بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۳۲۴۸۶
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۷
نجفی سرپرست وزارت علوم شد
معلوم نیست نمایندگان اصولگرایی که رکود علمی و دلسوزی برای دانشگاه و دانشجو را محور سخنانشان در موافقت استیضاح می دانستند چطور حاضر شده اند که کشتی دانشگاه های کشور در آستانه سال تحصیلی جدید بدون ناخدا و سکاندار ادامه مسیر دهد؟!
تدبیر24: سرانجام پس از کش و قوس های فراوان و در حالی که کمتر از 20 روز تا آغاز سالتحصیلی در دانشگاه های کشور باقی مانده است، 145 نماینده مجلس اصولگرای نهم با ادامه حضور دکتر رضا فرجی دانا در راس وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری مخالفت کردند، تا نخستین روز از هفته دولت با حذف یکی از کلیدی ترین و محبوب ترین وزرای دولت تدبیر و امید آغاز شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی تدبیر24 ، جلسه استیضاح دکتر رضا فرجی دانا در مقام وزیر علوم صبج روز چهارشنبه 29 مرداد 93 و همزمان با نخستین روز از هفته دولت با حضور پررنگ اعضای دولت از جمله اسحاق جهانگیری ، بیژن زنگنه ، الهام امین زاده ، محمدجواد ظریف ، حسن قاضی زاده هاشمی ، محمد باقر نوبخت ، حمید چیت چیان ، عبدالرضا رحمانی فضلی، علی طیب نیا ، علی جنتی ، محمود گودرزی ، مجید انصاری ، علی اکبر صالحی ،  مسعود سلطانی فر ، محمد حسین امید ، ولی الله سیف ، حسن قشقاوی و ... در صحن علنی مجلس برگزار شد و در حالی که پیش از آن گفته شده بود اعضای فراکسیون رهروان مخالف این استیضاح هستند، یکی از اعضای آن در مقام موافق استیضاح وزیر علوم صحبت کرد.

رییس جمهور نیز در جریان برگزاری این جلسه به اردبیل سفر کرده بود و امکان حضور در مجلس برای دفاع از وزیرش را نیافت اما پیش از آن قاطعانه از کارنامه رضا فرجی دانا حمایت کرده بود و همزمان با برگزاری جلسه نیز در جمع مردم اردبیل به حمایت از فرجی دانا که وی را دانشمند کابینه لقب داده بود پرداخت.

علیرضا زاکانی ، موسی غضنفر آبادی ، سید حسین نقوی حسینی، قاسم جعفری ، محمد حسن آصفری و علی اصغر زارعی در نوبت نخست جلسه به عنوان موافقان استیضاح وزیر علوم صحبت کرده و پس از آن نیز فراکسیون روحانیت مجلس در بیانیه ای اعلام کرد که ادامه حضور فردی دانا در وزارت علوم را مصلحت نمی بیند.

هروی نماینده مردم قائنات و غلامعلی جعفر زاده ایمن آبادی نماینده مردم رشت از مخالفان استیضاح وزیر بودند و دیگر نمایندگان مخالف استیضاح نیز وقت خود را به رضا فرجی دانا دادند تا وی در زمان بیشتری فرصت دفاع از خود را بیابد. دکتر فرجی دانا در سخنانی منطقی به دفاع از خود پرداخت و در خصوص ادعای نمایندگان درباره کاهش رتبه ایران در تولید علم نیز آن را مربوط به سال های قبل دانست و گفت که نتایج اقدامات این دوره از وزارت علوم در سال های بعد دیده خواهد شد ، او همچنین مخالفت خود با افشاگری و استیضاح را به شکل علنی نشان داد و ضمن دفاع قاطع از حق تحصیل دانشجویان گفت: اگر دانشجویی در جایی حرفی زده که از نظر ما نیز نادرست است راهش این نیست که در 22 سالگی و اوج جوانی سرکوبش کنیم جراکه در ان شرایط مسیر زندگی آن فرد تغییر می کند. سخنان معقول وزیر علوم بارها با فریاد احسنت نمایندگان قطع می شد و تا پیش از پایان نوبت صبح مجلس جو مثبتی در خانه ملت وجود داشت.

پس از آن با رای گیری نمایندگان ، آنان با ادامه جلسه به نوبت عصر مخالفت کرده و جلسه استیضاح وزیر علوم ادامه یافت و بیژن نوباوه و الیاس نادران به عنوان موافقان استیضاح وزیر علوم سخنانی را مطرح کردند.

در پایان سخنان این افراد وزیر علوم دوباره به دفاع از خود پرداخت و پس از آن رای گیری برای ادامه حضور فرجی دانا بر راس وزارت علوم آغاز شد که سرانجام وی با 145 رای موافق استیضاح ، 110 رای مخالف استیضاح و 15 رای ممتنع از مجموع 270 رای از همراهی دولت در روزهای باقی مانده هفته دولت بازماند.

شوک مجلس به جامعه دانشگاهی

مخالفت با ادامه حضور رضا فرجی دانا در جایگاه وزیر علوم ، شوک بزرگی به بدنه دانشجویی و دانشگاهی کشور وارد کرد و گرچه استیضاح حق و از وظایف قانونی مجلس است ، معلوم نیست نمایندگان اصولگرایی که رکود علمی و دلسوزی برای دانشگاه و دانشجو را محور سخنانشان در موافقت استیضاح می دانستند چطور حاضر شده اند که کشتی دانشگاه های کشور در آستانه سال تحصیلی جدید بدون ناخدا و سکاندار ادامه مسیر دهد؟!

جریان دانشگاهی کشور نیز گرچه از این اقدام نمایندگان منتسب به خود در مجلس ناراضی هستند، اما توقعشان از رییس جمهور رسیدگی سریع به وضعیت وزارت علوم است و با توجه به اینکه نتایج یک نظرسنجی رسمی حاکی از رضایت بیش از 80 درصد جامعه دانشگاهی از عملکرد وزیر علوم بود به نظر می رسد تداوم راه دکتر رضا فرجی دانا مهم ترین خواسته این جریان از دولت باشد.

بدون شک در روزهای آینده پیامدهای مثبت و منفی این اقدام مجلس در مقابل دولت بیش از پیش آشکار خواهد شد ام آنچه که قابل پیش بینی است موفقیت اقلیت مجلس در دوئل با دولت است و معلوم نیست مردم چه واکنشی به اقدام این نمایندگان نشان خواهند داد.

فرجی دانا: به معلمی بر میگردم

علی رغم ذوق و شادی فراوان شماری از نمایندگان طیف پایداری در مجلس وزیر علوم پس از پایان جلسه صحن را ترک کرد و همانطور که پیش از آن نیز گفته بود بنا دارد تا  در مقام استاد تمام دانشگاه تهران به دانشگاه بازگردد و به کار معلمی ادامه دهد ولی هنوز مشخص نیست رییس جمهور چه تصمیمی برای ادامه حضور فرجی دانا در دولت دارد.

نجفی سرپرست وزارت علوم شد

پس از برکناری وزیر علوم توسط نمایندگان مجلس، روحانی در احکام جداگانه ای دکتر ˈمحمدعلی نجفیˈ را به عنوان سرپرست وزارت علوم و دکتر فرجی دانا را به عنوان مشاور رئیس جمهوری در امور علمی و آموزشی منصوب کردند.

متن حکم حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دکتر محمدعلی نجفی

با تشکر فراوان از زحمات جناب آقای دکتر فرجی دانا در دوران مسئولیتشان به عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، براساس اصل 135 قانون اساسی و نظر به مراتب تعهد و سوابق علمی و مدیریتی جنابعالی به موجب این حکم، شما را به سرپرستی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برمی گزینم.

امید است با توفیقات الهی و تلاش همه همکاران آن وزارت، اعضای هیأت های علمی و دانشجویان دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی سراسر کشور، در خدمت به ملت شریف ایران و نظام جمهوری اسلامی با رعایت اصول قانون مداری، اعتدال گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید موفق باشید.

حسن روحانی

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۵
انتشار یافته: ۱۲
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
11
10
خیلی عجیبه
شماها که میگفتید اینها (استیضاح کنندگان) در اقلیتند!
عجب اقلیت بالایی
پاسخ ها
احمدی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
این جریان اقلیت متاسفانه با سواستفاده از تعدادی دیگر اصولگرایان که در اکثریت بودند این کار رو انجام داد.
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
مطمئنم عده ای را...! کسایی هم که به خاطر بورسیه هاشون جرئت نکردن اسمی از خودشون بیارن هستند! ساکت نشستن تا موقع .... اینجوری کسی هم بویی از...
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
حتما اون دیگران گافی نقطه ضعفی داشتن که مجبور شدن باج بدن! تو رو خدا سانسور نکنید! شدید عین صدا و سیما چند وقته!
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
به به
عجب دیوار حاشایی! چقدر بلنده
رضایی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
3
11
..ر به اصولگرایان این مجلس اعتماد ندارند. روزهای آخر حضورتان در بهارستان را خوش بگذرانید چون دیگر جایی در میان مجلس اصلاح طلب و اعتدالگرای بعدی نخواهید داشت.
محمد آيتي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
4
11
دكتر فرجي دانا در قلب ما جاي دارد.
Ali
|
UNITED STATES
|
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
4
11
جناب آقای نجفی فرد شایسته ای هستند.
خداوند یار و همراهشان باشد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
3
5
... ..؟! یه .... اومدن شدن نماینده مجلس!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
2
4
اااااه! فقط نزدیک به ...تا ..دستشون تو ...ها بوده. ببین بقیه این جماعت چه...هایی دارن!
امید مدبر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
4
3
مجلس اصولگرا "دانا" را از اعتدال گرفت، حالا اعتدال بدون هیچ دانایی ره به کجا می برد؟!؟!؟!
مهربان توسی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
2
4
متاسفم از این استیضاح سیاسی و بدون نتیجه خوب
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها