24:آرمان با این مقدمه در ادامه می‌نویسد: هدف اصلی نمایندگان دو طرف از آغاز دور ششم مذاکرات رسیدن به توافق جامع و تدوین پیش‌نویس نهایی هسته‌ای است. 6ماه مدت زمان توافق موقت هسته‌ای میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 که در ماه نوامبر گذشته صورت گرفت با سرعت هرچه تمام‌تر رو به پایان است. در این فاصله زمانی پیشرفت‌های قابل توجهی در مسیر مذاکرات هسته‌ای صورت گرفته؛ از دیدار نمایندگان ایران با ویلیام برنز معاون وزیر خارجه آمریکا و وندی شرمن مذاکره‌کننده ارشد آن کشور در مذاکرات هسته‌ای تا توافق ایران بر سر عدم افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم و معافیت‌های تحریمی تمدید شده از سوی دولت اوباما، همگی شواهدی از امکان توافق نهایی میان ایران و قدرت‌های جهانی پس از یک ماراتن هسته‌ای را در پیش رو قرار داده‌اند. حال که فضا برای دیپلماسی توئیتری فراهم شده است

مایکل مان سخنگوی مسئول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود اظهار داشت که نشست مشترک صبح امروز (دیروز) هلگا اشمید معاون کاترین اشتون و سیدعباس عراقچی مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای کشورمان برای تهیه پیش‌نویس توافقنامه جامع هسته‌ای همانگونه که انتظار می‌رفت سخت اما در فضایی سازنده و همراه با چانه‌زنی برگزار شده و همچنان ادامه دارد.

ششمین دور مذاکرات هسته‌ای عصر دیروز با دیدار محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز شد. در این دیدار که در هتل کوبورگ وین برگزار شد معاونان ظریف و اشتون نیز حضور داشتند. این دور از مذاکرات احتمالا تا پایان تیرماه که مدت اجرای گام اولیه برنامه اقدام مشترک است ادامه می‌یابد. اهمیت این دور از مذاکرات به حدی زیاد است که هیات‌های مذاکره کننده وقت خود را حداقل برای دو تا سه هفته خالی کرده‌اند تا مذاکرات برای رسیدن به توافق جامع را در مدت باقیمانده به انجام رسانند. سیدعباس عراقچی معاون وزیر خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای پیش‌تر نسبت به موفقیت دور تازه مذاکرات ابراز امیدواری کرده بود. او گفته بود: تلاش خواهیم کرد به راه حلی عادلانه و منطقی برسیم و با تثبیت حقوق مردم ایران به عنوان اولویتی اساسی، این مذاکرات را با اقتدار، سربلندی، افتخار و پیروزی پشت سر بگذاریم. رایزنی‌های معاونان ظریف و اشتون در مسیر نگارش متن توافق جامع هسته‌ای که از ساعت 8:30 صبح شنبه چهارمین روز از مذاکرات هسته‌ای وین6 آغاز شد، بعد از یک تنفس کوتاه بعداز ظهر نیز از سرگرفته شد.

نگارش متن توافق جامع ادامه دارد
عراقچی و اشمید درحالی از ظهر روز گذشته (شنبه) رایزنی‌ها و کار نگارش متن توافق جامع هسته‌ای را آغاز کرده و تاکنون بالغ بر 14ساعت مذاکره و کار سنگین و فشرده در این زمینه را پشت‌سر گذاشته‌اند که در مواقع لزوم و هر زمانی که ضرورت ایجاب کند، مجید تخت‌روانچی و استفان کلمنت دیگر معاونان ظریف و اشتون همچون کارشناسان گروه‌های مذاکره کننده هسته‌ای نیز به این جمع اضافه شوند.براساس این گزارش، وزیر امور خارجه ایران و خانم کاترین اشتون نیز همچنان در وین حضور داشته و بر روند نگارش متن توافق جامع نظارت می‌کنند. همزمان با آغاز مذاکرات هسته‌ای میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5، تمرکز رسانه‌های بین‌المللی روی مقاله‌نویسی جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و پاسخ محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به او در نشریات واشنگتن پست و لوموند بوده است.

ادعای رویترز
خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی در این باره با اشاره به روند برگزاری دور تازه مذاکرات هسته‌ای میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 نوشت: منابع نزدیک به مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای عضو 1+5 اظهار داشته‌اند به‌رغم آن که مسائل مورد اختلاف میان طرفین در حال رفع است با این حال دستیابی به توافق جامع و نهایی تا 20جولای کار آسانی نخواهد بود. منابع غربی در ادامه خاطر نشان کرده‌اند که نمایندگان ایران در این دور از مذاکرات بر میزان 50 هزار سانتریفیوژ تاکید نکرده و انعطاف بیشتری نسبت به دور قبلی مذاکرات از خود نشان داده اند. خبرگزاری رویترز در ادامه گزارش خود خاطرنشان کرد که ایران اکنون تنها 19هزار سانتریفیوژ در اختیار دارد که 10 هزار عدد از آن در حال فعالیت هستند.

قدرت‌های غربی خواستار کاهش تعداد بیشتری از سانتریفیوژهای ایران شده اند. استدلال قدرت‌های غربی آن است که با کاهش سانتریفیوژها ایران ثابت خواهد کرد که برنامه هسته‌ای آن کشور ماهیت صلح‌آمیز دارد این در حالی است که تهران همواره بر مسالمت‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود تاکید کرده و اتهامات وارد شده از جانب قدرت‌های جهانی را تکذیب کرده است.

نقش روسیه در وین 6
نقش روس‌ها در دور تازه مذاکرات هسته‌ای نمایندگان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 پررنگ‌تر از قبل شده است. این موضوع را به راحتی می‌توان از اخبار منتشر شده روزهای اخیر درباره دور ششم مذاکرات هسته‌ای موسوم به وین6 دریافت. از اظهارنظر مقام‌های دولت روسیه در قبال اطمینان از عدم تاثیرگذاری منازعات سیاسی بر روند مذاکرات هسته‌ای تا عزم نماینده شرکت روس‌اتم برای سفر به وین و حضور در جلسات کارشناسی مذاکرات هسته‌ای. همچنین سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه از وجود فرصت دستیابی به توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 تا پیش از پایان موعد توافق موقت 6ماهه (20 جولای) سخن گفته است.

دولت روسیه در کنار دولت چین یکی از حامیان اصلی برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران بوده است. نمایندگان روسیه علاوه بر حضور در روند برگزاری دور تازه مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 در وین اطمینان داده‌اند که طرفین مذاکره کننده برای تدوین پیش‌نویس نهایی مذاکرات عزم خود را جزم کرده‌اند. از سوی دیگر وزیر خارجه اتریش در گفت‌و‌گو با تدبیر اظهار امیدواری کرد که ایران و 3+3 قدر فرصت مذاکرات وین را بدانند. تا دیروز بعدازظهر 15ساعت مذاکره برای انجام توافق هسته‌ای برگزار شد.
برچسب ها: ظریف ، تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها