بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۳۰۰۳۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۸
خیز ناکام پایداری برای تصرف جایگاه های کلیدی
پایداری و تندروهای سیاسی منتسب به آن می دانند که هر گونه آرامش و تلطیف فضا در عرصه های مختلف به بهبود شرایط عمومی و تحقق وعده های اعلامی دولت کمک کرده و دست آنان را برای عملی سازی برنامه های شان بازتر خواهد کرد و این فرآیند درست در نقطه مقابل هدف گذاری پایداری و حامیان اش است و . . .
تدبیر24: چهارشنبه گذشته یک روز معمولی پیش از تعطیلات تابستانی در مجلس بود اما بهارستان بازهم پیش از تعطیلات آبستن فعل و انفعالات تازه و البته عجیب بود.

کمیسیون فرهنگی مجلس نامزدهای خود برای تصدی سمت هیئت نظارت بر مطبوعات را به صحن علنی برای رای گیری معرفی کرد. دو چهره ای که نام آنها همواره با برخوردهای سخت و نامنعطفانه با مطبوعات عجین بوده و از مخالفان پروپاقرص و دیرپای اصلاح طلبان و البته دولت فعلی هستند.

ماست آنقدر ترش بود که علاوه بر ذائقه اهالی فن، گلوی هیئت رئیسه مجلس و نمایندگان میانه روی جریان اصولگرا را هم زد و اعتراض آنان را نیز در پی داشت. بطور معمول انتخاب نماینده مجلس در هیئت نظارت بر مطبوعات از میان چهره های معتدل و دارای وجاهت در میان اهالی مطبوعات به منصه ظهور می رسد و سعی می شود که نماینده فوق الذکر سویه های تقابلی در این عرصه نداشته باشد آنگونه که هم اکنون علی مطهری نماینده میانه رو مجلس عهده دار تصدی کرسی نمایندگان در هیئت نظارت بر مطبوعات است.

اما با همه این اوصاف اعضای کمیسییون فرهنگی که عمده اعضای آن نزدیک به جبهه پایداری هستند در اقدامی جالب با نگاه حداقلی از میان پنج کاندیدای اعلام آمادگی کرده تنها دو تن را از میان آنان گزیدند. دو فردی که نگرش های همسو و هم راستا با یکدیگر دارند و جالب آنکه نام علی مطهری را در میان اعضای معرفی شده نگذاشتند تا مجلسی ها خود دست به انتخاب زده و گزینه مطلوب برای این امر را از میان دو نگرش متفاوت برگزینند.
 
علی لاریجانی با توجه به این فرآیند و عدم رعایت استانداردهای مطلوب، گزینش اعضا و رای گیری پیرامون آن را به بررسی های بیشتر هیئت رئیسه و جلسات آتی مجلس موکول کرده و عنوان داشت که انتخاب عضو هیئت نظارت تنها محدود و محصور به انتخاب کمیسیون فرهنگی نیست.
با این اوصاف خیز اعضای جبهه پایداری برای تصدی این سمت فعلا کان لم کن گردیده است اما نکته رویکرد و نگاه حذفی و انسدادی این طیف به مقولات مختلف سیاسی و فرهنگی است و البته برنامه های آنان برای در اختیار گرفتن مواضع حساس و کلیدی برای بدست آوری موقعیت بهتر در معادلات پیش روی عرصه سیاسی.

پایداری به خوبی می داند که نگاه نامنعطف و تندروانه آنان با توجه به رویکرد عمومی در کشور مورد اقبال قرار نخواهد گرفت و بدیهی است که با این اوصاف آنان نیازمند بکارگیری ترفندهای خاص در این زمینه هستند.

ترفندهایی که بر دو راهبرد استوار است. تضعیف جناح رقیب و دلسرد کردن توده های حامی آن و نیز معرفی خود به عنوان آلترناتیو و نقطه مقابل طیفی که آنان را تضعیف کرده است هر دو این رویکرد در قالب رویکرد رسانه ای و پروپاگاندای تبلیغاتی ممکن و میسر است و بدون بهره گیری از آن چون چنته این طیف از ادله و استدلال و برنامه ریزی آنگونه که در دولت های نهم و دهم دیدیم خالیست و گفتمان شان نیز مقبولیت و محبوبیتی در میانه عامه ندارد، تنها راه گریز از شکستی محتوم و واگذاری همین کرسی های باقیمانده مجلس است.

حضور در هیئت نظارت بر مطبوعات علاوه بر بالابردن قدرت چانه زنی این طیف می تواند با نگاه حذفی و نامنعطفانه به فعالیت های رسانه ای موجبات دلسردی اهالی رسانه از شعارهای دولت مبنی بر باز شدن فضا و بهبود شرایط شده و از طرف دیگر مانعی در برابر ارتقای ظرفیت های مغفول مانده رسانه ای و پویایی در این عرصه باشد.

پایداری و تندروهای سیاسی منتسب به آن می دانند که هر گونه آرامش و تلطیف فضا در عرصه های مختلف به بهبود شرایط عمومی و تحقق وعده های اعلامی دولت کمک کرده و دست آنان را برای عملی سازی برنامه های شان بازتر خواهد کرد و این فرآیند درست در نقطه مقابل هدف گذاری پایداری و حامیان اش است و بدیهی است که چه در مسیر آرامش بخشی به فضای عمومی و چه در زمینه ریل گذاری و بستر سازی برای تحقق برنامه ها رسانه و مطبوعات نقشی بی بدیل دارند و همین نکته است که پایداری چی ها را معطوف به اهتمام برای تصرف کرسی مجلس در هیئت نظارت کرده است.

البته در این میانه بعید است که اکثریت مجلس با تندروها همراهی کرده و اجازه سوء استفاده از این جایگاه را به آنها بدهند نکته ای که بی گمان به پر رنگ شدن انشقاق میان جبهه پایداری و میانه روهای مجلس انجامیده و البته برای طیف لاریجانی بی هزینه نبوده و آنان را به پرداخت هزینه مجبور خواهد کرد اما با همه این اوصاف بعیدست که اکثریت مجلس در برابر تندروها کوتاه آمده و زمینه ارتقای جایگاه در معادلات سیاسی را به آنها بدهند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۳
امید تدبیر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
0
3
قانون و دموکراسی فقط تا زمانی خوب است که موجب به قدرت رسیدن قبیله اشراف سیاسی باشد و الا گلوی ظریفشان هم می خورد و بلافاصله روی کتاب قانون بالا می آورند.
ناهید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
0
1
سلام. تو رو خدا
یکی پیداشه فکر نان کنه که خربزه آبه
بجای اینهمه تبلیغ تو رو خدا ببابید و خودتان کلاهتان را قاضی کنید و اگر مرد عمل هستید پا در مجلس بگذارید
تو رو خدا فقط یک کمی در خودتان غور کنید با خدای خودتان خلوت کنید آیا قادر به تامل در قوانین موجود و تصویب قوانین جدید که بنفع این ملت باشد هستید آخه خدا وکیلی کسی که قادر به مدیریت و تصمیم گیری نیست نه وقت خودش را تلف کند نه وقت این ملت را یک کمی فکر کنید
هرچه کنی بخود کنی گر همه نیک و بد کنی
بخدا عالم محضر خداست در محضر خدا بواسطه ادعاهایتان سخت امتحان خواهید شد
پس کمی با خود و خدای خود خلوت کنید قبل از هر کاری
خشایارقهرمان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۰
1
0
شما خبر پخش نشریه علیه وزیر ارشادو در نماز عید فطر برداشتید خیلی بی جنبه اید
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها