بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۲۸۴۷۲
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۱
آینده تازه افغانستان زیر سایه تنش های قومی/ کرزای می‌تواند ناجی افغانستان شود؟
نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان باعث اعتراض عبدالله عبدالله و طرفدارانش شده است در عین حال افزایش این تنش ها خطر درگیری های داخلی در افغانستان را بیشتر کرده است که آینده سیاسی افغانستان را تحت الشعاع قرار خواهد داد.
تدبیر24: طبق نتایج حاصله از شمارش آرای انتخاباتی ،”اشرف غنی” از مقامات سابق بانک جهانی، پیروز انتخابات ریاست جمهوری شده است، این در حالی است که "عبدالله عبدالله” رقیب انتخاباتی وی با اعتراض به این نتیجه، آن را کودتا علیه مردم خوانده است. در عین حال اتهام تقلب در انتخابات، باعث شدت گرفتن نگرانی نسبت به ثبات داخلی کشور شد.

به گزارش پیام نو ، در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از ۱۳٫۵ میلیون رای، ۸ میلیون رای پذیرفته شد که احتمالا باعث ایجاد گمانه زنی ها درباره تقلب شده است. با خروج نیروهای آمریکایی از خاک افغانستان، رئیس جمهور آینده این کشور به نقطه حساس رهبری خواهد رسید و با کاهش کمک های مالی بین المللی و مشکلات اقتصادی روبرو خواهد شد.

طرفداران "اشرف غنی” پیروزی وی را  با کوبیدن بر روی طبل و شلیک گلوله در کابل جشن گرفتند در حالی که گروه های طرفدار "عبدالله عبدالله” سوار بر خودرو اعتراض خود را در شهر ابراز کردند. این روزها بحث بر روی تعداد صندوق های رای و آرای درست است. حامیان بین المللی افغانستان به سختی تلاش کردند تا مراحل انتخابات را با آرامش طی کنند ولی اعتراض به نتایج انتخابات نگرانی آنها نسبت به افزایش خطر طالبان را بیشتر کرده است.

روزنامه حریت چاپ ترکیه در این باره نوشته است: افغانستان با دهه ها درگیری و جنگ روبرو بوده است و رقابت برای کسب قدرت امری متدوام بوده است. اشرف غنی حمایت قبایل پشتو در جنوب و شرق افغانستان را به سوی خود جلب کرده است در حالی که طرفداران عبدالله، تاجیک و از گروه های شمالی کشور هستند که منعکس کننده شکاف قومی و جنگ های داخلی ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۶ است. دفتر سازمان ملل در افغانستان نسبت به تنش های سیاسی و درگیری قبایل هشدار داده است. در عین حال اعتراضات به نتایج انتخاباتی صلح آمیز بوده است و "حامد کرزای” در تاریخ ۱۱ مرداد رسما قدرت را به رئیس جمهور جدید تحویل خواهد داد.

با اعلام برنده رقابت های ریاست جمهوری افغانستان این سئوال مطرح است که نقش "حامد کرزای” در این انتقال قدرت چگونه خواهد بود. رئیس جمهور پیشین افغانستان در نطق خود به مردم و جامعه بین الملل نسبت به تعهدش به انتقال صلح آمیز و دموکراتیک قدرت اطمینان داده است.

الجزیره نیز در این باره نوشته است: در عین حال الگوی رفتاری کرزای تحت تاثیر انگیزه های قبیله ای و شبه دموکراتیک وابسته به عقاید سیاسی "ماکیاولی” است. کرزای به دنبال اهداف متضاد بوده است و به عنوان یک بازیگر ضروری در هر چیز مرتبط با افغانستان مطرح است و با مبدل شدن ماهرانه به اخلاقیات قومی توانسته ناجی بن بست ها باشد و احترام جامعه بین الملل را حفظ کند. احتمال دارد کرزای به عنوان یک قمارباز سیاسی و فردی متخصص در فنون تاکتیکی به بازی خود و استفاده از دو استراتژی معروفش با افغان ها و جامعه جهانی ادامه دهد. استراتژی کرزای با افغان ها بر اساس رشوه، جدایی انداختن و دستکاری خواهد بود. استراتژی کرزای در مقابل کشورهای خارجی استراتژی قانع کردن است که با تهدید، گیج کردن و دستکاری حاصل می شود.

به دلیل ساختار بسیار متمرکز حکومت، ادامه مراحل بعد از پیروزی انتخاباتی در افغانستان، به امری کاملا فردی تبدیل خواهد شد که فرد پیروز، برنده همه چیز خواهد بود و همچنین این امر بر اساس توزیع ضمنی قدرت بر پایه قومیت ها صورت می گیرد. با توجه به نبود آمار درست، گروه های اکثریت و اقلیت قومی به صورت تک قطبی باقی مانده اند و برای اصلاح این شکاف، سیاست متمرکز باید گسترده تر، دموکراتیک، مدنی و شفاف تر شود. خوشبختانه اراده سیاسی برای یافتن راهکاری جامع برای انتخابات همراه بود و در صورتی که تلاش ها به واقعیت تبدیل شود، سفر دشوار افغان ها به سوی دموکراتیزه شدن برای دیگر کشورهای منطقه نیز الگویی مثال زدنی خواهد بود در غیر این صورت بحث درباره برنده انتخاباتی، کشور را به سوی بی ثباتی خواهد برد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها