بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۳۳۶۴۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۸
علی بیگدلی
تدبیر24: یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: نباید اینگونه تعبیر شود که آمریکایی ها با به روز کردن فهرست تحریم های گذشته خود در صدد بر هم زدن میز مذاکره هستند. معتقدم که حتی آمریکایی ها بیش از ایرانی ها نیازمند توافق هسته ای هستند.


علی بیگدلی استاد روابط بین الملل دانشگاه، در گفتگو با فرارو، ضمن بیان این مطلب با ابراز تعجب از موضع گیری های ایران نسبت به اقدام اخیر آمریکا در به روز کردن فهرست تحریم های گذشته گفت: آنچه روز جمعه از سوی ایالات متحده آمریکا اتفاق افتاد، به روز کردن فهرست تحریم های گذشته که قبلا از 3 آذر سال 92 علیه ایران اعمال شده بود محسوب می شود.


وی افزود: به روز کردن فهرست تحریم های گذشته آمریکا هم تحریم جدید علیه ایران محسوب نمی شود و این یعنی عدم نقض توافق ژنو. بنابراین به نظر می رسد که هنوز آمریکایی ها به توافق گذشته خود با ایران پایند مانده اند.


بیگدلی ادامه داد: توافق سوم آذر سال گذشته ایران و گروه 1+5 تاکید داشت که آمریکا نباید تا زمان برقراری چنین توافقی دست به اعمال تحریم های تازه علیه کشورمان بزند که از آن زمان تاکنون آمریکایی ها هنوز تحریم جدیدی علیه ایران اعمال نکرده اند.


این استاد دانشگاه تصریح کرد: بنابراین آنچه هم اتفاق افتاد یک اقدام بی ارزش بود که نیاز به این حجم از موضع گیری از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران، از قبیل رییس جمهوری، وزیر خارجه، معاونان وزیر خارجه و سخنگوی وزارت خارجه نداشت.


وی تاکید کرد: جا داشت ایران به خصوص هیات مذاکره کننده هسته ای به جای آنکه تا این حد نسبت به این اقدام بی ارزش موضع گیری می کردند با دست به شفاف سازی می زدند و واقعیت ها را با مردم در میان می گذاشتند تا نگرانی ها نسبت به ادامه مذاکرات کاهش پیدا کند.


بیگدلی افزود: از سوی دیگر این موضع گیری سرسختانه ایران نسبت به این اقدام بی ارزش و کم اهمیت آمریکا در به روز کردن فهرست تحریم های گذشته در خارج از کشور هم جدی تلقی شده است و منجر به تاثیرگذاری بر فضای مذاکرات خواهد شد.


این کارشناس مسائل بین الملل در پاسخ به این سوال که آیا این موضع گیری ها در راستای آرام کردن دلواپسان داخلی نبوده است گفت: این احتمال وجود دارد که چنین موضوع گیری هایی در راستای آرام کردن طیفی از منتقدان داخلی رویکرد دولت در مذاکرات هسته ای باشد که اگر در این چارچوب باشد هم کار درستی نیست.


وی افزود: روزی آقای روحانی تخریب کنندگان مذاکرات را به جهنم حواله می دهد و روزی دیگر برای آرام کردن این طیف همه مقامات نسبت به اقدام بی ارزش آمریکا موضع گیری می کنند. افراط و تفریط هم اندازه دارد، امتیاز دادن به تخریب گران مذاکرات که به نظر می رسد که از تقابل ایران با جهان سود می برند چه معنی دارد.


این استاد دانشگاه تصریح کرد: دولت و تیم مذاکره کنندگان هسته ای موظف به پیگیری حقوق و منافع اکثریت مردم است نه بخش کوچکی که از ادامه وضع گذشته سود می برد. منافع اکثریت و کشورمان هم دستیابی به توافق با گروه 1+5 و عادی شدن پرونده هسته ای است. بر این اساس ضرورتی نداشت تا این اندازه به اقدام بی ارزش اخیر آمریکا واکنش نشان دهد.


بیگدلی ادامه داد: آمریکا، همانطور که کاخ سفید و سخنگوی وزارت خزانه داری و سخنگوی وزارت خارجه این کشور اعلام کرد به ادامه روند مذاکرات با ایران در چارچوب گروه 1+5 پایبند است و این اقدام آنها نمی تواند بر تلاش ها به منظور رسیدن به توافق جامع و نهایی تاثیری بگذارد.


این کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: همانطور که ما نیاز به توافق جامع و نهایی برای عادی شدن پرونده هسته ای و رفع تمام تحریم های همه جانبه در چارچوب قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد و یکجانبه که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا اعمال شده است داریم آمریکایی ها هم نیاز به چنین توافق دارند.


بیگدلی در ادامه گفت: بنابراین نباید اینگونه تعبیر شود که آمریکایی ها با به روز کردن فهرست تحریم های گذشته خود در صدد بر هم زدن میز مذاکره هستند. معتقدم که حتی آمریکایی ها بیش از ایرانی ها نیازمند توافق هسته ای هستند.


وی در خاتمه گفت: از یک سو با توجه به بحران هایی منطقه ای در خاورمیانه آمریکا نمی خواهد کانون بحران دیگری در خاورمیانه از طریق پرونده هسته ای ایران ایجاد کند و از سوی دیگر، با توجه به کاهش روز افزون محبوبیت اوباما در آمریکا، دموکرات ها برای انتخابات میان دوره ای کنگره نیازمند برگ برنده ای هستند که این برگ برنده می تواند توافق با ایران باشد.




منبع: فرارو
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
کاظم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
0
0
آقای بیگدلی یاشماراست میگوئیدیاوزیرخارجه؟ایشان که گفت اقدام امریکا استفاده ازنکات ریزفنیست وممکن است ماهم ازاین نکات ریزاستفاده کنیم واین یعنی اینکه اولامادرتنظیم متن توافق ژنودقت لازم رانداشته ایم ثانیاامریکاداردآن توافق رابنفع خودتفسیرمیکندوماهم میتوانیم چنین کنیم.وسوالی که پیش میآیداینکه چرابمحض سوء استفاده امریکاواولین تحریم جدیدکه بقول خودتان مخالف روح توافق ژنوبودعمل متقابل انجام ندادید؟بهرحال آقای بیگدلی حق باکدامتان هست؟آقای استاد!ممکن است بفرمائیداگرشمادرمقام وزیرخارجه امریکایامسولیت دیگری درآن دولت میخواستیداین اقدام امریکاراتوجیه کنیدچه چیزدیگری داشتیدکه باین افاضات اضافه کنید؟!
میثم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
0
0
جناب بیگدلی
این تدبیرخان شدیدا پایبند به سیاست ها و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب هست. آقا هم فرمودن اینا تحریم جدید هست.
پس خود تدبیر هم واسه حرفت ارزش قائل نیست چه برسه به ما.
تدبیر جان درست میگم؟ تو تابع محض ولایتی..درسته؟
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها